خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون جدید سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این که در دوره جدید، این معاونت در پی انتقال توانمندسازی و تسهیل گری به مناطق دیگر کشور است، گفت: همچنین ایجاد صندوق پژوهش و فناوری جامع را برای کمک به استارتاپ ها مد نظر داریم.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، هدف سازمان فناوری اطلاعات توسعه کاربردهایICT و خدمات مبتنی بر آن در بخش خصوصی و دولتی است و قرار است با تکیه بر دانش، داده و تجربه زندگی راحت تری را برای شهروندان فراهم کند؛ معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات این سازمان نیز در همین راستا قدم برمی دارد.

عنصر کلیدی امید
در ورای تمام تصمیماتی که مدیر یک مجموعه اتخاذ می کند، یک انتظار نهفته است. انتظاری که پشت سیاست های «سید سروش قاضی نوری» معاون جدید سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات وجود دارد، «امید» است. نیرویی که سخت ترین چرخ ها را وادار به گردش می کند.
قاضی نوری در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: «قبل از هر چیز ما با سیاست های جدیدی که در معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات داریم، دنبال عنصر کلیدی امید هستیم. اگر امید باشد بقیه چیزها حول آن عنصر جمع خواهند شد. انتظار ما از سیاست هایی که برای معاونت در نظر گرفته ایم این است که تلاش ما باعث شود امیدواری افزایش پیدا کند. اگر جوان ما از پیدا کردن شغل نا امید شود، اگر کاسب ما از کسب و کار نا امید شود، اگر آدم ها از تلاش نا امید شوند، اگر استاد و معلم ما از این که بتواند نیروی خوب تربیت کند نا امید شد، اگر شهروند ما از گرفتن خدمات خوب و شفافیت در حاکمیت نا امید شد، عواقب بدی خواهد داشت.»
« چرا شهروند ما نباید به این که ایران بهترین جا برای زندگی است امید نداشته باشد. انتظار ما از سیاست هایی که برای معاونت در نظر گرفته ایم این است که تلاش ما باعث شود امیدواری افزایش پیدا کند، امیدواری ناشی از خدمتی که باعث رفاه و شفافیت بیشتر شود. اگر همه چیز شفاف باشد، امید مردم روز به روز بیشتر می شود. اما اگر فضا مبهم شود و مردم احساس کنند، نمی توان به زندگی بهتر امید داشت. لذا درست است که ما سازمان فناوری اطلاعات هستیم و با فن و فناوری سر و کار داریم، اما فن را در خدمت رفاه و امید جامعه می خواهیم.»

یافتن خلاءها
قاضی نوری در خصوص تسهیل فعالیت کسب و کارهای نوپای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت: در اکوسیستم استارتاپ ها بازیگران متنوعی وجود دارند و کارهای متنوعی انجام شده است. بخش خصوصی نیز در این حوزه فعال است اما یک جاهایی خلاهایی وجود دارد. لذا نقش ما به عنوان سازمان فناوری اطلاعات، توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در زندگی مردم کشور است.
یکی از مجموعه هایی که سازمان فناوری اطلاعات در حوزه تسهیل کسب و کارهای مبتنی بر IT انجام داده، راه اندازی مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب و کارهای نوپاست: « در دوره جدید سعی داریم تمرکز در حوزه توانمندسازی و تسهیل گری را به مناطق دیگر کشور ببریم و از تمرکز این موضوع در تهران کم کنیم. هر چند در گذشته نیز این کار انجام شده، اما در سیاست های جدید این معاونت، ما کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده ایم و در همین راستا مناقصه ای برگزار شده است. بر اساس این مناقصه قرار است پنج پیمانکار برای این که فعالیت مربوط به فرآیند تهسیلگری و توانمندسازی را در پنج منطقه در استان ها انجام دهند شناسایی شوند. این تغییر اولیه ای است که در این خصوص مرکز توانمندسازی و تسهیلگری سازمان فناوری انجام شده و امیدواریم رونقی به کار شهرستان ها بدهد.»
وی توضیح داد: بسیاری از خدمات در تهران به شکل هایی وجود دارند و ارائه می شوند. بخش خصوصی در برخی مواقع خدماتی را ارائه می دهد. جایی که این خدمات به خوبی ارائه شده باشد، ما انگیزه ای برای ورود به آن بخش نداریم و حتی تمایلی به این که رقیب یک بخش دیگر دولتی شویم، نداریم. چون این ورود باعث دوباره کاری می شود. ما سعی کردیم تمرکز خود را به آن بخش از توانمندسازی متمرکز کنیم که هنوز خلاهایی در آن دیده می شود. در حال حاضر روند اداری مربوط به شناسایی پیمانکاران برای برگزاری مناقصه در حال اجراست و باید منتظر نتیجه ماند.

نیازهای سرمایه ای
یکی از بحث هایی که سازمان فناوری اطلاعات به آن ورود کرده، به نیازهای سرمایه ای استارت آپ ها مربوط می شود: «زمانی که استعدادهای حوزه استارت آپ شناسایی می شوند در حقیقت جوانه هایی سبز می شوند. این جوانه ها نیاز به حمایت های مختلف دارند. نیاز دارند شتابدهنده ها و مراکز رشد از آن ها حمایت کنند. بعد از آن است که بلافاصله درگیر مسئله سرمایه گذاری می شوند. این سرمایه باید از محل های مختلفی تامین شود و ما کمک می کنیم که وضعیت صنعت سرمایه گذاری ریسک پذیر در حوزه ICT وضعیت بهتر و قابل قبول تری شود.»

شکل گیری صندوق های پژوهش و فناوری
استارت آپ ها در بخش های مختلف نیازهای سرمایه ای مختلف دارند. بخشی از این نیازها خاص تر به حوزه فناوری اطلاعات برمی گردد: «قبلا فعالیت هایی مانند استفاده از وجوه اداره شده، وام، فعالیت های تشویقی، اشتغال روستایی در این حوزه انجام شده و کماکان نیز ادامه دارند. در کنار بخش خصوصی، ما نیز تمام تلاش مان را به کار می گیریم تا در مواردی که نیاز به سرمایه گذاری ریسک پذیر است با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی این حوزه را توسعه دهیم و بازیگرانی را که می توانیم برای شکل گیری یک یا چند صدوق، گرد هم اوریم. ما این جا نیز نقش تسهیلگری داریم و آقای مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات، حمایت های خوبی در این حوزه کرده اند و در آینده نزدیک با مشارکت پست بانک و چند شریک دیگر اولین صندوق را شکل خواهیم داد.»
وی در خصوص فعالیت هایی که قرار است در حوزه نیازهای سرمایه های استارت آپ ها انجام شود گفت :«در نظر داریم یک صندوق پژوهش و فناوری جامع، با هدف سرمایه گذاری ریسک پذیر و انواع دیگر سرمایه گذاری ها روی شرکت های نوپا حوزه ICT راه اندازی کنیم. البته صندوق در ابتدا ممکن است به مسائلی مانند استارتاپ های حوزه دولت الکترونیک، استارتاپ های حوزه مالی و فین تک توجه ویژه ای داشته باشد ولی الزاما محدود به این ها نخواهد بود و صندوق های بعدی به همین ترتیب تشکیل خواهد شد.»

استفاده از دیتا بیس ها
«استارت آپ های ما نیازمند استفاده از دیتا بیس ها و اطلاعات دولتی هستند. یکی از نقاط تمرکز ما در دوره جدید این است که بتوانیم داده های عمومی به نفع مردم را آزاد کنیم و در اختیار آن ها بگذاریم. این به نفع مردم آزاد کردن است یعنی این که من بتوانم از امکاناتی که همین الان در بخش دولتی وجود دارد و متعلق به تمام مردم ایران است استفاده کنم.»
قاضی نوری با این توضیح در ادامه می گوید: «دیتا بیس ها می تواند باعث شکل گیری استارت آپ ها شوند. به این شکل که بتوانند بر اساس دیتا بیسی که در دسترس شان است سرویس تعریف کنند. ما سعی در تسهیل این روند داریم چرا که به واسطه آن بیزینس های جدیدی به وجود خواهند آمد.»
او با یک مثال به توضیح کسب و کارهایی پرداخت که می تواند با استفاده از دیتا بیس ها شکل بگیرد: «اپلیکیشن های زیادی در حوزه فین تک و پرداخت شکل گرفته اند. اگر این ها بتوانند با رعایت حریم خصوصی افراد به بخش عمومی داده های ثبت احوال دسترسی پیدا کنند و کارشان را گسترش دهند چه اشکالی دارد؟
به گفته قاضی نوری، شهرداری تهران فعالیت های بسیار خوبی در این حوزه داشته و می توان گفت از گلوگاه هایی است که اگر وارد میدان نشود این مسئله ابتر خواهد ماند. اطلاعات مربوط به نقشه و اتوبوسرانی مربوط به شهرداری است. اگر این اطلاعات با حفظ حریم خصوصی افراد آزاد شود، می تواند زندگی شهروندان را به عنوان یک کاربر متحول کند. از طرف دیگر می تواند باعث ایجاد یک کسب و کار عالی شود برای آن ها که استعداد استفاده از این داده ها را به بهترین شکل دارند. علاوه بر این دو، در آینده می توان بر اساس تراکنشی که در این استارت آپ ها و اپلیکیشن ها وجود دارد منافع اقتصادی نیز به دست آورد.
وی در ادامه در خصوص منافع دیتابیس ها برای گروه های مختلف گفت: «ما سال هاست می گوییم چرا نقشه، جستجوگر و پیام رسان بومی نداریم؟ در این حوزه دو رویکرد وجود دارد. یک رویکرد حذفی که رقیب خارجی را بگیریم و ببندیم و محدود کنیم و داخلی ها را با هم ادغام کنیم و نقشه بومی و ملی درست کنیم که حاصلش می شود یک محصول غیررقابتی و بی کیفیت که مردم نیز از آن راضی نیستند. رویکرد دیگر این که بپذیریم رقیب خارجی وجود دارد ولی ما چنان بستر را فراهم می کنیم که نقشه های بومی تهیه شوند و حتی به رقابت با هم بپردازند و در آینده شرایطی به قدری پیشرفت کنند که رقیب نمونه خارجی شان شوند.»

اطلاعات برای همه
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات در خصوص انحصاری که گاهی اوقات در ارائه داده ها اتفاق می افتد، گفت: «پیشنهاد ما به عنوان سازمان فناوری اطلاعات این است که داده های عمومی و قابل انتشار در دسترس همه قرار بگیرد و انحصاری در این خصوص ایجاد نشود. اگر استفاده از داده های یک سازمان مجاز است، باید این مجوز برای همه صادر شود، نه اینکه در انحصار گروهی خاص باشد. این سیاستی است که ما به جد آن را دنبال می کنیم و اجازه نمی دهیم که انحصاری ایجاد شود».
«ما معتقد هستیم فضای رقابت در این عرصه می تواند ما را در بازار رقابت دنیا نگه دارد. اگر محیط کاری را مانند گلخانه ای درست کنیم و انتظار داشته باشیم، محصول ما در عرصه جهانی مطرح شود و دوام بیاورد، این اتفاق رخ نخواهد داد. ما باید استارت آپ ها را به سطحی از توانمندی برسانیم که با نمونه های خارجی خودشان در رقابت باشند. شاید ما نتوانیم با گوگل مپ رقابت کنیم، اما می توانیم با استفاده از اطلاعات بومی برای شهروند ایرانی، چنان مزیتی ایجاد کنیم که به یک رقیب جدی تبدیل شویم. فضا نباید به این شکل باشد که بگوییم ما تلگرام را می بندیم تا یک اپلیکیشن داخلی بتواند رشد کند. گاهی با این شکل از حمایت حساب نشده به اپلیکیشن های داخلی صدمه می زنیم و اعتماد کاربر را نسبت به آن از بین می بریم. ما در سازمان اعتقاد داریم که حمایت باید حساب شده باشد، رقابتی باشد، نباید انحصاری برای یک عده خاص باشد، شرایط رقابت باید برابر باشد.»
قاضی نوری ادامه داد: غیر از نقشه می توان به جستجوگر بومی هم فکر کرد. اگر بخواهیم یک جستجوگر قابل رقابت با گوگل درست کنیم، شاید هیچ وقت به نتیجه نرسیم، اما اگر در حوزه ای موتور جستجویی بسازیم که گوگل در آن حوزه سرویس مناسبی نمی دهد موفق می شویم. مانند جستجو متون تاریخی و یا مقالات علمی فارسی که گوگل خیلی برای آن آماده نیست. در این زمینه می توانیم موفق شویم. باید از این سمت و سو شروع کنیم و به این امید داشته باشیم بتوانیم در آینده و در عرصه جهانی چیزی برای ارائه داشته باشیم و امکان رقابت را فراهم کنیم. حتی اگر نتوانیم با نمونه های خارجی در حوزهIT رقابت کنیم، اما به هدف خودمان که توسعه کاربرد IT و بهتر کردن زندگی شهروندان بوده رسیده ایم.»
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات تاکید کرد: ما با این روش به جای این که رقیب را حذف و از یکسری گروه های خاص حمایت کنیم و به آن ها داده های ویژه و رانت بدهیم، این امکان را فراهم می کنیم که با رقابتی تر کردن فضا و حمایت از این رقابت در آینده نه چندان دور استارت آپ هایی داشته باشیم که به شرکت های بزرگ و موفق تبدیل می شوند و شرایط بهتری برای مردم ایجاد می کنند. باید اجازه بدهیم استارت آپ های نوپا در فضای رقابت بزرگ شوند نه در فضای گلخانه ویژه ای که برای شان آماده کرده ایم. بگذاریم در جنگل واقعی در کنار بقیه گیاهان رشد کنند و قد بکشند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید