خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی دوره مجازی کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی و تدوین ترجمان برنامه‌های تحول و نوآوری در علوم پایه پزشکی را از فعالیت‌های مهم آموزش پزشکی برشمرد.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین نشست دبیران هیأت‌های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، به برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها نقشه راه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش است و نشان می‌دهد که چه مسیری را باید طی کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف علوم پزشکی لازم است مسیر خود را به سمت مرجعیت علمی تعیین کنند، اظهار داشت: هدف در برنامه‌های تحول این است که با توجه به توسعه علمی جهان رویکردی نوین به سمت دانشگاه‌های نسل جدید در علوم پزشکی حرکت کنیم. برای حضور در عرصه‌های بین المللی لازم است دانشگاه‌ها اعتباربخشی شوند و سناریوی روشنی برای این مسیر داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به روند پیاده سازی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه‌های متعددی برای نهادینه سازی این برنامه‌ها و نفوذ آن در سطوح مختلف دانشگاه‌ها در پیش است. تحول در آموزش فرایندی زمان بر است و این گفتمان باید در بین اساتید و دانشجویان نهادینه شود و امیدوارم در این مسیر از تلاش‌های همه همکاران استفاده شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی یکی از مباحث برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای آزمون‌ها عنوان کرد و گفت: با گسترش دانشگاه‌ها، نسل جدید اساتید وارد دانشگاه‌ها شده اند و لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار اساتید پیشکسوت از ظرفیت‌های اعضای هیئت علمی جوان هم استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مصوبات آموزش عالی بحث آمایش است که به گسترش‌های علوم پزشکی شکل و چارچوب داده است. این مصوبه تأثیر زیادی در آموزش عالی سلامت داشته است.

لاریجانی با تاکید بر لزوم استفاده از تمامی اعضای هیئت علمی گفت: در بورد‌ها لازم است از این ظرفیت استفاده شود و شبکه‌ای در کشور تشکیل شود. راه اندازی بورد‌ها باعث شده که ضمن بهره برداری از ظرفیت اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت علمی جوان نیز در این برنامه وارد شوند و دقت و کیفیت طراحی سوالات آزمون‌ها هم ارتقا یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌هایی که در آزمون‌ها وجود داشته گفت: در برنامه تحول به سمت استاندارد‌های جهانی در طراحی سوالات حرکت کرده ایم. به عنوان نمونه در آزمون دستیاری در ۲ سال گذشته کمپین‌های طراحی سوالات تشکیل و از مشارکت همه دانشگاه‌ها بهره‌برداری شده است.

وی ادامه داد: سوالات طراحی شده طی مراحل مختلف پالایش شد و تیم‌های تخصصی روی این سوالات با امنیت بالا کار کردند. این باعث شد کیفیت آزمون دستیاری بسیار ارتقا یابد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه در مرکز سنجش آموزش پزشکی در سال آزمون‌های زیادی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به سمت الکترونیکی کردن آزمون‌ها پیش رفته ایم و در حال حاضر تنها ۴۰ درصد آزمون‌ها به روش سنتی برگزار می‌شود و مابقی یا کاملاً الکترونیک، یا تلفیقی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه آمایش و برنامه‌های تحول امروز در تمام مناطق آمایشی حداقل یک مرکز آزمون وجود دارد که ظرفیت خوبی دارند و باعث ایجاد تسهیلاتی برای داوطلبان شده است.

لاریجانی با اشاره به تحول در هیأت‌های ممتحنه گفت: از ظرفیت تمام اعضای هیئت علمی در این بورد‌ها استفاده می‌شود و سوالاتی که در مناطق آمایشی طراحی می‌شود با تکنیک‌هایی پالایش و نهایی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه آمایش ظرفیت‌های زیادی در کشور ایجاد کرده، گفت: تشکیل گروه‌های آموزشی آمایشی از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری است و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به محاسبات نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: لازم است با توجه به نیاز‌های کشور به نحوی برنامه ریزی شود که دانش آموختگان علوم پزشکی متناسب با این نیاز‌ها تربیت شوند. از اسناد بالادستی هم در محاسبات نیروی انسانی استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش عالی باید بستر‌های توسعه کشور را فراهم کند، گفت: کشور ما در آموزش عالی رتبه خوبی دارد و لازم است با آموزش‌های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، زمینه‌های حضور دانش آموختگان در صنعت و بازار فراهم شود.

لاریجانی به راه اندازی دوره مجازی کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها هم لازم است در فیلد‌های مناسب زمینه‌های ارتباط با صنعت را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتباربخشی شده اند گفت: هدف این است که به سمت استاندارد سازی آموزش حرکت کنیم و این روش در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی هم لازم است پیاده شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: مجوز گسترش‌های جدید در دانشگاه‌ها بر مبنای استاندارد بودن فرایند‌ها و امتیاز اعتباربخشی دانشگاه‌ها صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: انتظار از هیئت‌های ممتحنه علوم پایه این است که با توجه به نیاز‌های مناطق مختلف کشور ترجمان برنامه‌های تحول و نوآوری در علوم پایه تدوین شود. این فرصت فراهم است تا اعضای بورد‌ها به سیاستگذاری در حوزه آموزش بیشتر مشارکت کنند و همچنین شرایط کشور و مناطق آمایشی در کنار هم مدنظر قرار گیرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید