خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 وزیر نیرو:

توقف مفت فروشی آب کلید حل مشکل کم آبی در کشور است

 وزیر نیرو توقف مفت فروشی آب را کلید حل مشکل کم آبی دانست و گفت: ۷۲ درصد خانوار کشور ماهانه در حدود ۱۰ هزار تومان قبض آب پرداخت می‌کنند در حالی که متوسط رقم پرداختی هر خانوار به مخابرات ۱۰۰ هزار تومان است.
به گزارش  تسنیم، حمید چیت‌چیان در جشنواره و نمایشگاه فناوری آب، خاک و محیط زیست با اشاره به نیازهای فناوری بخش آب در کشور افزود: مسئله آب و محدودیت منابع آن مسئله‌ای گذرا و زودگذر نبوده و جزو ماهیت و طبیعت کشور به حساب می‌آید و با بارندگی مناسب مشکلات آن برطرف نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته که صرفنظر از این موضوع باید به محدودیت‌های منابع آبی توجه کرد. در سال 1335 میزان آب تجدید‌شونده کشور به ازای هر نفر برابر 6900 متر مکعب بود که اکنون این میزان آب تجدید‌پذیر کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در 6 سال اخیر متوسط بارندگی‌ها به 204 میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار داشت: مجموع آب تجدید‌شونده ما کم شده و مصارف افزایش پیدا کرده است در نتیجه میزان آب تجدید شونده به کمتر از 1500 متر مکعب رسیده است. در صورتی که در شیوه مصرف َآب کشاورزی، شرب و صنعتی بازنگری صورت گیرد قادر هستیم که بر تمام مشکلات آب کشور غلبه کنیم.

چیت‌چیان افزود: یکی از الزامات پایه‌ای این بازنگری استفاده از فناوری‌های نوین آب و ممنوعیت در استفاده از آب مفت است. 72 درصد خانوار کشور ماهانه در حدود 10 هزار تومان قبض پرداخت می‌کنند در حالی که متوسط این رقم به مخابرات 100 هزار تومان است. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که اقتصاد آب درست ایجاد شده بازارهای جدیدی نیز برای نوآوری‌های آب ایجاد می‌شود و تعادل میان منابع آب و نیاز برقرار می‌شود. وزیر نیرو افزود: بزرگترین بخش مصرف آب در کشاورزی انجام می‌شود بنابراین باید بیشترین توجه به بهینه‌سازی مصرف در این بخش صورت گیرد. چیت‌چیان گفت: روی آوردن به آبیاری‌های تحت فشار و شیوه‌های آبیاری زیرسطحی می‌تواند مصرف آب را  در حدود یک سوم کاهش و عملکرد را افزایش دهد. وی بیان کرد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به معنی کاهش تولیدات این بخش نیست.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه توسعه کشت دیم و گلخانه‌ای در کشاورزی پیشرفته دنیا مورد نظر است گفت: توسعه کشت دیم و گلخانه‌ای، یکپارچه‌سازی اراضی، بکارگیری فناوری‌های نوین آبیاری و ... می‌تواند به مصرف بهینه این بخش کمک کند. چیت‌چیان افزود: در بخش مصرف آب شرب کشور نیز توسعه بکارگیری فناوری‌های و ساخت شیرآلاتی که آب را همراه با هوا ارائه می‌دهد و مدیریت هوشمند شبکه آب تصفیه مجدد آب و به کارگیری آن برای سایر مصارف از جمله مواردی است که به مصرف بهینه آب کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مجموع سدهای کشور 600 مورد است، گفت: سدهای موجود نیز مشکلاتی از قبیل تبخیر بیش از اندازه آب دارند که در این زمینه می‌توان از فناوری‌های نوین برای کاهش تبخیر استفاده کرد.وزیر نیرو افزود: جلوگیری از روند شور شدن منابع آب کشور به دلیل زه‌آب‌های کشاورزی که به همراه خود انواع سموم، کودهای شیمیایی و نمک به همراه دارند باید در دستور کار قرار گیرد. چیت‌چیان بیان کرد: این نگرانی جدی و برای منابع آلی کشور ایجاد کرده که با استفاده از فناوری‌های نوین قابل اصلاح است. وی در ارتباط با شیرین‌سازی آب دریا نیز خاطرنشان کرد: در مناطق شمال و جنوب کشور نیازمند به کارگیری این امر هستیم. در این روش باید راندمان افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد تا بتوان از آن برای مصارف شرب و صنعتی بهره گرفت. چیت‌چیان افزود: آلودگی منابع آب ناشی از کودهای شیمیایی، فاضلاب‌های شهری صنعتی از علل آلودگی منابع است که برای نجات آب از این آلودگی‌ها به طیف بزرگی از فناوری‌ها نیازمندیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید