خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دهستان «چالطرخان» از توابع قلعه نو در شهرستان ری از جمله مناطقی است که بنا به اعلام مدیران استان تهران آمار بیکاری در آن طی یکسال و نیم گذشته به صفر رسیده است.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، وجود میراث تاریخی مانند تپه میل و بنای باستانی آتشکده ری، خاک حاصلخیز، منابع آب کافی و همچنین آب و هوای مساعد برای کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی و زراعی در کنار جاذبه های فرهنگی و گردشگری از جمله دلایل به زانو درآوردن بیکاری اعلام می شود.
زیرساخت هایی که در دیگر مناطق کشور نیز همانند آن هست اما در برخی از آنها همچنان بیکاری وجود دارد؛ لذا عامل دیگر که در کنار این مولفه ها سبب ریشه کنی بیکاری در چالطرخان شده، عزم، خواست اهالی و متولیان این منطقه است که به باور صاحبنظران از سایر عوامل مهمتر است.
چالطرخان به معنی دشت آباد است؛این دهستان با جمعیت 800 نفری براساس استنادها حدود چهار هزار سال قدمت دارد.
دهستان چالطرخان اکنون دارای 9 روستا شامل چالطرخان، فیروزآباد، مقیم‌آباد، ده‌خیر، حمیدآباد، نظرآباد، عشق‌آباد، قمی‌آباد و محمودآباد است.

پای صحبت های دهیار
دهیار چالطرخان باور عمیق اهالی و مسئولان این دهستان را مولفه مهم و نخست برای مقابله با بیکاری می خواند و معتقد است که حتی اگر ظرفیت های بسیار بیشتری هم در این منطقه وجود داشت اما عزم و تلاش برای توسعه اشتغال نبود، نمی توانستیم بیکاری را به زانو درآوریم.
احمد عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نه تنها اعضای شورا و دیگر متولیان دهستان، بلکه تک تک اهالی اینجا باور دارند که کار کردن افتخار هر انسان است، نوع کار خیلی مهم نیست، اصل کار کردن مهم است آن هم در محل خودشان.
وی افزود: در کنار وجود این باور فرهنگی که ریشه های مذهبی هم دارد، مسئولان شورا و دهیاری تنها فعالیت ها را در یک مسیر کارشناسی شده هدایت و زمینه های لازم برای به سرانجام رسیدن فعالیت های اشتغالزا فراهم کرده اند.
این دهیار معتقد است: البته نهادهای اجرایی نیز با ارائه تسهیلات و هدایت طرح های اشتغالزایی کمک کردند تا در مجموع با استفاده از همه این مولفه ها، امروز بیکاری در این دهستان نداشته باشیم.
عباسی در خصوص ظرفیت های این دهستان توضیح داد: در سال جاری اقدامات بسیار موثر و خوبی در روستاهای این دهستان صورت گرفته که از جمله آنها می توان تاسیس و راه اندازی کارگاه ها، نمایشگاه تولید و عرضه صنایع دستی نام برد.
وی افزود: حدود 10 نفر در رده سنی نوجوانان و بزرگسالان مشغول انجام کارهای هنری هستند و در کارگاه تولیدی، پوشاک و خیاطی حدود پنج نفر از بانوان روستا به کار و تولید اشتغال دارند.
دهیار چالطرخان ادامه داد: 30 نفر نیز در کارگاه قالیبافی آموزش صفر تا صد را فرا گرفته اند و بعد از آزمون های تئوری و عملی مدرک فنی حرفه ای قالیبافی را کسب می کنند.
عباسی همچنین به مساعدت نهادهای دولتی در راه اندازی کسب و کارهای خُرد و بنگاه های زودبازده توسط اهالی در سطح روستا اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات، تاسیس، تجهیز و راه اندازی مجتمع تفریحی، آموزشی و کارآفرینی حضرت ولیعصر(عج) در این روستا است که از بدو تاسیس به پایگاهی برای آموزش، کارآفرینی و تولید محصول های بومی در سطح روستا تبدیل شد.
دهیار چالطرخان با بیان اینکه در کارگاه صنایع دستی نظیر سفالگری، میناکاری، رنگ آمیزی روی سفال نیز 30 نفر مشغول کار شده اند افزود: هشت نفر از کارآفرینان این روستا توانستند تسهیلات اشتغالزایی از بانک ها بگیرند و با راه اندازی کارگاه هایی نظیر تراشکاری هر کارآفرین توانسته چند نیروی کار دیگر را جذب کند.
عباسی ادامه داد: چاطرخان همچنین دارای دو کتاب «گذر و نظری بر 30 روستای هدف گردشگری استان تهران» و «کاخ ساسانی چاطرخان» است که توسط دهیاری به چاپ رسیده است.

اشتغال روستایی مانع مهاجرت
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این دهستان با همت اهالی، اعضای شورا و دهیار شرایط ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را فراهم کرده است.
ثریا شارقی با بیان اینکه ایجاد کارگاه های آموزشی نظیر صنایع دستی، آثار هنری و کارگاه های مختلف باعث جذب جوانان و بانوان به این فعالیت های اشتغالزا شده است افزود: دهیاران باید با امکاناتی که در اختیار دارند، شرایط ایجاد اشتغال را در روستاها فراهم کنند تا از مهاجرت جوانان جلوگیری و به اشتغالزایی آنها کمک شود.
وی اضافه کرد: در بازدیدی که از دهستان چالطرخان و کارگاه های اهالی داشتیم، به نشاط ایجاد شده در نتیجه فعالیت های اشتغالزا و مولد در این منطقه برخوردیم که تاثیرهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری نیز همراه دارد.
شغل اکثر اهالی این دهستان قالیبافی و صنایع دستی نظیر میناکاری، سفالگری، رنگ آمیزی بر روی سفال و کارگاه های خیاطی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید