خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مسعود کرباسیان
رییس کل گمرک مطرح کرد:

اجرای طرح پنجره واحد گمرکی در ۹۵ درصد گمرکات کشور

 رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پنجره واحد یکی از پیش‌نیازهای رویه‌های جدید گمرکی است، خاطرنشان کرد: این سامانه اکنون در ۹۵ درصد گمرکات کشور اجرا می‌شود.به گزارش  تسنیم به نقل از سازمان توسعه تجارت، مسعود کرباسیان گفت: بعد از سال 1384 سیاست‌های مدیریت گمرک به کلی تغییر کرد و دوباره به سیستم سنتی و نرم‌افزارهای پراکنده‌ای برگشتیم که به صورت سامانه جامع نبود اما با روی کار آمدن دولت جدید سامانه پنجره واحد طراحی و اکنون در 95 درصد گمرکات کشور اجرا می‌شود.وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان تجارت را با 9 هزار نفر پرسنل و انواع رویه‌های واردات، صادرات، ترانزیت و... از طریق سیستم‌های قدیمی و سنتی انجام داد، افزود: تقریبا کار استقرار پنجره واحد در گمرک به اتمام رسیده است و آن فضایی که فرد بتواند اظهار از راه دور کند، اسناد را به صورت الکترونیکی ارائه کند، ایستگاه‌های مختلف گمرک حذف شود، ارتباط با سایر سازمان‌ها بر اساس تبادل الکترونیکی اسناد باشد و... فراهم شده است یعنی در گمرک تقریبا به یک فضای بدون کاغذ رسیده‌ایم.

کرباسیان با بیان اینکه سامانه پنجره واحد تجاری از سوی قشر دانشگاهی کشور طراحی شده است، گفت: پیش از این 80 کشور دنیا از سامانه‌ای به اسم آسیکودا استفاده می‌کردند و آنکتاد آخرین نسخه‌ این برنامه به اسم آسیکودای جهانی را نیز در اختیار ایران قرار داده بود اما به دلیل اینکه در دولت نهم و دهم ارتباط ایران با آنکتاد قطع شد، استفاده از سیستم آسیکودا غیرممکن شد.
رئیس کل گمرک با انتقاد از نحوه عملکرد دو دولت گذشته، تشریح کرد: قطع ارتباط ما با آنکتاد از یکسو به دلیل عدم انجام تعهداتمان بود و از سوی دیگر به دلیل از دست دادن نیروهایی که آنکتاد در اختیارمان قرار داده بود؛ به همین دلیل احیای آسیکودا غیرممکن شد البته علاوه بر این در دهه گذشته آنقدر به قوانین و مقررات و سیستم و نرم‌افزارهای موجود حاشیه زده شده بود که مقررات باید از اول بازنویسی می‌شد، یعنی هم زمینه ارتباط با آنکتاد قطع شده و هم سیستم گمرک تنزل یافته بود.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بسیاری از قوانین و مقررات زائد حذف شده است، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و زیر مجموعه‌های ایشان در حذف مقررات و قوانین زائد ایستادگی و شهامت داشته‌اند زیرا متاسفانه در کشور ما کسانی که با حذف یا وضع قانون، متضرر می‌شوند، برای عدم اجرای آن مقاومت‌های جدی‌ می‌کنند و ایستادگی در برابر آنها و پیش بردن اهداف ملی جسارت و شهامت می‌خواهد.

وی با انتقاد از تعدد و تکثر مجوزهای تجاری در کشور تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات ایران در بهبود فضای کسب‌وکار به تعداد مجوزها برمی‌گردد؛ حدود 47 قانون برای یک کالا باید رعایت شود. کدام کشور 47 مجوز دارد؟ ما در تجارت، 14 رویه را اجرا می‌کنیم، در هیچ کجای دنیا 14 رویه وجود ندارد اینها همان عوامل کندی تجارت در ایران است که باید به درستی شناسایی وحذف شود.کرباسیان ادامه داد: الان که مشکلات تحریم در حال حل شدن است باید در قوانین و مقررات کشور بازنگری و بسیاری از آنها حذف شود. وجود دو نوع گمرک در کشور؛ گمرک رسمی و گمرک منطقه آزاد، دخالت 12 سازمان در واردات و ترخیص کالا و علاوه بر آن لزوم رعایت 65 نوع ردیف معافیت از دیگر عوامل کندی تجارت است.
کرباسیان در پایان افزود: وجود این همه قانون و فرایند در تجارت کشور، باعث آشفتگی و سردرگمی خواهد شد؛ سهم کشور ما در تجارت دنیا فقط سه دهم درصد است، قطعا نوع و تعداد مقررات از عوامل اصلی نقش کمرنگ ایران است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید