خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) مصوب شورای عالی اشتغال کشور و یکی از برنامه های اصلی و محوری توسعه اشتغال در کشور بوده و در 31 استان کشور در حال اجراست.


به گزارش کارآفرین ناب، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طرح تکاپو ذیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان توسعه رسته‌های پراشتغال منطقه ای نیز قرار داشته و یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی کشور است.

موسی بی‌باک، هدف از اجرای طرح تکاپو را توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح مناطق و توسعه رسته‏ های کسب ‏وکاری منتخب و اولویت‌دار در سطح ملی و استان‏ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح تکاپو بر توسعه رسته کسب و کارهای موجود چه به صورت رسمی و چه غیررسمی تکیه دارد، گفت: این طرح هم برای عرضه نیروی کار از طریق ارتقاء مهارت و توانمندسازی نیروی کار متناسب با نیاز صنعت و کسب و کارها و هم برای تقاضای نیروی کار برنامه دارد.
 
بی‌باک، جوانان فارغ التحصیل بیکار، زنان سرپرست خانوار، معلولین و زنان را از گروههای هدف اولویت دار طرح تکاپو دانست و تصریح کرد: اصلاح جهت‌گیری مهارتی و تخصصی در انطباق با نیازهای طرف تقاضای کار از اولویت‌های کلیدی بازار کار است.

وی در ادامه به مهمترین اهداف و برنامه های طرح تکاپو در استان گلستان اشاره کرد و افزود: ارتقاء مهارت‌های نیروی انسانی، توانمندسازی بنگاهها، ارتقاء و توسعه تکنولوژی، توسعه رقابت‌پذیری و نوآوری در بنگاههای کسب‌وکار و توسعه شرکت‌ها و قابلیت‌های دانش بنیان در هر رسته کسب‌وکار از جمله این اهداف مهم هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در پایان گفت: گردشگری و صنایع دستی، تولید و پرورش طیور، زنبورداری، شیلات و صنایع تبدیلی و لبنی، پنج رسته اولویت دار در گلستان هستند.

«مریم رزاقی» کارگزار توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال پایدار(تکاپو) در استان گلستان نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طرح تکاپو در 31 استان کشور در حال اجرا است. برای اجرای طرح تکاپو در هر استان یک کارگزار تعیین شده که باید برای شناسایی ظرفیت‌های بخش خصوصی منطقه خود اقداماتی انجام دهد تا زمینه اشتغالزایی با توجه به استعدادها و ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی، مزیت های اشتغال و نیروی کار هر منطقه در استان فراهم آید.

وی به تشریح وضعیت استان پرداخت و افزود: در گلستان بخش کشاورزی دارای پتانسیل‌های متعددی بوده و در طول زمان در اغلب شهرستان‌های استان گسترش یافته‌ است. البته برخی شهرستانهای استان مانند گرگان و علی‌آبادکتول به سبب توسعه یافتگی اغلب بخش‌های اقتصادی در این مناطق، میزان اشتغال بیشتری را نیز در خود جای داده ‌است.

کارگزار تکاپو در استان گلستان خاطرنشان کرد: در گذشته بخش‌های کشاورزی در همه مناطق به علت گستردگی و حجم بالای تولید، همواره اغلب اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم استان را به خود اختصاص داده بود اما در حال حاضر این بخش با دو مشکل سطح پایین تکنولوژی و عدم توانایی توسعه بازار روبه‌رو است. همین دو مساله به همراه معضل کم آبی در استان باعث شده که ظرفیت اشتغال و پایداری مشاغل در بخش کشاورزی کاملا نسبت به گذشته کاهش یابد.

وی تصریح کرد: بخش خدمات موجود در گلستان با توجه به گسترش جمعیت شهری، عبور جاده اصلی مشهد-شمال از استان، تبادلات مرزی با ترکمنستان و وجود صنایع تبدیلی کشاورزی و محصولات معدنی، شامل خدمات حمل‌ونقل، خدمات آموزشی و فناوری اطلاعات و خدمات گردشگری و تفریحی است.

رزاقی خاطرنشان کرد:‌ استان گلستان با دارا بودن مناطق متنوع طبیعی، تاریخی، مذهبی و ورزشی پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به مقصد جمع کثیری از گردشگران ایرانی و خارجی را دارد. بخش خدمات به خصوص خدمات گردشگری قابلیت جذب بسیاری از نیروی کار فعال استان را طی زمان کوتاه و سرمایه‌گذاری نه چندان زیاد داراست. از این رو  توسعه خدمات مولد شامل خدمات گردشگری و فناوری اطلاعات جهت تحریک بخش‌های اقتصادی، و توسعه خدمات فنی مهندسی و خدمات حمل و نقل جهت خدمت‌رسانی به مشاغل درون استانی، می‌تواند یکی از سیاست‌های مناسب برای توسعه اشتغال استان گلستان باشد.

رزاقی بیان کرد:‌ رسته فعالیت‌های کشاورزی استان به دلیل بهره‌برداری‌ بیش از اندازه از منابع آب و همچنین استفاده از سموم و کودهای شیمیایی غیراستاندارد و فراتر از حد مجاز در اولویت پایین‌تری نسبت به رسته فعالیت‌های خدماتی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در واقع توسعه رسته فعالیت‌های کشاورزی در گرو بهره‌برداری‌ بهینه از مزیت‌های طبیعی استان بوده و شیوه‌های کنونی استفاده از این منابع منجر به هدررفت آن‌ها شده است لذا در این زمینه رویکرد بهینه، بکارگیری روش‌ها و انواع کشت‌هایی است که به بهره‌برداری بهینه از آب و خاک کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه رسته‌های کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دام و فرآورده‌های دامی، تولید عسل و تولید گوشت سفید در گرو توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد برخی از حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش محصولات کشاورزی جهت ایجاد ارزش افزوده بالاتر در این رسته‌ها است.

کارگزار توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال پایدار در گلستان تصریح کرد: در بخش خدمات هم که به سرعت در حال گسترش است، ابتدا توسعه زیربخش گردشگری و صنایع دستی انتخاب شده زیرا قابلیت تحریک بخش‌های مختلف اقتصادی را دارد.

رزاقی با بیان اینکه شاغلین حاضر در کسب‌وکار گردشگری استان بیش از 6000 نفر برآورد می‌شود، گفت: علاوه بر این تعداد در حدود 30 هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی مشغول به کار هستند که بیش از 70 درصد در زمینه تولید فرش ترکمن و مابقی در زمینه تولید جواهرآلات و لباس محلی و غیره مشغول به فعالیت هستند.

وی یادآور شد: با توجه به پتانسیل‌های فوق، توسعه خدمات تفریحی و گردشگری رویکرد مناسبی بوده که به صورت پراکنده در استان گسترش یافته است اما نیازمند جهت‌دهی مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان گلستان در زمینه محصولات کشاورزی مانند طیور و دام و فرآورده‌های دامی به عنوان غذا، سوغاتی‌های محلی، صنایع دستی، تولیدات صنعتی (صنایع تبدیلی کشاورزی) و خدمات فناوری اطلاعات جهت اطلاع‌رسانی، معرفی جاذبه‌ها، هدایت مسافر و غیره است.

کارگزار توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال پایدار در گلستان تصریح کرد: توسعه گردشگری و صنایع دستی علاوه بر ایجاد بازار مناسب برای فروش محصولات تولیدی استان در بخش‌های کشاورزی و صنعتی، می‌تواند با گسترش گردشگری بومی و محلی و توسعه بازار صنایع دستی و محصولات غذایی بومی و محلی که در اغلب روستاها و شهرها و بخش‌های ترکمن‌نشین استان وجود دارد، منجر به درآمدزایی برای مردمانی شود که امروزه به دلیل خشکسالی و افول کشاورزی در پی مهاجرت به شهرهای بزرگ و حاشیه‌نشینی هستند.

رزاقی در پایان گفت: طرح تکاپو پروژه های متعددی از قبیل تولید مبتنی بر قرارداد با هدف توسعه تولید و خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی و دامی و اتصال کشاورزان به بنگاههای بزرگ و صاحب برند دارد که بزودی در استان گلستان اجرایی می‌شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید