خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

همت«کِردآبادی‌ها»روستایی محروم را به کارگاه بزرگ تولیدپوشاک تبدیل کرده به‌طوری‌که از ۶۰۰ خانه در این روستا نیمی کارگاه تولیدی است و آن را به روستای نمونه اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل ازخبرگزاری مهر، «کِردآباد» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان است که در دهستان حاجی لو قرار گرفته و چیزی حدود ۳ تا ۴ کیلومتر با کبودرآهنگ فاصله دارد.

در روستای «کِردآباد» شهرستان کبودرآهنگ حدود ۶۰۰ خانه وجود دارد که نیمی از آن کارگاه تولیدی است و همین اتفاق «کِردآباد» را به روستای نمونه اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.

 مسیر و خیابان‌های روستا را که طی می‌کنیم تا چشم کار می‌کند کارگاه تولیدی پوشاک است


در این روستا دیواربه‌دیوار و همسایه به همسایه آوای پیوستگی پیچیده است که این را صدای چرخ‌های تولیدی می‌گویند و مسیر و خیابان‌های روستا را که طی می‌کنیم تا چشم کار می‌کند کارگاه تولیدی پوشاک است.

جمعیت این روستا ۲ هزار و ۶۷۰ نفر است که از این تعداد شمار زیادی در واحدهای تولیدی پوشاک که به همت اهالی در این منطقه دایر شده فعال‌اند تا جایی که این روستا به‌واسطه تولید بخش قابل‌توجهی از پوشاک موردنیاز مردم به‌عنوان واحد نمونه کشوری در امر اشتغال معرفی‌شده است.

وجود کارگاه‌های متعدد بافندگی، چاپ روی پارچه، دوزندگی و درمجموع تولید پوشاک به‌صورت عمده بر اهمیت «کِردآباد» در حوزه اشتغال آفرینی افزوده چراکه حتی یک  نفر بیکار هم در این روستا وجود ندارد و حتی ساکنان قبلی این روستا که برای کسب درامد و اشتغال به شهرها و استان‌های دیگر مهاجرت کرده بودند نیز بازگشته‌اند و با راه‌اندازی کارگاه تولیدی دستی در تولید ملی دارند.


دانش‌آموزان هم در تولیدی‌ها کار می‌کنند
در این روستا حتی دانش‌آموزان هم در تولیدی‌ها کار می‌کنند و پس از فراغت از تحصیل کمک‌حال اهالی خانه هستند و همین موضوع سبب شده این روستا نه‌تنها دیگر مهاجر به شهرهای دیگر نمی‌فرستد بلکه مهاجرپذیر نیز هست.

در حال حاضر در روستای «کِردآباد» بیش از ۲۲۰ واحد تولید لباس و پوشاک با اشتغال بیش از یک هزار نفر نیرو فعال است که با تبدیل‌شدن شاگردها به استادکار امکان افزایش این کارگاه‌ها در آینده نیز وجود دارد.

دهیار روستای کردآباد کبودرآهنگ در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در این روستا بیش از ۲۲۰ کارگاه تولیدی وجود دارد که از این تعداد ۲۰ کارگاه چاپ، ۲۰ کارگاه بافندگی، ۲۰ کارگاه بسته‌بندی وجود دارد، گفت: به‌طور متوسط سالانه ۳۰ میلیون تکه پوشاک در این روستا تولید می‌شود.


آمار بیکاری در این خطه به صفر رسیده است
مهدی حمیدی عنوان کرد: وجود واحدهای تولیدی پوشاک، دستگاه‌های بافندگی و کارگاه‌های چاپ لباس مجموعه کاملی را در روستای «کِردآباد» در حوزه اشتغال در صنعت پوشاک گرد هم آورده و به‌جایی رسیده که آمار بیکاری در این خطه به صفر رسیده است.

حمیدی بابیان اینکه علاوه بر بازار داخل صادرات به کشورهای عراق و ارمنستان هم از بازارهای هدف است، گفت: اهالی «کِردآباد» به مهاجرت فکر نمی‌کنند چراکه این روستا به منطقه‌ای جذاب برای نیروهای کار بدل شده است.

سقف حیاط خانه خود را پوشانده‌ایم و کارگاه تولیدی راه انداخته‌ایم


یکی از ساکنان روستای کردآباد نیز بابیان اینکه سقف حیاط خانه خود را پوشانده‌ایم و کارگاه تولیدی راه انداخته‌ایم، گفت: خانوادگی مشغول کار هستیم و ۶ نفر در این کارگاه فعالیت دارند.

وی بابیان اینکه روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دست لباس دوخته می‌شود، گفت: همه باهم کار می‌کنیم و پدر و مادر و خواهر و برادر در انجام امور همکاری دارند.

وی بابیان اینکه در این روستا تمام مردم با خانواده‌های خود در کارگاه‌ها کار می‌کنند، ادامه داد: زمانی به علت مشکلات روستا مجبور به مهاجرت به تهران شدم و در مغازه خیاطی شاگردی می‌کردم که وقتی روستای «کِردآباد» به وضعیت فعلی رسید بازگشتم و در زادگاه خودم مشغول فعالیت در این حرفه شدم.

این روستایی بابیان اینکه در حال حاضر استادکار این حرفه هستم، گفت: صفرتا ۱۰۰ کار برای تهیه پوشاک در همین روستا انجام می‌شود و بافندگی، رنگرزی، گلدوزی و سایر موارد در روستا انجام‌پذیر است.

وی بابیان اینکه پارچه‌ها در کارگاه‌های بافندگی روستا تهیه و بافت می‌شود، گفت: برش‌کاری، دوخت و درنهایت آماده‌سازی و بسته‌بندی نیز در روستا انجام و پوشاک برای عرضه راهی بازارهای هدف می‌شود.

صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی دارند


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امروزه صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی دارند، گفت: واحدهای صنعتی کوچک می‌توانند مسیری برای رشد اقتصادی و ایجاد ثروت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشند.

کیوان گردان بابیان اینکه خوشه‌های صنعتی با ایجاد اشتغال در یک منطقه و به‌کارگیری نیروهای بومی و یا غیربومی و تولید و صادرات محصول نقش بسزایی در توسعه اشتغال آن منطقه ایفا می‌کنند به خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» اشاره کرد و گفت: خوشه صنعتی مجموعه‌ای از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی فعال در یک‌رشته صنعتی و متمرکز در یک منطقه جغرافیایی است که با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک روبرو هستند.

وی بابیان اینکه برنامه‌های حمایتی از خوشه‌ها برنامه مفصلی بوده که در سه تا پنج سال انجام کارها برای توسعه بازارها و حضور در بازارهای داخلی و خارجی دنبال می‌شود، گفت: نقاط قوت خوشه که باعث رونق و ادامه فعالیت واحدها می‌شود مبنی بر دو عامل بازار و نیروی انسانی است.

گردان گفت: تولیدات خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» به‌طور مستقیم به بازارهای مولوی و جمهوری و دیگر بازارهای پوشاک تهران ارسال و ازآنجا توسط کلی‌فروشی‌ها در سراسر کشور پخش می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بابیان اینکه خوشه‌ها پتانسیل‌هایی در کنار روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته هستند، عنوان داشت: توسعه خوشه‌ها موجب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم منطقه و درواقع گامی برای حفاظت و حراست اشتغال در مناطق حاشیه‌ای و روستایی است.

تعداد واحدهای فعال در خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» ۲۲۳ مورد است
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی همدان نیز در گفتگو با خبرنگار در توضیح آخرین وضعیت خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» عنوان کرد: تعداد واحدهای فعال در خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» ۲۲۳ مورد است که برای ۷۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مسعود قربانی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت توسعه خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» وجود دارد، عنوان کرد: خوشه های صنعتی متعددی در استان همدان در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های استان همدان در زمینه ایجاد خوشه های صنعتی بررسی شده و طبق پتانسیل های شناسایی شده خوشه ۴۲ نقطه مدنظر است، گفت: از این تعداد مطالعات ۴ خوشه انجام و به اتمام رسیده و ۱۸ خوشه نیز در دست مطالعه و امکان سنجی است کمااینکه ۲ خوشه نیز در حال توسعه است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی همدان با تاکید بر اینکه هرساله برنامه های مصوب در حمایت از صنایع کوچک در حوزه های مختلف تامین مالی، توسعه بازار واحدها و خوشه ها در حال تعریف و پیگیری است، به حمایت های صورت گرفته از خوشه ها اشاره کرد و گفت: از جمله این برنامه ها می توان به پرداخت تسهیلات، حمایت و کمک به راه اندازی و به ظرفیت رساندن واحدهای صنعتی از طریق برگزاری کلینیک های کسب و کار، برگزاری و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و برگزاری دوره های آموزشی اشاره کرد.

هر واحد فعال در خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» روزانه حدود ۱۰۰ هزار تکه انواع لباس تریکو تولید می کند


قربانی به برگزاری تورهای صنعتی اشاره کرد و با بیان اینکه اقداماتی در راستای شناسایی و رفع نیازهای فناورانه واحدها انجام شده است، گفت: واحدهای فعال در خوشه صنعتی پوشاک «کِردآباد» روزانه حدود ۱۰۰ هزار تکه انواع لباس تریکو تولید می کند.

آنچه مسلم است اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط رمز توسعه اقتصادی است چراکه صنایع کوچک و متوسط از طریق کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و درنهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار هستند.

در این میان اهالی روستای «کِردآباد» با مجموعه‌ای از باور، اراده و پشتکار سالانه حدود ۳۰ میلیون تکه انواع لباس از بچه‌گانه گرفته تا زنانه و مردانه می‌دوزند و بر تن هم‌وطنان می‌کنند که همین موضوع حمایت از صنایع کوچک و متوسط استان که در رشد و توسعه اقتصادی استان و همچنین اشتغال پایدار تأثیر بسزایی دارند را مورد تأکید قرار می‌دهد.

صنایع کوچک با سرمایه اندک و اراده بزرگ‌راه توسعه کسب‌وکار باارزش افزوده بالا را هموارتر می‌کند بنابراین بی‌راه نیست اگر گفته شود با حمایت این صنایع می‌توان راه تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید