خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آذربایجان غربی از ظرفیتهای فرهنگی و جغرافیایی فوق العاده ای برخوردارست و این ظرفیتها می تواند زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری در این استان شود.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، برای  رشد و توسعه اقتصادی هرکشور تفکر کارآفرینی کلیدی است چرا که گردش چرخ های اقتصادی کشور ارتباط مستقیمی با کار، اشتغال و بهره وری دارد.
به گفته کارشناسان درصد بالایی از مشکلات اشتغال، در کشورهای توسعه یافته از طریق صنعت گردشگری قابل حل است چرا که گردشگری، روشی مطمئن برای ایجاد اشتغال ارزان با حداقل سرمایه گذاری به شمار می‌آید و براساس بررسی ها به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا، یک شغل با گردشگری مرتبط است.
در ایران نیز نتايج پژوهش ها حاكي از آن است كه استانهاي تهران، هرمزگان، مازندران، خراسان رضوي، گيلان، اصفهان، گلستان، قم، فارس و يزد به ترتيب رتبه هاي اول تا دهم را در اولويت سرمايه گذاري در صنعت گردشگري كشور را دارا هستند و این در حالی است که آذربایجان غربی با داشتن هزار و 600 اثر ثبت شده ملی و 2 اثر ثبت شده جهانی گنجینه عظیمی از جاذبه های گردشگری کشور را در خود جای داده است.
5 تالاب بین المللی در این استان واقع شده که به لحاظ داشتن گونه های ارزشمندی چون درنا، پلیکان، فلامینگو جاذبه های خاصی برای صنعت طبیعت گردی(اکوتوریسم) دارد.
 
حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی می گوید: استان آذربایجان غربی با داشتن جاذبه های طبیعی، هم مرزی با چند کشور خارجی و وجود امکانات درمانی و بیمارستانی، ظرفیت بی نظیری برای توسعه گردشگری دارد و باید با برنامه ریزی دقیق از این فرصتها استفاده کرد.
او با بیان این که تمامی مجوزهای سرمایه گذاری در استان از طریق سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری صادر می شود، می افزاید: این امر موجب می شود با شفافیت کامل و در کمترین زمان ممکن، روند بررسی درخواستهای سرمایه گذاری و عملکرد دستگاه های متولی در این زمینه، مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.
معاون استاندار گردشگری سلامت را از ظرفیتهای مهم استان عنوان می کند و تصریح می کند: در این حوزه باید ساختاری تعریف شود که بتوان گردشگران سلامت را در مرز تحویل گرفت و به مراکز درمانی در استان هدایت کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می گوید: آذربایجان غربی بهترین مکان برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش گردشگری است و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاران این بخش مهیاست.
جباری به برنامه ریزی دولت دوازدهم برای ایجاد اشتغال پایدار بر محور توسعه صنعت گردشگری اشاره می کند و می افزاید: سهم حوزه گردشگری و صنایع دستی استان از اعتبارات تخصیص یافته طرح‌های اشتغالزائی برای مناطق روستائی و عشایری و شهر‌ها ۱۵ درصد است و ما برای استفاده بهینه از این اعتبارات نسبت به شناسایی و امکان اجرای طرحهای مطلوب اشتغالزا و شناسایی سرمایه گذاران اقدام کرده ایم.
او درخصوص معرفی سرمایه گذاران به بانکها برای دریافت تسهیلات طرح اشتغال فراگیر و طرح های روستایی و عشایری می گوید، مشکلی در این خصوص وجود ندارد و هر سرمایه گذار به شرط داشتن مدارک لازم برای دریافت تسهیلات معرفی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ایجاد اشتغال برای 700 نفر در نتیجه اجرای 500 طرح سرمایه گذاری در استان خبر داده و می افزاید، در حوزه سرمایه گذاری در بخش تاسیسات و مجتمع های اقامتی تعداد 50 طرح در سطح استان وجو دارد که حجم سرمایه گذاری این طرح ها مبلغی معادل 500 میلیارد تومان است و در صورت اجرای آن علاوه بر اشتغالزایی تعداد هزارتخت به مجموع تختهای اقامتی اضافه خواهد شد.
جباری بااشاره به افزایش تقاضای سرمایه گذاری در امسال خاطرنشان می کند، تا آبان امسال تقاضای سرمایه گذاری در بخش هتل، متل و مجتمع های گردشگری 30 مورد بود که حجم سرمایه گذاری آن بالغ بر 4500 میلیارد ریال برآورد شده است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص تسهیلات ارائه شده به متقاضیات سرمایه گذاری در طرح های گردشگری استان می گوید، در بخش تسهیلات فراگیر از 43 طرح که با 345 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز به سرمایه گذاری به کارگروه اشتغال معرفی شدند،  ۴ و ۷۳ دهم میلیارد ریال تسهیلات برای 19 طرح پرداخت شد.
رستم پور یادآور می شود، از ابتدای امسال برای رونق گردشگری استان پنج طرح اقامتی و تفریحی با حجم سرمایه گذاری 758 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 168 نفر در شهرستانهای تکاب، چایپاره، قطور و ارومیه به بهره برداری رسید.
باتوجه به سهم اشتغال صنعت گردشگري نسبت به ساير بخشها در استان باید سرمايه گذاري بيشتري در زيرساختها و امكانات مربوط به گردشگري صورت پذيرد تا ارزش افزوده ايجاد شده در اين بخش افزايش يابد و بتوان حداكثر استفاده را از قابليتها و جذابيتهاي گردشگري استان بدست آورد.
کارشناسان معتقدند، تسهیل اخذ مجوزها، کاهش بروکراسی اداری و جذب و حمایت از سرمایه گذاران می تواند فرصت مناسبی برای رونق گردشگری در استان فراهم آورد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید