خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از کارآفرینان نمونه استان قزوین گفت: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که دستگاه‌ های دولتی به تولیدکننده‌ ها اعتماد ندارند و پیش ‌فرض آن‌ها گفتن کلمه نه است، به عبارت بهتر کاری را که به ‌راحتی می ‌توانند انجام دهند به بهانه ‌های گوناگون عقب می ‌اندازند.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، امین یداللهی از کارآفرینان نمونه استان است. وی فعالیت خود را در شهرستان آبیک درزمینه تولید نهال به روش کشت بافت گیاهی و نشاء با دستگاه‌های مکانیزه، از سال 1388 باهدف تولید گیاهچه‌های سالم و عاری از ویروس با استانداردهای بین‌المللی شروع کرده و در سال 90 به بهره‌برداری رسانده است.

یداللهی مدیرعامل یک شرکت در حوزه کشاورزی است، وی در رابطه با تعداد نیروهای شاغل در گل‌خانه‌اش می‌گوید: در طرح اولیه قرار بود ما 9 نفر نیرو داشته باشیم که به لطف خدا موفق به توسعه طرح شدیم و اکنون مجموعه‌ای به وسعت هفت هکتار داریم که شامل 5 گلخانه مدرن و مجهز است. در حال حاضر در این گل خانه‌ها 80 نفر نیروی مستقیم و بیش از 200 نفر نیروی غیرمستقیم مشغول به کار هستند. 70 درصد این نیروها خانم و 30 درصد آن‌ها آقا هستند.

وی می‌گوید: ما در واحد تولیدی خود تیمی از خانم‌های بی‌سرپرست یا بد سرپرست داریم که علیرغم اینکه در برخی فصول، کار زیادی نداریم ولی آن‌ها را نگه می‌دارم که هم چنان مشغول به فعالیت باشند تا بتوانند مخارج زندگی خود را تأمین کنند، هم‌چنین در کنار آن‌ها، تیم متخصص را نیز به کار گفته‌ام. این نیروها بیمه هستند و حتی در برخی مناسبت‌ها نظیر روز زن یا جشن تولد برای آن‌ها مراسمی را برگزار می‌کنیم و به آن‌ها هدیه می‌دهیم و سالیانه از میان آنان کارگر نمونه انتخاب می‌کنیم. این برنامه‌ها باعث ایجاد شوق و انگیزه در میان آنان می‌شود.


اگر اسم دستگاهی را بیاورم قهر می‌کنند
زمانی که از این کارآفرین نمونهٔ کشوری می‌خواهیم بگوید کدام دستگاه‌ها و نهادها در راستای فعالیتش با وی همکاری کرده و به مجموعه آن‌ها خدمات‌رسانی کرده‌اند و کدام‌یک از آن‌ها از وی حمایت نکرده‌اند، می‌گوید: اگر بخواهم اسم دستگاه‌هایی را که با ما همکاری نکرده‌اند مطرح کنم قهر می‌کند و دیگر همان وظایف روزمره‌شان در قبال ما را هم انجام نمی‌دهند، اگر بخواهم صریح‌تر سخن بگویم این است که ما جرئت نداریم اسم این نهادها را ذکر کنیم، اما سازمان‌ها و ارگان‌هایی بودند که با ما کمال همکاری را داشتند که از میان آن‌ها می‌توان استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید و بانک سپه اشاره کرد که همکاری خوبی با ما داشتند، اما متأسفانه ادارات خدمت رسان مانند اداره آب، برق، گاز و راه گاهی سخت‌گیری‌های بی‌موردی دارند که منجر به این می‌شود که فعالیت تولیدکنندگان به تعویق بیفتد.


به‌خاطر یک مجوز کوچک، یک طرح بزرگ به تعویق می‌افتد
یداللهی گلایه‌هایی را از برخی مسئولین و کارمندان ادارات دولتی دارد و می‌گوید: واحد ما چندین بار به‌عنوان واحد نمونه کشوی برگزیده‌شده است، حتی سفیر هلند از مجموعۀ ما بازدید کرد و ضمن رضایت از آن، ادعا کرد که واحد ما شباهت زیادی به واحدهای هلندی دارد و گفت می‌توانیم با همکاری شرکت‌های هلندی در داخل کشور محصولات را تولید کنیم و تحت لیسانس آن‌ها به تمام کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه صادر کنیم، اما متأسفانه به دلیل پیش آمدن بحث تحریم‌ها، در حال حاضر این کار قدری به تعویق افتاده است. بااین‌حال متأسفانه ادارات دولتی این‌ها را قبول ندارند و حتی گاهی پیش‌آمده که به خاطر یک مجوز کوچک از یک ادارهٔ دولتی، چندین ماه پروژه یا طرح توسعه ما عقب و راکد مانده است.
زمانی که یک شرکت نوپا که با اخذ انواع تسهیلات، تصمیم به انجام یک کار تولیدی دارد، چند ماه پروژه افتتاحیه‌اش عقب بیفتد، طبیعی است که ورشکست می‌شود.
بنابراین مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که دستگاه‌های دولتی به تولیدکننده‌ها اعتماد ندارند و پیش‌فرض آن‌ها گفتن کلمهٔ نه است، به عبارت بهتر کاری را که به‌راحتی می‌توانند انجام دهند به بهانه‌های گوناگون عقب می‌اندازند. البته برای این قبیل امور ستاد تسهیل هم داریم، اما خود این ستاد هم درگیر و دار یکسری کارهای اداری و اجازه‌ها است، متأسفانه مدیران ما معمولاً ریسک‌پذیر نیستند و از انجام دادن کارها واهمه دارند.


همین که بتوانیم مسؤولین ادارات و ارگان‌ها را ملاقات کنیم جای شکر دارد
این کارآفرین پیشنهاد‌هایی را درزمینه حذف بروکراسی اداری برای این‌گونه فعالیت‌های تولیدی مطرح کرد و گفت: مسئولین می‌توانند مجموعه‌های در حال فعالیت را شناسایی کرده و به آن‌ها کارت مخصوص برای ملاقات با خود را بدهند. برای مثال در ترکیه کارتی را به تولیدکننده‌ها می‌دهند که با این کارت تولیدکننده‌ها حتی می‌توانند به‌راحتی با رئیس‌جمهور یا بزرگ‌ترین مسئولین کشور خود پس از هماهنگی و تعیین وقت، دیدار داشته باشند. تولیدکننده‌ها در کشورهای دیگر این‌گونه موردحمایت قرار می‌گیرند. حال ما در حد دیدار با رئیس‌جمهور مدنظرمان نیست، ولی همین‌که بتوانیم مسئولین ادارات و ارگان‌ها را هم ملاقات کنیم جای شکرگزاری دارد.


در دفتر استاندار به روی ما باز است
وی افزود: البته از حق که نگذریم درب دفتر استاندار به روی ما باز است، ولی خیلی از مسئولین حتی جوابت را نمی‌دهند، اگر مقدور باشد که کارتی را به تولیدکننده‌ها بدهند که با این کارت، ادارات و دستگاه‌های دولتی کار ما را راه بیندازند خیلی خوب است. برای مثال ما سال گذشته درخواست وام دادیم، به‌هرحال زمانی که یک شرکت درحال‌توسعه است بخشی از بودجه خود را از منابع داخلی تأمین می‌کند و بخشی را نیز از تسهیلات فراهم می‌آورد. این طبیعی است که هیچ شرکتی نمی‌تواند طرح توسعه عظیم خود را تنها با منابع داخلی اجرا کند و این حق تولیدکننده است که برای توسعه طرح خود از تسهیلات استفاده کند، اما متأسفانه طرح توسعه ما در سال گذشته به دلیل اینکه اداره کار وام ما را تأیید نکرد، کنسل شد. نکتهٔ دیگری که واقعاً دردناک است این است که دلیل رد آن را نمی‌گویند که تولیدکننده درصدد رفع موانع موجود باشد و ادارات پرونده را بین هم پاس‌کاری می‌کنند و هرکدام مانع را از سمت دیگری می‌داند و متأسفانه با ارباب‌رجوع صادق نیستند.


مسؤولین با تولید کنندگان آشنا شوند
یداللهی پیشنهاد دیگری نیز درزمینهٔ حذف بروکراسی‌های اداری داد و گفت: مورد پیشنهادی دیگر بنده این است که هر مقام و مسئولی که عوض می‌شود مانند فرماندار، بخشدار یا رئیس ادارات، لیست شرکت‌های شهرستان را دریافت و از آن‌ها بازدید کند تا با تولیدکنندگان آشنا شود، نه اینکه فقط پشت میز بنشیند، ما از تولیدکنندگان این کشور هستیم و لازم است مسئولین از ما حمایت کنند تا چرخ‌های اقتصادی کشور بچرخد.


گفتنی است، شرکت تولیدی آقای یداللهی علاوه بر فعالیت در بازار داخلی، در بحث صادرات نیز فعال است و تولیدات خود را به کشورهایی مانند آذربایجان، ازبکستان و عراق مقدار صادر می‌کند و تصمیم دارد در آینده این بحث را بیشتر و جدی‌تر دنبال کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید