خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به آخرین خبرها از وام اشتغال روستایی؛ گفت: در رویکرد جدید سند زمین‌ کشاورزان به عنوان ضمانت در بانک پذیرش می‌شود و دیگر آنها مجبورنیستند، دنبال سند شهری یا کارمند دولتی بگردند.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، بانک کشاورزی به عنوان تأمین‌کننده منابع بخش کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف تولید داشته باشد. بسیاری از پروژه‌های تولید که در بخش کشاورزی راه‌اندازی می‌شود نیاز به منابع مالی دارد و ارائه تسهیلات با کمترین بروکراسی اداری می‌تواند کمک شایانی به تولید غذا و تأمین امنیت غذایی کشور بکند.

در این زمینه با روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی مصاحبه‌ای انجام دادیم. در این مصاحبه از آخرین اخبار درباره وام اشتغال خودروستایی که بانک کشاورزی هم یکی از عاملان اجرای این پروژه بود جویا شدیم.

بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

بخشی از گفت‌وگو ما درباره همایشی بود که اخیراً بانک کشاورزی برگزار کرد که در آن ایده‌پردازان و مبتکران حوزه کشاورزی دستاوردهای خود را ارائه دادند تا زمینه‌ای برای مشارکت این ایده‌پردازان با سرمایه‌گذاران فراهم شود تا به نوعی از آنها در بخش کشاورزی و تولید استفاده شود.

کارشناسان معتقدند که استفاده از کارهای تحقیقی و ایده‌های جدید در بخش کشاورزی می‌تواند تضمین امنیت غذایی در آینده باشد، این گفت‌وگو را با مدیرعامل بانک کشاورزی می‌خوانید:

- مشکلی که بیشتر کشاورزان دارند، ضمانت وام و تسهیلات دریافتی‌شان است، زمانی که کشاورز به بانک مراجعه می‌کند به مشکل برمی‌خورند، بانک حاضر است سند ۲ متری شهری را قبول کند، اما سند زمین ۴۰ هکتاری یک روستایی را قبول نمی‌کند، بنابراین آنها علاوه بر اینکه مشکلی در معرفی ضامن دارند، به نوعی احساس می‌کنند که تحقیر می‌شوند و سراغ دریافت تسهیلات نمی‌روند.

خدارحمی: در حال حاضر ارتباط بسیار خوب و نزدیکی با کشاورزان داریم و آنها را از نزدیک می‌شناسیم تا جایی که املاک و مستغلات و حتی املاک روستایی کشاورزان، سند قابل ترهین در دفترخانه‌ها را داشته باشد، می‌پذیریم. در بانک‌های غیرکشاورزی مرسوم این است که املاک تجاری، مسکونی شهری و تجاری شهری را می‌پذیرند، ما به تبع رسالتمان و مسئولیتی که در قبال بخش کشاورزی داریم اسناد زمین‌های روستایی را می‌پذیریم، ضامن از بین کشاورزان را می‌پذیریم و این نیست که فقط کارمند دولت به عنوان ضمانت بخواهیم، لذا تا حد امکان سعی می‌کنیم متناسب با حجم تسهیلاتی که کشاورز دریافت می‌کند ترکیبی از تضامین مختلف اعم از املاک، مستغلاتی که در روستا است استفاده کنیم.

- آقای خدارحمی، آخرین آماری که شما درباره وام خوداشتغال روستایی دارید و کارهایی که بانک کشاورزی در این زمینه انجام داده، چیست؟

خدارحمی: نزدیک به ۹۵ درصد اعتبار مرحله اول را جذب کردیم، یعنی از نظر ما مرحله اول یک ماه است که به اتمام رسیده، قسط اول از مرحله سوم هم واریز شده و کماکان طرح‌های اشتغالزا در مناطق روستایی و عشایری را پذیرش می‌کنیم تا ان شاءالله تا پایان سال اجرای این طرح خوب ادامه دارد. در این مرحله بیش از ۵۰ هزار شغل جدید ایجاد شده و همین میزان هم تا پایان سال با پرداخت این تسهیلات مشاغل جدید در حوزه روستا و مناطق عشایری ایجاد خواهد شد و این یک کار بسیار خوبی است که در کشور ما انجام شد و انشاءالله شاهد آثار تولیدی و عملی آن در سطح جامعه باشیم.

- دو بانک دیگری که به همراه شما عاملیت پرداخت وام اشتغال روستایی را به عهده دارند، چگونه عمل کرده‌اند؟

خدارحمی: طبق آخرین گزارش و جلسه‌ای که در این زمینه بود به همین میزان در همه مؤسسات عامل عمل شده و یکی از طرح‌های موفق در کشور بوده است.

- آقای خدارحمی آخرین خبری که شاید در حوزه تسهیلات و حمایت‌های بانک کشاورزی وجود دارد و می‌تواند کشاورزان را خوشحال کند، چیست؟

خدارحمی: بانک کشاورزی با توجه به پیشینه دیرینه‌اش نزدیک به ۸۵ سال قدمت فعالیتی که دارد پرتوان‌تر از گذشته حامی کشاورزان نجیب و زحمتکش کشور هستیم و افتخار می‌کنیم که با تجهیز منابع بیشتر امسال به میزان بیشتری در خدمت آنها بودیم و حمایت کردیم و به این حمایت‌مان با افتخار ادامه خواهیم داد.

- بانک کشاورزی برای حمایت از جوانان ایده‌پرداز و مبتکران بخش کشاورزی چه برنامه‌هایی دارد با توجه به اینکه بر اساس گفته فائو تضمین امنیت غذایی هر کشوری در آینده بستگی به بخش تحقیقات آن کشور است.

خدارحمی: ما به عنوان بانک کشاورزی و بانک تخصصی بانک کشاورزی باید پشتیبان نوآوری در فعالیت‌های کشاورزی باشیم، امروزه باید هر چه بیشتر به استفاده از فناوری‌ها در تولید، ساماندهی بازار و مدیریت زنجیره فرآورده‌های کشاورزی توجه کنیم.

ما بر همین اساس گروهی از شرکت‌هایی که عمدتاً شرکت‌های جوان و نوپایی هستند را دعوت کردیم در ،رویداد استارت‌آپی بانک کشاورزی، شرکت کنند و استقبال بسیار خوبی شد. از بین ۱۵۰ شرکت، ۱۷ شرکت که کارهای آنها تجاری شده و قابل عرضه است را دعوت کردیم و در سالن بخش کشاورزی حضور پیدا کردند و مشتریان بانک کشاورزی هم با آنها مذاکره کردند و اقدامات آنها را دیدند و وزیر جهاد کشاورزی هم بازدید کرد.

فکر می‌کنم این رویداد کمک می‌کند که ظرفیت کاری اینها شناخته شود و دلگرم شوند تا کار بیشتری در این زمینه  انجام بدهند و ما هم به عنوان بانک کشاورزی حامی این گونه فعالیت‌ها در بخش کشاورزی هستیم.

- جزئیات  حمایت‌های بانک کشاورزی را از این ایده‌پردازان و مبتکران بفرمایید؟ مثلاً چه نوع حمایت‌هایی مالی می‌شود و تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود با سود چند درصد است؟

خدارحمی: در وهله اول شرکت‌ها نیاز به بازار دارند و نیاز به کسی دارند که ایده‌ها و محصولات آنها را عرضه کنند، هدف این رویداد این بود که آنها را به مشتریان بزرگ بخش کشاورزی معرفی کنیم، ما ارتباطی بین آنها برقرار کردیم تا آنها ایده‌های این جوانان را ببینند. بسیاری از مشتریان ما تولیدکنندگان عمده بخش کشاورزی هستند که فرصت ایجاد شد تا در این رویداد ایده‌های جدید جوانان را هم از نزدیک ببینند.

یکی از ایده‌هایی که امروز اینجا عرضه شده هوشمندسازی آبیاری است که می‌تواند ۳۰ درصد در کاهش مصرف آب کمک کند. در عین حال آمادگی داریم که از این جوانان حمایت مالی کنیم، گرچه این جوانان سرمایه زیادی برای توسعه کارشان نمی‌خواهند، اما اگر نیاز به عقد قرارداد و حمایت مالی برای اجرای پروژه‌هایشان داشته باشند، تسهیلات مالی بانک را در اختیارشان می‌گذاریم.

- مثلاً چقدر حمایت می‌کنید؟ تا چه سقفی کمک مالی می‌کنید و با چه سودی به آنها پرداخت می‌کنید؟

خدارحمی: از محل صندوق توسعه ملی الان به اینها در زمینه اشتغال روستایی اختصاص پیدا شده تا در محدوده روستا کارشان را عرضه بکنند و برای اجرای آن پروژه تسهیلات ۶ درصدی می‌دهیم و در عین حال از تسهیلات توسعه صندوق ملی هم با نرخ‌های بهتر نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، نرخ‌های ترجیحی بهتری دارد که در محدوده ۱۰ درصد و ۱۴ درصد می‌توانیم در اختیار آنها بگذاریم. بنابراین همه گونه آمادگی برای حمایت از این شرکت‌ها وجود دارد که تسهیلات مورد نیازشان را هم در اختیارشان بگذاریم.



نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید