خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس اتاق بازرگانی ایران
 انتقاد رئیس اتاق ایران از اجرا نشدن خصوصی‌سازی واقعی
وجود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام از عوامل رکود است
 دولت ایران ۱۵ برابر نیاز کارمند دارد
۸۰ درصد خصوصی‌سازی‌ها تاکنون به بخش خصوصی نبوده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است دولت باید نگاهش را نسبت به واگذاری‌ها عوض کند، چراکه ۸۰ درصد خصوصی‌سازی‌ها تاکنون به بخش خصوصی نبوده است و سامان دادن به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام راه ساده خروج از رکود است.به گزارش  فارس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، محسن جلالپور رکن اول اقتصاد مقاومتی را اتکای به درون، اتکای به دریای پتانسیل های مردم ایران و جغرافیای زرخیز این کشور دانست و تصریح کرد: ریشه بسیاری از مشکلات اجرایی نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در سال‌های اخیر با به هم خوردن تراز درآمد و هزینه در بودجه کشور عملاً بودجه جاری، بودجه عمرانی را بلعید. در کشوری که دولت ابر-بنگاه دار و بزرگ-فعال  اقتصادی است ، فقدان بودجه عمرانی،  مشکلات جدی در اجرایی کردن پروژه های عمرانی، حل معضل اشتغال و وصول به رشد اقتصادی، ایجاد کرده است.وی تشریح کرد: اصلی ترین دلیل مشکلات موجود نیز وابستگی توسعه کشور به منابع غیرپایداری چون نفت است.  کوچکی حجم اقتصاد ،معافیت های مالیاتی گسترده بازیگران دولتی و خصولتی که بخش اعظم اقتصاد را در دست دارند ، رکود سنگین  و فساد اداری مزمن سبب شده منابع مالیاتی نیز محدود و شکننده باشند.

رئیس اتاق ایران با اذعان به اینکه راه را غلط رفته ایم افزود: توسعه نفت محور حول سازمان‌های توسعه‌ای دولتی در هشتاد سال اخیر  و ظهور غولهای پراشتهای خصولتی در اقتصاد کشور در ربع قرن اخیر، امکان کار و تلاش و رشد را از فعالان مردمی اقتصاد گرفته است. منش راه توسعه دولت زده ایران، نه تنها به توسعه اقتصادی مطلوب منجر نشده بلکه دولتی بس بزرگ با بهره وری کم آفریده که با 4 میلیون کارمند حاکمیت و تعهدات وحشتناک بازنشستگی  ، سیاه چاله ای است که همه امکانات ملی را می بلعد و حجم غیر معقولش مانع توسعه کشورست. با استاندارد ژاپن ، دولت ایران پانزده برابر نیازش کارمند دارد!! از فربهی ده یا سی درصدی سخن نمی گوییم. بحث در مورد هزار و چهارصد درصد وزن اضافی است.جلالپور با تاکید بر لزوم واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی تاکید کرد: هر جا که در مسائل اقتصادی، دولت ورود کرده و ظرفیت ها، اختیارات و مسوولیت ها را برعهده گرفته، کار  به صورت پایدار انجام نشده  و بهره اندکی در پی داشته، بلکه خیلی جاها ضرر در ضرر بوده است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: برای داشتن اقتصادی بهره ور باید فضا را فضای رقابت کنیم. اگرنه در اقتصادی که پول های بی حساب و کتاب در بخش هایی از آن قابل شکارست، و درآمدهای بی حساب و کتاب برای افرادی حاصل می شود، بهره وری و قدرت رقابت به وجود نمی آید.وی به اتلاف گسترده منابع اشاره کرد و گفت: در سالی که نفت بشکه ای 100 دلار بود ،اتاق مطالعه‌ای ارایه کرد که نشان داد 160 میلیارد دلار یارانه انرژی داخل کشور می‌دهیم. در همین سال تولید به ازای مصرف هر بشکه نفت در ایران 225 دلار و در کشورهای مورد مطالعه دیگر بین 1900 تا 3600 دلار بود. می خواهم بگویم انرژی ارزان در اقتصاد ما تبدیل به مزیت اقتصادی نشده است، بلکه هدرعظیم منابع را سبب شده است. از نظر بهره‌وری انرژی و استفاده از منابع بشدت از دنیا عقب هستیم و رتبه نخست را در هدر دادن  منابع داریم.
جلال پور افزود: حدود 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور موجود است که ایران را به بزرگترین کارگاه متروکه منطقه تبدیل و بی تدبیری و بلندپروازی کودکانه، سرمایه ملی را در قالب این دریای طرح های نیمه کاره ، حبس و تلف کرده است. من معتقدم یک سوم این طرح ها را می‌شود راه انداخت به‌شرط آنکه نگاه‌ها را نسبت به واگذاری عوض کنیم. گذار موفق در دنیا بر اساس واگذاری طرح‌ها و بنگاه‌های دولتی به بنگاه های صاحب صلاحیت در قبال قبول لیستی از تعهدات بوده است نه صرف ایجاد درآمد فروش واحد.رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با نگاهی به اقتصاد سایر کشورها، یادآور شد: برخی از بزرگترین غولهای صنعتی المان شرقی به شرکتهای معظم المان غربی در قبال یک مارک واگذار شد.  اما دولت شرط توسعه و بازسازی تکنولوژیک بنگاه و حفظ اشتغال و ارتقای مهارت نیروی انسانی را می گذاشت. نتیجه هم یک توفیق بزرگ بود. امروز حتی در کشور کوچک بولیوی  این بلوغ وجود دارد که طرح ها 80 درصد بر اساس اهلیت حرفه ای و قدرت تعهد پذیری متقاضی  و 20 درصد بر اساس قیمت پیشنهادی واگذار شود.  یعنی بولیوی می فهمد تعهد حقوقی سفت و سخت برای حفظ یکصد فرصت شغلی در دهسال آینده را بر  اخذ چند میلیون دلار بیشتر در روز واگذاری مقدم بدارد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید