خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها این است که روی یک مسئله و درد اجتماعی شکل گرفته‎اند و یک نوآوری در حل مسئله اجتماعی دارند. یکی از راه‌‌حل‌های تحول در اجتماع هم دیانت است اما اینکه آیا این مجموعه که با عنوان استارت‌آپ‎های دینی و مذهبی شناخته می‌شوند، همان است که می‎تواند تحول ایجاد کند یا خیر؟ هنوز جای تردید دارد.

 

به گزارش کارآفرین ناب، مرتضی تسخیری، کارشناس کارآفرینی و مشاور طراحی کسب و کارهای نوپا، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره مکانیزم عملکرد استارت‌آپ‌ها و همچنین استارت‌آپ‌های دینی و مذهبی پرداخت و عنوان کرد: تفاوت ماهوی استارت آپ‌ها با بیزینس‌های گذشته در نحوه رشد آنان است که به شکل خطی نیست بلکه از هم‌افزایی کمک می‎گیرد؛ بنابراین رشد خطی ندارند بلکه دارای یک رشد جهشی هستند. از لحاظ منطق بازار هم اگر به این قضیه نگاه کنیم، منطق استارت‌آپ‌ها برخلاف نسل قبلی خود، روی بازاریابی سازگار با اجتماع یا در واقع منافع اجتماعی است.


تفاوت استارت آپ با سایر کسب و کارها
وی به ویژگی دیگر استارت‎آپ‎ها اشاره و اظهار کرد: ویژگی سوم آنها در مورد ورود به بازار است. در این مورد، استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند در ورود ابتدایی مسائلی از قبیل اندازه‌گیری دیتا را مورد توجه قرار دهند، در صورتی‎که تا قبل از آن با تجارت‌هایی مواجه بودیم که مبنای فعالیت و شروع به کار آنها، برنامه‌ریزی بود. نکاتی که بیان شد تفاوت‌های عمده استارت‌آپ‌ها با سایر کسب و کارها است.

تسخیری درباره وضعیت کنونی ایران در حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها اظهار کرد: الان در ایران در عصر ترجمه هستیم؛ بدین معنی که کاملا استارت‌آپ‌هایی که در دنیا شکل گرفته و تا حدودی رونق گرفته‌اند را ترجمه کرده و وارد اکوسیستم ایرانی کرده‌ایم و آنها را با اکوسیستم داخلی انطباق داده‌ایم. در واقع می‎توان گفت که ما هنوز نتوانسته‎ایم خالق یک استارت‌آپ موفق باشیم.


دلایل عدم موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی
مشاور طراحی کسب و کارهای نوپا با اشاره به کپی برداری بسیاری از استارت‌آپ‎های ایرانی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم اعلام کنیم که مبدأ یک استارت آپ از ایران است و بتوانیم آن را به سایر کشورهای جهان صادر کنیم. استارت آپ‌هایی همانند دیجی‌کالا، اسنپ و ... همگی کپی ‎برداری از نمونه‌های خارجی هستند و به همین دلیل است که معتقدم ما در عصر ترجمه و کپی برداری از روی سایر استارت‌آپ‌ها به سر می‌بریم؛ هرچند که در همین عصر هم شیرینی‌های خاص خود وجود دارد اما همواره در این حسرت هستیم که استارت‌آپ‌هایی را از خودمان دارا باشیم.

تسخیری درباره دلایل عدم موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی اظهار کرد: دلیل اینکه هنوز نمی‎توانیم اعلام کنیم که مبدأ فلان استارت‌آپ در ایران است این است که ما در تغییر اجتماعی در مرحله خوبی نیستیم و جامعه ما اهل ریسک نیست و طبیعتا تجار و سیاستمداران ما هم اهل ریسک نیستند اما آرزو می‎کنیم که روزی بتوانیم در سطح استاندارد جهانی، هم از لحاظ مردمی و پذیرش ریسک و هم از لحاظ حاکمیتی به چنین بلوغی برسیم که بتوانیم شاهد این باشیم که استارت آپ‌هایی از ایران شروع به رشد کرده و به جهان صادر شوند.


وضعیت استارت‌آپ‌های دینی و مذهبی در کشور
مشاور طراحی کسب و کارهای نوپا درباره استارت‌آپ‎های دینی و مذهبی در کشور نیز عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها این است که روی یک مسئله و درد اجتماعی شکل گرفته‎اند و یک نوآوری در حل مسئله اجتماعی دارند. به نظر می‌رسد که یکی از راه‌‌حل‌های تحول در اجتماع هم دیانت است اما اینکه آیا این مجموعه که با عنوان استارت‌آپ‎های دینی و مذهبی شناخته می‌شوند، همان است که می‎تواند تحول ایجاد کند یا خیر، هنوز جای تردید دارد.

وی در پایان درباره میزان تحول آفرینی استارت‌آپ‌های دینی و مذهبی گفت: هنوز نمی‎توان این ادعا را پذیرفت که استارت‌آپ‎های دینی و اسلامی بتوانند تحول اجتماعی را به وجود بیاورند اما یک فرضیه این است که ما می‎توانیم با استفاده از استارت‌آپ‌ها، جامعه بشری را یک پله به جلو ببریم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید