خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تقویت اقتصاد منطقه ای و محلی با استفاده از ظرفیت های مشاغل خُرد و خانگی و تبدیل ایده های خلاق به فرصت شغلی، گام های کوچک برای پر فروغ کردن چراغ اشتغال و توسعه اقتصاد جامعه است.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، ایده های نو، خلاقانه و دانش بنیان بر پایه اصول علمی و دانشگاهی اگر مورد توجه قرار بگیرد و زمینه سازی مناسب برای تولید کالاهای جدید در جوامع کوچک محلی و منطقه ای تقویت شود، می توان شاهد رشد فرصت های شغلی برای افراد جویای کار در کشور های در حال پیشرفت بود.
آموزش های مهارتی و فراگیری تخصص های فنی و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه، امروز در دستور کار نهادهای متولی این حوزه در کشور قرار گرفته است و با ارائه تسهیلات مطلوب، نظام را به سمت افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش فرصت شغلی، کاهش آمار بیکاری و ارتقای شاخصه های توسعه انسانی، هدایت می کند اما همچنان با مشکلاتی مواجه است که نیازمند توجه و نگاه عملی می باشد.
به باور کارشناسان یکی از شاخص های توسعه در جامعه های در حال پیشرفت، ایجاد فرصت شغلی برای نیروی آماده به کار است که دستیابی به این مهم از راهکارهای متعددی قابل انجام است.
امروزه نهاد آموزش و پرورش با تغییر روش آموزش و گرایش دانش آموزان به رشته های مهارتی، بررسی و واکاوی نیازهای هر منطقه، شناخت مواد اولیه معدنی موجود در روستاها و شهرهای کوچک، نسبت به ارائه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای متناسب با آن منطقه اقدام کرده است. حمایت از زنان سرپرست خانوار و همچنین بانوان فعال در حوزه صنعت، تجارت و تولیدات فنی وحرفه ای در قالب طرح های اشتغالزای مشاغل خانگی نیز از دیگر اقدامات این حوزه است که علاوه بر اینکه نقش بانوان و زنان جویای کار را در جامعه به صورت اجتماعی و اقتصادی پرنگ تر می کند، با جلوگیری از جداافتادگی فرد از خانواده به بهانه اشتغال، مشکلات و معضلات عمومی موجود به واسطه کم توجهی به فرزندان و اصول اولیه تربیتی را کاهش می دهد.
بر اساس آمار موجود، اغلب تسهیلات ارائه شده به طرح های تولیدات محلی و مشاغل خانگی، به خصوص در روستاها و زنان سرپرست خانوار به ایجاد فرصت شغلی، توانمندسازی مددجویان و نیازمندان و بهبود اقتصاد خانوارهای ضعیف تبدیل شده است.
به گفته مسئولان، اعتبار ابلاغی تسهیلات مشاغل خانگی استان سمنان امسال 112 هزار میلیون ریال است که در 9 ماه ابتدایی سالجاری، 89 هزار و 470 میلیون ریال معادل 80 درصد سهمیه استان به یک هزار و 51 طرح پرداخت شده است و می توان با تقویت آن، شاهد رشد اقتصاد و فرصت های شغلی در این استان بود.
نهادینه کردن فرهنگ صحیح کار و اشتغال در بین نسل جوان امروز جامعه یکی از مولفه هایی است که می تواند از گرایش دانش آموزان به رشته های نظری کاست و آنها را به فراگیری آموزش هایی که منجر به افزایش تخصص و مهارت و در نهایت جذب شدن به بازار کار می شود، نزدیک کرد.
جوامع پیشرفته با شناخت زیرساخت های اشتغال مورد نیاز کشور، تناسب نیازهای آموزشی و مهارتی با گرایش های افراد جویای کار، هماهنگی و دوری از موازی کاری در بین دستگاه های متولی اشتغال و صنعت، ارتباط صنعت و تجارت با دانشگاه ها و آموزش عالی، توانسته اند خلاء موجود در راه رسیدن دانش آموختگان به عرصه صنعت و بازار کار جامعه را از بین ببرند.
نبود ارتباط دوسویه بین صنعت و دانشگاه و همچنین عرصه تجارت و شرکت های نوپای ایده پرداز و دانش بنیان باعث شده تا طرح هایی که با استفاده از دانش ملی و داخلی که کاهش وابستگی کشور به محصولات خارجی را به دنبال خواهد داشت، به موفقیت مطلوب دسترسی نداشته باشند.
اما یکی از موارد و مشکلاتی که گریبانگیر مشاغل خانگی، تولیدات محلی و ایده های خلاقانه کارآفرینان در جامعه امروزی شده است، نبود ساز و کاری مناسب برای عرضه محصولات و حضور مستمر و قوی در بازار فروش است.
اخذ پروانه بهداشتی از جمله معضل هایی است که علیرغم گرایش مردم به استفاده از تولیدات محلی و دست آفریده های روستایی، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه را با کاهش تولید، دوری از بازار فروش و فاصله گرفتن از مصرف کنندگان مواجه کرده است.
حال می توان باور داشت ایجاد ساز و کاری مطلوب در چارچوب قانون همراه با بومی سازی دستورالعمل های موجود در این حوزه و همچنین زمینه سازی ارتباط سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ با شرکت های دانش بنیان و فعالان و ایده پردازان خلاق، ایجاد نمایشگاه های محلی و منطقه ای در ورودی و خروجی شهرستان ها، روستاها، و تشکیل تعاونی های چندمنظوره با هدف فروش محصولات، می تواند فرصت مشاغل خانگی، طرح های اشتغال زایی جوانان و افراد مستعد دارای ایده های نوین در قالب شرکت های تولید علم، را بیش از پیش تقویت کند.
بر اساس گزارش های موجود، در حوزه اشتغال روستائیان و جوانان جویای کار و دارای مهارت و طرح های اشتغال زایی در سمنان، عملکرد مطلوبی وجود دارد به طوری که از یک هزار و 275 میلیارد و 950 میلیون ریال سهم استان از تسهیلات روستایی و عشایری، تا کنون 97 درصد به متقاضیان پرداخت شده است.

گرایش مردم به تولیدات محلی فرصت رونق مشاغل خرد است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: تغییر سلیقه و افزایش گرایش مردم به استفاده از تولیدات محلی بهترین فرصت برای رونق مشاغل خانگی و روستایی است.
حشمت الله عسکری گفت: تولیدات مشاغل خانگی در جامعه در سبد خوراک روزانه مردم جای گرفته است و بسیاری از دخالت ها و محدودیت های غیرمعقول، رعایت نشدن موارد بهداشتی کوچک را به معضلات بهداشتی پنهان تبدیل کرده و عرضه محصولات غذایی و تولیدات محلی را با مشکل روبرو می کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: حمایت از تولیدات محلی با توجه به قانون حمایت از مشاغل خانگی، از سیاست های اصلی دولت در حمایت از فعالان این حوزه است، اما در حال حاضر مقدمه های اولیه آن فراهم نیست.
عسکری، یکی از راه های توسعه این حرفه و تقویت بازار عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی را تشکیل شرکت تعاونی های چند منظوره دانست و افزود: بسیاری از کمبودهای حوزه فروش و مسائل اقتصادی فعالان تولیدات محلی در این قالب برطرف می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: ظرفیت بین راهی جاده تهران- مشهد با عبور حجم زیادی از مسافران، برای راه اندازی مراکز فروش بسیار‌مناسب است که مغفول مانده، باید تلاش شود فروشگاه های عرضه صنایع دستی، محصولات و تولیدات محلی در ورودی و خروجی شهرستان های استان احداث شود.

 ضرورت ارتباط دانش آموختگان فنی و حرفه ای با صاحبان صنایع
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه مهارت آموزی از اولویت های این اداره کل است، افزود: آمایش سرزمینی همراه با در نظر گفتن شرایط منطقه ای، نیروی انسانی موجود، مواد اولیه مورد نیاز و شرایط لازم برای کارآفرینی، از مولفه های اصلی ایجاد رشته های مهارتی تخصصی در نقاط مختلف استان است.
محمد دستورانی گفت: رشته های تحصیلی بدون مهارت و تخصص های فنی، منجر به فرصت شغلی و کارآفرینی نمی شود و باید با بررسی، واکاوی و نیازسنجی منطقه ای، این گونه رشته ها از نظام آموزشی حذف شود.
وی، به راه اندازی دفتر همکاری شهرک های صنعتی با شاخه کاردانش در سمنان به عنوان ششمین استان کشور اشاره کرد و گفت: در این طرح دانش آموزان رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای بخشی از آموزش های لازم مهارتی خود را در کارخانه های صنعتی بزرگ استان سپری می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان ابراز داشت: طی تفاهم نامه با آموزش فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش برون سپاری شد و زمینه استفاده هنرجویان از کارگاه های مجهز فراهم شده است.

تولیدات محلی و صنایع دستی، فرصت اشتغال جوانان روستایی
سمیرا زارع، از فعالان حوزه صنایع دستی و تولیدات و دست آفریده های خانگی می گوید: تخصص های مهارتی را با هدف ورود به بازار کار و تقویت بنیان اقتصادی خانواده آموزش دیدم و پس از گذراندن دوره های مختلف با دریافت تسهیلات توانستم کارگاهی کوچک برای توسعه کارم راه اندازی کنم.
وی افزود: تحصیلات دانشگاهی را فقط برای کسب علم و دانش و آگاهی از مطالب روز دنیا دنبال کردم، اما برای اشتغال، کسب درآمد و ورود به اجتماع، فراگیری تخصص های مهارتی در فنی و حرفه ای بهترین راهکار مطلوب و موثر است.
وی، مشکلاتی از قبیل نبود بازار فروش، تهیه مواد اولیه به صرفه و نبود بستر مناسب برای ورود به بازار عرضه را از مشکلات این حرفه دانست و افزود: با افزایش مبلغ تسهیلات و ایجاد شرکت های تعاونی با حضور چند تولید کننده خرد و کوچک، یکی از فرصت های بی نظیر اشتغال جوانان در روستاها و کاهش مهاجرت به شهرها می باشد.

 بازارچه های محلی در شهرستان های سمنان ایجاد شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: نمایشگاه و فروشگاه تولیدات محلی توسط شهرداری ها در 8 شهرستان استان ایجاد می شود.
معاون استاندار سمنان به ماده 11 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اشاره کرد و افزود: در قوانین یاد شده ایجاد و راه اندازی بازارچه های محلی برای رونق اقتصاد و توسعه و بهبود اشتغال در هر منطقه مورد توجه قرار گرفته است که باید تلاش کرد تا از این ظرفیت مطلوب به بهترین شکل ممکن بهره گرفت.
حشمت الله عسکری ابزار داشت: تمهیدات لازم برای جانمایی و ایجاد نمایشگاه‌ های بین ‌راهی در هر 8 شهرستان استان در نظر گرفته شده است تا شهروندان و ساکنان هر منطقه محصولات مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد محلی خود را به فروش برسانند.

پروانه بهداشتی مشکل اصلی تولیدات مشاغل خانگی مددجویان
مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) استان سمنان گفت: اخذ کد بهداشتی و نشان استاندارد، یکی از جدی ترین چالش های تولیدات مشاغل خانگی مددجویان در این استان است.
سید جواد رضوی افزود: یکی از سیاست های اصلی امروز این ‌نهاد، تقویت مهارت ها و تخصص های مددجویان و توانمندسازی آنها است و تولیدات‌ مشاغل خانگی یکی از مولفه های اصلی برای تحقق این‌ مهم بوده و نیاز است در عرضه محصولات این طرح و روند اخذ کد بهداشتی آنان تسهیل شود.
وی گفت: کمیته امداد بخش بزرگی از قشر زنان سرپرست خانوار استان را تحت‌ حمایت خود دارد و تلاش می کند همراه با تقویت سایر ابعاد زندگی این افراد و اجرای طرح مشاغل خانگی و تولیدات محلی، بنیان اقتصادی آن ها را تقویت کند.
مدیرکل کمیته امداد استان‌ سمنان بیان داشت: تولید همواره با فروش و عرضه و کسب درآمد‌ معنا خواهد داشت و صاحبان مشاغل خانگی نیز به دلیل محدودیت های مکان های عرضه و فروش، ناچار برای اخذ کد بهداشتی و ثبت نشان تجاری اقدام می کنند و تسهیل در این‌ حوزه می تواند در تقویت اقتصاد مددجویان تحت حمایت این ‌نهاد بسیار راهگشا باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید