خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


مهدی کرباسیان:

 باید به فکر خروج از رکود باشیم

معاون وزیر صنعت و قائم مقام اسبق وزارت اقتصاد می گوید که کنترل تورم تا همین حد بس است و باید به فکر خروج از رکود باشیم. او همچنین از تعویق پرداخت بدهی مالیاتی بهره مالکانه تا سال ۹۵ خبر می‌دهد.به گزارش مهر، مهدی کرباسیان  گفت:درست است که ایران از تحریم‌ها لطمه خورده است ولی مشکلات جدی هم برای خارجی‌ها بوجود آمده است. آنها شانس‌های زیادی را از دست داده‌اند. شما می دانید که تا چند سال قبل، در رابطه مبادلاتی و صادرات و واردات، بالاترین حجم مبادلات با ایران را کشور آلمان و بعد هم ایتالیا به خود اختصاص می‌داد در حالی که آنها هم اکنون به واسطه تحریم‌ها، کشورهای دست چندم در مبادلات تجاری ایران شده‌اند. این کاهش حجم مبادلات با آنها،  منجر به بیکاری می‌شود و آنها صادرات خود را از دست می دهند.وی افزود: تاکنون در حوزه معدن و صنایع معدنی ملاقاتی با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم.

کرباسیان عنوان کرد: وقتی الان چندین ده هزار تن فولاد تولید شده و تولیدکنندگان نمی توانند آن را بفروشند یا صادر کنند و نقدینگی ندارند که به معدنی ها بدهند و معدنی‌ها هم نمی توانند پولی به خزانه بدهند و سیستم بانکی نیز قفل کرده است و وام نمی‌دهد، ما نمی توانیم به شرکت‌ها فشار بیاوردیم که صادرات انجام دهند.معاون وزیر صنعت گفت:سال قبل با کمک وزارتخانه و همت فولادی‌ها، نزدیک به دو میلیون فولاد صادر شد. امسال هدف‌گذاری حدود ۴ میلیون تن را صورت دادند که این برون رفت از مشکل می تواند باشد ولی الان رکود است اما معتقدم که اگر کشور از پیچ سخت رکود خارج شده و به سمت رونق برود، ایران پتانسیل و ظرفیت توسعه بالایی دارد و باید به نرخ رشد ۱۰ درصد برسیم تا بتوانیم برنامه ۱۴۰۴ را که قدرت برتر اقتصادی منطقه باشیم، پیاده‌سازی کنیم.ظرف چند سال اخیر ما نرخ رشد اقتصادی کشور بعضا منفی شده است در صورتی که طبق برنامه باید ۸ درصد در سال رشد را حفظ می‌کردیم؛ پس عقب‌ماندگی داریم. اگر بتوانیم رونق را در کشور داشته باشیم، هم مصرف داخلی افزایش می‌یابد و هم صادرات رونق می‌گیرد.وی در خصوص تغییر  نرخ بهره مالکانه مطرح کرد:مجلس امسال حمایتی از واحدهای تولیدی که طرح کنسانتره یا گندله دارند، صورت داد که براساس آن، این تولیدکنندگان بهره مالکانه کمتری بپردازند که این موضوع شامل چادرملو و گل گهر می‌شود و کمک بزرگی را با کمک دیوان محاسبات در حضور نعمت زاده صورت دادیم که بر این اساس، سازمان امور مالیاتی، بدهی های بهره مالکانه چادرملو و گل گهر برای سال ۹۲ و ۹۳ که به دلیل اینکه فولادها نتوانستند پول آنها را بدهند، به سال ۹۵ معوق شود.
کرباسیان در مورد شرکت شصستا گفت: روزی که شستا براساس یک تفکر درست شکل گرفت و صندوق‌های بازنشستگی در حوزه اقتصاد، پول را به جریان درآورند، موفقیت بزرگی شکل گرفت. قبل از اینکه شستا ایجاد شود؛ خیلی از این پول‌ها در سیستم بانک سپرده می‌شد اما با ایجاد شستا و حمایت ویژه دولت منجر به این شد که دولت میزان عمده‌ای از بدهی‌های خود را بپردازد و بنابراین در فاصله سال‌های ۷۱ تا ۷۶ میزان زیادی از طلب‌های خود را از دولت در قالب اموال گرفتیم ولی سیاستی که دنیا را به طرف صندوق‌های بازنشستگی برد، یک سیاست علمی است و البته صندوق‌های بازنشستگی در بازار سرمایه حضور دارند و در اداره شرکت‌ها حضور ندارند، بلکه سهامدارانی هستند که شرکت اداره نمی کنند؛ بنابراین تلاش کردیم که به این سمت برویم که شرکت‌ها را سهامداری عام کنیم.
البته شستا و صندوق‌های بازنشستگی کشوری و برخی نهادها هم وارد این حوزه شده اند و در حقیقت می توان گفت که باید یک بازنگری جدی در این بخش داشته باشیم.  بنابراین اگر بخواهیم که رشد جدی در خصوصی سازی داشته باشیم، باید در شستا بازنگری جدی کنیم.  

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید