خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حدود ده سال قبل هنوز کارش معلمی بود. در یک مقطعی کارآفرینی را آغاز کرد. کاری که اگر فعالیتش را در آن ادامه می‌داد الان صاحب برند بود، اما از یک جایی به بعد تصمیم گرفت دوباره در آموزش و پرورش مشغول به کار شود، این‌بار در سمتی تاثیرگذارتر و بهتر. این برشی کوتاه از زندگی زنی است که این روزها مدیر کلی امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارد.

تخصص اصلی‌اش کارآفرینی است و رساله دکتری‌اش را هم در زمینه ارائه الگوی کارآفرینی به دانش آموزان دبیرستانی نوشته است. سال‌ها در حوزه آموزش این مهارت فعال بوده و به گفته خودش کاملا اشراف دارد که چقدر حوزه کارآفرینی و آموزش آن به نوجوانان اهمیت دارد.


به گزارش کارآفرین ناب، مدیرکل امور زنان و خانواده آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایرنا در باره اهمیت کارآفرینی و شناساندن آن به دانش‌آموزان گفت: اگر من چند سال قبل، کار خود را در موسسه کارآفرینی و آموزش کار به نوجوانان ادامه می‌دادم، قطعا به موفقیت می‌رسیدم و در حال حاضر یکی از برندهای مطرح و موفق کشور بودم.


اما از آن‌جایی که من معلم بودم و پیشنهادهای شغلی در این حوزه زیاد بود، یک روز تصمیم گرفتم آن کار را رها کنم و در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شوم. دلیل هم داشتم. عشق و امید من این بود که بتوانم زمینه آموزش کارآفرینی و تغییر نگرش دانش‌آموزان را در وسعتی بیشتر از موسسه کارآفرینی خودم فراهم کنم.


فرحناز مینایی‌پور پس از این که موسسه کارآفرینی‌اش را به حالت نیمه تعطیل درآورد، فعالیتش را در وزارت آموزش و پرورش به عنوان «مدیر کل زنان و خانواده» آغاز کرد.


او در ادامه گفت: ما باید به دانش‌آموزان یاد بدهیم که چطور از علومی که در مدرسه یاد می‌گیرند، در راستای کسب و کار استفاده کنند و پول دربیاورند.


مینایی پور معتقد است، استفاده از کلمه پولدار و پول درآوردن اصلا چیزی بدی نیست: همه درس می‌خوانند و نیت‌شان این است که در رشته‌هایی مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ادامه تحصیل بدهند چون نگاه‌شان این است که فعالیت در چنین مشاغلی برای‌شان ثروت کسب می‌کند.


وی افزود: افراد اگر به واسطه شغل‌شان پولدار شوند، محله‌شان پولدار می‌شود، شهرشان پولدار می‌شود، کشورشان پولدار می‌شود و در نهایت می‌توان قدم‌های باصلابتی را در عرصه توسعه برداشت. ما باید به بچه ها یاد بدهیم که چطور از دانشی که در سال‌های مدرسه به دست می‌آورند در جهت کسب درآمد و ثروت استفاده کنند. در کل 12سالی که بچه‎‌ها درس می‌خوانند، هیچ‌کس این کلمه را برای‌شان تکرار نمی‌کند.


مینایی‌پور در حالی این حرف را می‌زند که خودش پولدار شدن را رها کرد و در آموزش و پرورش مشغول به کار شد.


او می‌گوید: هدف من این بود که نوجوانان راه و رسم کسب درآمد را یاد بگیرند. احساس کردم می‌توانم در آموزش و پرورش اثرگذارتر باشم. در دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، ما به این امید فعالیت می‌کنیم که بتوانیم فرهنگ کارآفرینی را در بین دانش‌آموزان رواج بدهیم.


او با تاکید بر این مسئله گفت: زمانی که زمینه شکل‌گیری همکاری با سازمان فناوری اطلاعات ایران فراهم شد، ما نیز همراه شدیم به این امید که نگرش کارآفرینی را بین بچه‌ها رواج دهیم. همکاری که با این سازمان داریم در حال حاضر پایان هفته های کارآفرینی در مدارس است. دانش‌آموزان علاقمند در این رویدادهای دو روزه شرکت می‌کنند تا بیاموزند که چطور خلق ایده کنند، آن را به مرحله اجرا برسانند و حتی کسب درآمد کنند.


وی افزود: با توجه به تخصصی که در زمینه کارآفرینی دارم و موانع آن را کاملا می‌شناسم، معتقد هستم آموزش و پرورش در قبال بچه‌ها دو وظیفه مهم دارد. اول ایجاد تغییر نگرش دانش‌آموزان به دنیای کار باشد و این‌که کاری کنیم تا باور کنند دانشگاه نباید آمال و آروز همه آدم‌ها باشد. گاهی می‌توان با دیپلم هم مسیر پول درآوردن را پیدا کرد.


او در ادامه گفت: گاهی اوقات تحصیلات دانشگاهی باعث می‌شود شروع کردن از صفر برای افراد سخت شود. همه بیشتر به دنبال یک میز و صندلی هستند که پشت آن بنشینند. اگر بچه‌ها را به سمتی هدایت کنیم که پس از دریافت دیپلم دنبال کار بروند، موفق‌تر خواهند شد. در کنار کار می‌توانند تحصیل کنند، این دو مانع یکدیگر نمی‌شوند.


وی در ادامه گفت: ما امروز زنان و مردان کارآفرین موفق بیشماری داریم که در تعریف مسیر موفقیت‌شان می‌گوید کارشان را با تی کشیدن، جارو کردن، چای ریختن، جواب تلفن دادن و کارهایی از این دست آغاز کردند اما الان تبدیل شده‌اند به برندهای موفق مانند تخفیفان و شرکت‌های برتر. ما باید همین را به بچه‌ها انتقال بدهیم تا دانش‌آموزان در این مسیر قدم بردارند.


وی اظهار داشت: اگر در دانش‌آموزان مقطع دهم و یازدهم تغییر نگرشی که از آن صحبت کردیم نهادینه شود، آن‌ها برای کنکور آگاهانه درس می‌خوانند و رشته‌ تحصیلی‌شان را هم آگاهانه انتخاب می‌کنند. نگرش آموزش و پرورش عموما بر مبنای تعلیم و تربیت است، خیلی کارآفرینی اقتصادی مدنظرشان است. اگر بتوانیم دانش‌آموزان را متوجه مسیر اقتصادی کارآفرینی کنیم قطعا در هدفی که آن را مدنظر داریم، به موفقیت خواهیم رسید.


مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش معتقد است صندلی‌های دولتی پر شده‌اند، صندلی وجود ندارد که نسل جدید روی آن بنشیند. قرار هم نیست صندلی دیگری به این صندلی‌ها اضافه شود.


وی تصریح کرد که ما اگر این طرز تفکر را به بچه‌ها آموزش دهیم شاید بتوانند راحت‌تر به آینده شغلی‌شان فکر کنند. در غیر این صورت بچه‌ها در آینده درگیر معضل بیکاری می‌شوند. ما از الان باید به آن ها آموزش بدهیم که کار دولتی برای‌تان وجود ندارد. باید برای خودتان صندلی بسازید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید