خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جمعی از کارآفرینان و کارشناسان اقتصادی ، شهرستان گچساران ، بام نفتی ایران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد را به لحاظ شرایط مختلف جغرافیایی و طبیعی بهشت سرمایه گذاری و کارآفرینی معرفی می کنند.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، کارشناسان اقتصادی می‌گویند: شهرستان گچساران با ظرفیت سالیانه ۲ میلیارد متر مکعب توان ذخیره سازی آب از طریق سد در حال بهره برداری کوثر و سد در دست اجرای چم شیر که مراحل پایانی ساخت آن طی می شود، داشتن بیش از ۴۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، نزدیکی به بنادر جنوبی کشور برای صادرات، فرودگاه، منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی و قابلیت‌های گردشگری بهشت سرمایه گذاری و کارآفرینی است.

 

ظرفیت های مغفول
مدیرعامل شرکت درین گیاه گیتی کشت و صنعت با اشاره به اینکه شهرستان گچساران در مرز استان‌های جنوبی ظرفیت‌های طبیعی و جغرافیایی خوبی برای سرمایه گذاری و صادرات دارد می‌گوید: پایانه صادراتی عسل ارگانیک به خارج از کشور در گچساران راه‌اندازی می‌شود.

داود عبداللهی با بیان اینکه شرکت گیتی پسند با بیش از ۳۴ کارخانه دارای ۱۲ هزار نیرو در حال فعالیت در کشور است، گفت: بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد شهرستان گچساران از نظر طبیعی ظرفیت تولید عسل با خواص دارویی را دارد.

وی اظهار داشت: گچساران به دلیل دارا بودن گونه‌های درختی مختلف مانند «کنار» مکان‌های مناسبی برای پرورش زنبور عسل دارد.

وی ابراز داشت هم اکنون: بیش از ۱۷ هزار کلینی زنبور عسل در مناطق مختلف این شهرستان از جمله بابا کلان، بن پیر، امامزاده جعفر و تلخاب شیرین در حال پرورش است.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی گفت: در مراحل اولیه تعداد ۲۰ هزار کلینی زنبور عسل برای راه‌اندازی پایانه صادراتی عسل در این شهرستان ایجاد می شود و تا ۳ سال آینده این رقم به ۱۵۰ هزار مورد کلینی زنبور عسل خواهد رسید.

رئیس هیأت مدیره شرکت مپها نیز معتقد است با توجه به شرایط آب و هوایی گچساران محل مناسبی برای ایجاد مزرعه خورشیدی است.

رضا برزگر اظهار داشت: مزرعه خورشیدی با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد می‌شود.

برزگر با بیان اینکه این طرح با مشارکت شرکت فونسیک آلمان برای تولید برق احداث می‌شود، اظهار داشت: برای اجرای طرح مزرعه خورشیدی گچساران در مراحل اولیه نیاز به ۷۰ مگاوات انرژی برق است.

وی گفت: گچساران افزون بر وجود منابع بزرگ سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدید پذیر از جمله باد و خورشید است.

برزگر تصریح کرد: در سال‌های اخیر خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به‌صورت ۲۰ ساله و با قیمت‌های مصوب، موجب رغبت کارآفرینان بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

 

دیدگاه کارآفرینان فعال در گچساران
مدیرعامل مجتمع تولیدی روغن گچساران معتقد است که شهرستان گچساران با ظرفیت‌های طبیعی و انسانی محل مناسبی برای سرمایه گذاران است.

شهرام هندیجانی از کارآفرینان غیربومی فعال در شهرستان گچساران گفت: مردم و مسئولان این شهرستان تعامل بسیار خوبی با سرمایه گذاران دارند.

او اظهار داشت: افزون بر حمایت در پرداخت تسهیلات، کمک‌های سخت افزاری نظیر تجهیزات در زمان‌های اضطراری از همراهی‌های مهم مسئولان است که جای تقدیر دارد.

هندیجانی گفت: همراهی برای اتصال دوباره برق و سایر زیرساخت‌های خدماتی با تعامل خوب مسئولان باعث تشویق در سرمایه گذاری بیشتر در گچساران شده است.

مجتمع تولیدی روغن کشی و تصفیه روغن گچساران با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن دانه های روغنی و روغن نباتی الوا با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار تن روغن در سال فعالیت می‌کند.

این مجتمع صنعتی دارای سه واحد تولید روغن خام به ظرفیت ۴۰۰ تن در روز، کارخانه روغن تصفیه شده به ظرفیت تولید ۲۰۰ تن در روز و واحد ۶۰۰ تنی سیلو و ذخیره دانه است.
در این مجتمع تولیدی ۹۶ نفر به صورت مستقیم و حدود ۸۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

یک کارآفرین دیگر که افزون بر استان کهگیلویه و بویراحمد در ۶ استان دیگر سرمایه گذاری کرده است، وجود نیروهای توانمند که علاوه بر وظایف پرسنلی همه تلاش خود را رونق تولید می‌کنند از مهمترین ویژگی‌های شهرستان گچساران است که در کمتر نقطه‌ای از کشور دیده می‌شود.

نصرالله خادمی با یادآوری ظرفیت‌های گچساران در حوزه‌های گیاهان دارویی، نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی و گردشگری از کارآفرینان دعوت کرد تا با بازدید میدانی در این شهرستان ظرفیت‌های آن را مشاهده کنند.

 

حمایت‌های دولت
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۸۸ میلیارد ریال اعتبار برای تشویق سرمایه گذاران به کارآفرینی در این استان اختصاص یافته است.

پروانه نیک مرام اظهار داشت: این اعتبار برای اجرای طرح‌های کارورزی، یارانه حقوق و دستمزد، مهارت آموزی و مشوق‌های بیمه در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: طرح پرداخت یارانه حقوق و دستمزد برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد و براساس طرح پیشنهادی این استان در سال گذشته به وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی اجرایی شده است که امسال ۱۲۸ میلیارد ریال برای آن پیش بینی شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش هزینه‌های نیروی کار برای کارفرمایان، ایجاد انگیزه و تشویق کارفرمایان برای بکارگیری نیروی کار جدید و افزایش فرصت‌های شغلی است.
وی ابراز داشت: در صورتی که کارفرمایان، فارغ التحصیلان دانشگاهی را به کار گیرند (فارغ التحصیلان شغل اولی) معادل ۴۰ درصد از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار فرد جدید استخدام به مدت ۱۲ ماه توسط اداره تعاون پرداخت می‌شود و علاوه براین در صورتی که کارفرمایان فارغ التحصیلان دانشگاهی را استخدام کنند می‌توانند به مدت ۲ سال از مزایای طرح مشوق‌های بیمه‌ای برخوردار شوند به عبارتی حق بیمه سهم کارفرمایی نیروی کار جدید توسط دولت پرداخت می‌شود.

 

 زیرساخت‌های موجود
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت آب در رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی گفت: آب صنعتی و کشاورزی موردنیاز برای سرمایه گذاری در گچساران اختصاص یافته است.

غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه شهرستان گچساران زیرساخت‌هایی مانند مرکز رشد و فن‌آوری، چهار مرکز آموزش علمی در بخش‌های آزاد، دولتی، علمی کاربردی دارد گفت: این شهرستان با داشتن ظرفیت‌های طبیعی نیازمند ایده‌های نو برای توسعه اشتغال است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اختلاف ارتفاع در شهرستان‌های گچساران از بی بی حکیمه تا خامی و ظرفیت سالیانه ۲ میلیارد ذخیره آب ایجاد نیروگاه‌های برق آبی یکی از راهکارهای اشتغال و کارآفرینی در این شهرستان است.

علی داوودی مهر ایجاد نیروگاه‌های برق آبی در ۱۶۰ نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که تعداد زیادی از آن در شهرستان‌گچساران است.

 

ظرفیت های موجود
یک پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: بررسی ها نشان می‌دهد قابلیت پرورش گیاهان دارویی در سه هزار هکتار از مراتع گچساران وجود دارد.

دکتر عزیرالله جعفری، آنغوزه، باریجه و خارمریم را از مهمترین گیاهان دارویی قابل تولید در گچساران دانست.

وی گفت: در حالی که ماده موثر خار مریم در بیشتر مناطق کشور ۶ درصد است اما در گچساران ماده موثر این گیاه دارویی بیش از ۳۰ درصد است.

مذیرکل صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نفتخیز بودن شهرستان گچساران گفت: زندگی کارگری در تأسیسات نفتی یکی از ظرفیت‌های مغفول گردشگری در گچساران است که در صورت بهره برداری مناسب جاذبه‌ای منحصر به فرد است.

محمود باقری اظهار داشت: وجود سدها، چندین رودخانه، چشمه ساران پرآب و آبشارهای پرخروش در شهرستان‌های گچساران و باشت از جمله ظرفیت‌های طبیعی است که در صورت جذب سرمایه گذار می‌تواند به رونق گردشگری آبی منجر شود.

وی وجود بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) را موقعیتی بی نظیر برای تبدیل شهرستان گچساران به قطب اصلی گردشگری مذهبی جنوب کشور دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد وجود عشایر کوچ رو و زندگی سنتی در کنار جنگل‌های بلوط را موقعیتی بی نظیر برای جذب گردشگران در بخش‌های مردم شناسی و طبیعی عنوان کرد.

باقری بیان کرد: با وجود قابلیت‌های موجود طبیعی در شهرستان‌های گچساران و باشت و با توجه به آمادگی دولت برای حمایت از بخش خصوصی بستر خوبی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان وجود دارد.

باقری همچنین از فعالیت سه هزار هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار در شهرستان‌های گچساران و باشت خبر داد و افزود: رونق گردشگری افزون بر مزیت‌های این حوزه به افزایش درآمد هنرمندان صنایع دستی نیز کمک می‌کند.

حرم بی بی حکیمه (س)، بارگاه امامزاده جعفر (ع)، باغ فردوس، دشتک دیل، قلات گناوه، آبشار کیوان لیشتر، سد کوثر، آبشار رودبال، آبشار هرجون و روستای موگ، کوشک گودنگون و مارین در شهرستان گچساران همه ساله میزبان هزاران نفر مسافر است.

نرخ بیکاری در گچساران ۱۶ درصد است.

از زمان فعالیت مؤسسات کاریابی در گچساران تاکنون ۱۴ هزار و ۶۲۰ نفر از بیکاران این شهرستان در این مراکز ثبت نام کرده‌اند.
یک هزار و ۴۰۸ نفر از این تعداد دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، ۸۸۹ نفر بی سواد، ۹۷۸ نفر زیر دیپلم، سه هزار و ۴۰۰ نفر دیپلم، ۹۷۰ نفر فوق دیپلم و چهار هزارو ۲۷۳ نفر لیسانس و ۶۲۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

هم اکنون بیش از ۳۴ هزار و ۲۳۵ نفر در زمینه‌های مختلف در این شهرستان به اشتغال مشغول هستند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید