خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توانمندسازی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در حوزه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: دوره مجازی توانمندسازی کارآفرینی برای دانش آموختگان راه اندازی شد.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از وزارت بهداشت، بیست‌ و یکمین نشست شورای آموزش علوم‌پایه‌ پزشکی، بهداشت و تخصصی با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، مسئولین حوزه آموزش و اعضای شورای آموزش علوم‌پایه‌ پزشکی ، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت امروز ۶ اسفند در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر باقر لایجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر جایگاه ویژه‌ علوم پایه در حوزه‌ پزشکی از آن به عنوان یکی از ارکان اساسی حوزه‌ پزشکی یاد کرد و افزود : متاسفانه توجه زیاد به بحث‌های درمانی در یک برهه‌ زمانی، باعث عدم توجه به علوم پایه در دانشگاه‌ها شد و با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد اولویت‌های ملی در اسناد بالادستی مرتبط با سلامت در حوزه‌ کاری علوم‌پایه قرار دارد باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این حیطه انجام شود.

لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در علوم‌پایه‌ پزشکی در کشور، یادآور شد: در دنیا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت علوم‌پایه‌ پزشکی و توسعه‌ وجود دارد و این موضوع باید در کشور ما نهادینه شود.

وی افزود: اگر برنامه های توسعه کشورهای پیشرفته را نگاه کنیم میزان توسعه تحصیلات تکمیلی در آن مشخص شده است. ما نیز در کشور آموزش عالی را توسعه داده ایم ولی این سوال کلیدی وجود دارد که چگونه بین این توسعه آموزش عالی و توسعه کشور ارتباط برقرار کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه لازم است تا برای تحقق این مسئله در کشور برنامه ریزی شود گفت: اخیرا بخشنامه ای شده که فارغ التحصیلان PhD که پذیرش هیئت علمی نگرفته اند تعهداتشان آزاد شود تا بتوانند در محیط های کاری مشغول به خدمت شوند.

وی بر لزوم توانمندسازی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در حوزه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی صورت گرفته و دوره مجازی توانمندسازی کارآفرینی راه اندازی شده است و داشجویان PhD با شرکت در این دوره ها می توانند در این زمینه توانمند شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه دانش آموخته علوم پایه باید کارآفرین باشد نه اینکه به دنبال شغل باشد گفت: بخشی از دانش آموختگان ما نیز در رده های بالا باید در مسیر توسعه دانش حرکت کنند، ولی با ظرفیت هایی که وجود دارد علوم پایه باید به سمت خلق ثروت حرکت کند و برای این موضوع باید برنامه ریزی شود.

لاریجانی به اهمیت رشته های میان رشته ای اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است مرزهای بین رشته ها کمرنگ تر شود و از ظرفیت تمامی رشته ها استفاده شود. در کشورهای پیشرفته دنیا نیز در یک زمینه متخصصین رشته های مختلف با یکدیگر کار می کنند و این باعث ایجاد تحول در علوم پایه پزشکی می شود.

وی بیان کرد اگر بخواهیم تحولی در علوم پایه ایجاد کنیم باید نگاه جدیدی به رشته ها و مرز آنها داشته باشیم و گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است و لازم است ترجمان این برنامه در علوم پایه طراحی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به عنوان مثال برای مرجعیت علمی لازم است ظرفیت های کشور در رشته های مختلف رصد شود و اطلاعات جامعی در این زمینه داشته باشیم. در بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم نیز باید برنامه ریزی شود تا مسیر دانشگاهها به سمت صنعت باز شود.

لاریجانی بسته های تحول بستر مناسبی است که در دانشگاهها در دست پیگیری است و اگر با این برنامه ها هم راستا شویم می توانیم فرصت های جدیدی را رصد کنیم.

وی با اشاره به بحث آمایش گفت: این بحث مصوبه آمایش سرزمینی است و توسعه های علوم پزشکی در کشور بر مبنای این مصوبه انجام می شود. نگاه آمایشی باید ترجمانی در علوم پایه داشته باشد و راه اندازی بوردهای منطقه ای با همین نگاه راه اندازی شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به آزمون دستیاری اخیر به عنوان تجربه ای موفق اشاره کرد و گفت: با مشارکت مناطق آمایشی سوالات بسیاری طراحی شده و این سوالات در مراحل مختلف در قرنطینه پایش شده و در نهایت سوالات طراحی شده است و از مشارکت تمامی افراد برای ارتقای کیفیت این آزمون ها استفاده شده است. اگر در سایر آزمون ها هم از این تجربه استفاده شود بسیار مناسب است.

وی بر لزوم توسعه متوازن کشور اشاره کرد و گفت: محاسبات بسیار خوبی در نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت انجام شده است و با این برآوردها تصمیم گیری برای تربیت نیروی انسانی بسیار راحت تر صورت می گیرد و می تواند کل کشور را رشد دهد.

لاریجانی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی برای اولین بار اعتباربخشی شده اند، اظهار داشت: شاخص های اعتباربخشی برای دانشگاهها روشن می کند که اگر می خواهند بهبود یابند باید چه مسیری را طی کنند. در مرحله بعد این کار باید برای دانشکده ها انجام شود و اعتباربخشی رشته ها انجام شود.

وی تاکید کرد: اعتباربخشی ها باید توسط اساتید در نقاط مختلف کشور صورت گیرد و وزارت بهداشت نقش نظارت کیفی بر این فرایند داشته باشد و فرایند به صورت الکترونیک انجام شود.

لاریجانی با تاکید بر لزوم نگاه جدید در علوم پایه گفت: باید به موضوعات علوم پایه با نگاهی آینده نگارانه نگاه شود و با تعاملات آکادمیک تحولاتی را در داخل و توسعه بین المللی این حوزه ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت ها و دانشمندان برجسته ای که در علوم پایه پزشکی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تلاش هایی برای ارتقای زیرساخت های آموزش علوم پایه صورت گرفته و امیدواریم با حمایت های بالادستی این امکان میسر شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید