خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

محمدحسین ادیب استاد دانشگاه
 ادیب خبر داد:

کمک بی‌نظیر 9هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به یک موسسه ورشکسته
بانک های مرکزی جادوگرند که از هیچ، پول ایجاد می کنند
نظام بانکی ایران مدیریت پذیر نیست
حمایت غلط بانک مرکزی از بازندگان بازی سود
بانک مرکزی به نفع پرداخت کنندگان سود بیشتر سوت می زند
بانکها و موسسات نباید وارد خرید و فروش املاک می شدند

یک استاد دانشگاه گفت: بانک مرکزی، به نفع پرداخت کنندگان سود بالاتر موضع می گیرد و در صورت ورشکستگی، از بازندگان بازی سود حمایت غلط می کند که این خود عامل همه مشکلات شبکه بانکی کشور است.به گزارش  تسنیم، محمدحسین ادیب استاد دانشگاه و یک منتقد اقتصادی است که عمده دولتها، از زیر تیغ انتقاد اقتصادی وی گذر کرده اند.
او باور دارد حمایت غلط بانک مرکزی از بازندگان بازی سود، عامل همه مشکلات شبکه بانکی است. وی مدعای سخن خود را کمک بی نظیر 9 هزار میلیاردتومانی بانک مرکزی به یک موسسه بانک شده می داند. او معتقد است بانک مرکزی در گذشته نیز این حمایت را به اشتباه مرتکب شده و در ادامه اشتباهات بانکهای ورشکسته که هنوز به حمایت این بانک سرپا هستند، سکوت کرده است.

بانکهای مرکزی جادوگرند که از هیچ، پول ایجاد می کنند

تسنیم : عملکرد بانک مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید ؟
ادیب :به اظهار برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد در سال جاری ، تورم مالیاتی است که بانک مرکزی بر فضای کسب و کار وضع می کند، بانکهای مرکزی جادوگرند که از هیچ، پول ایجاد می کنند تا پس انداز طبقه متوسط را که به سخنی ایجاد شده از بین ببرند. راهبرد بانک مرکزی ایران رسیدن به تورم کمتر از 5 درصد است و این در مجموع مثبت ارزیابی می شود زیرا به معنای ایجاد سیستمی است که پس انداز طبقه متوسط غارت نشود .
عملکرد بانک مرکزی موثر در مهار تورم
تسنیم : به نظر شما بانک مرکزی در مهار تورم موفق بود ؟

ادیب : تورم جهانی با آمار بانک جهانی در سال گذشته منفی 12 درصد بود بانک مرکزی فاقد تحلیل در مورد اقتصاد جهانی است و نتوانست تورم منفی  12 درصدی وارداتی را پیش بینی کند. با تورم منفی 12 درصدی وارداتی، تورم در ایران بسیار زود تر از زمانی که بانک مرکزی پیش بینی کرده بود به کمتر از 5 درصد کاهش می یابد. موفقیت بانک مرکزی در مهار تورم به منفی شدن تورم وارداتی هم مربوط می شود، در عین حال عدم موفقیت بانک مرکزی در گذشته، به تورم وارداتی هم مربوط می شد.از سال 2000 تا 2012 قیمت کالاهای صادراتی جهان با شاخص سازمان جهانی تجارت 200 درصد بود، تورم وارداتی در ایران منبع اصلی تغذیه تورم بود اما در مجموع مهار تورم در ایران به سبب تورم منفی وارداتی نبود و سیاست های بانک مرکزی هم بسیار موثر بود.

سقوط نفت عامل تغذیه کننده شرایط موجود است
تسنیم: پس چرا رکود در کشور وجود دارد ؟
ادیب : رشد اقتصادی ایران در دهه گذشته به سبب افزایش قیمت نفت بود و نه ناشی از رشد بهره وری، لذا با سقوط قیمت نفت همه چیز وارونه شد، رکود ناشی از سقوط قیمت نفت، به بانک مرکزی مربوط نیست سیاست های بانک مرکزی عامل تغذیه کننده رکود نیست، سقوط قیمت نفت عامل تغذیه کننده شرایط موجود است.

 نظام بانکی ایران مدیریت پذیر نیست
تسنیم : نظارت بانک مرکزی بر بانکها را چگونه ارزیابی می کنید ؟
ادیب : نظام بانکی ایران به سبب تنوع بیش از حد بازیگران ( تعدد بانکها) مدیریت پذیر نیست واین می تواند چیز بدی نباشد، زیرا رقابت را حداکثری می کند، با تعدد بانکها در ایران طی دهه گذشته ، رانت بانک دولتی بودن، به سبب حداکثری شدن رقابت  بین بانکها، از میان رفت و این به نوعی چیز بدی نبود.

 معرفی عامل اصلی مشکلات شبکه بانکی
 حمایت غلط بانک مرکزی از بازندگان بازی سود
تسنیم : یعنی شما معتقدید که سود سپرده را نباید شورای پول و اعتبار دستوری تعیین کند ؟
ادیب : بانکها باید بر اساس مکانیزم بازار عمل کنند و در عمل امروز کم و بیش همین طور است و این هم چیز بدی نیست ، بانک مرکزی از یکسو بر این باور است که سود سپرده را نباید دستوری تعیین کرد  که به نوعی درست است اما از سوی دیگر به محض اینکه موسسات مالی در این بازی بازنده می شوند و ورشکست می شوند به کمک آنها می رود و مانع می شود تا ریسک به سپرده گذار منتقل می شود و این عامل همه مشکلات شبکه بانکی کشور است.

کمک بی نظیر 9 هزارمیلیارد تومانی بانک مرکزی به یک موسسه بانک شده
تسنیم: بیشتر توضیح دهید ؟
ادیب :همه موسسات مالی  مجاز و غیر مجاز که تا کنون دچار بحران شده اند مورد حمایت بانک مرکزی واقع شده اند، به عبارت دیگر بانک مرکزی اجازه نداده است تا بحران به سپرده گذار منتقل شود، سال گذشته یک موسسه مالی که به بانک تبدیل شده بود به میزان 9 هزار میلیارد تومان ورشکست شد که بانک مرکزی به کمک آن رفت و 9 هزار میلیارد تومان از محل حساب جاری به آن کمک کرد که در تاریخ بانکداری ایران بی سابقه است تا کنون سابقه نداشته است که بانک مرکزی در طی چند ماه به یک بانک 9 هزار  میلیارد تومان کمک کند.

سکوت بانک مرکزی در مقابل سود بالای بانکهای ورشکسته ای که با کمک بانک مرکزی سرپا هستند
تسنیم: در گذشته هم همین گونه بوده است ؟
ادیب : بله همه موسسات مالی که تا کنون ورشکست شده اند به همین شیوه مورد حمایت قرار گرفته اند، یک موسسه مالی دیگر که به بانک تبدیل شده 6 هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده و تنها 1600 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که گواه ورشکست شدن آن است و بانک مرکزی به کمک آن رفت همین امروز هم این بانک دارد به سپرده روزشمار 22 درصد سود پرداخت می کند و بانک مرکزی سکوت کرده است .

رفتار بانک مرکزی یک مثلث سه ضلعی است که اعمال یک ضلع، آثار مثبت دو ضلع دیگر را خنثی می کند
تسنیم: چه باید کرد ؟
ادیب : رفتار بانک مرکزی یک مثلث سه ضلعی است در دو ضلع بسیار صحیح عمل می کند و در یک ضلع همه آثار  مثبت دو ضلع دیگر را خنثی می کند. در ضلع اول، بانک مرکزی طی دو سال و نیم اخیر ، خلق پول را متوقف کرده و این باعث مهار تورم شده که قابل تقدیر است اگر تورم را  مالیاتی  که دولت بر فضای کسب و کار وضع می کند ارزیابی شود بانک مرکزی بسیار شجاعانه و صحیح  عمل می کند.  از سوی دیگر بانک مرکزی بر این باور است که سود سپرده را نباید دستوری تعیین کرد و این هم راهبرد درستی است ، اما در ضلع سوم در رقابت بین بانکها وقتی بانکی در رقابت شکست می خورد و با دادن سود سپرده بالا، ورشکست می شود بانک مرکزی با همه لجستیک و توان عملیاتی خود دخالت می کند و اجازه نمی دهد تا آن بانک و موسسه مالی ورشکست شود و این همه آثار رقابت بین بانکها برای جذب سپرده را خنثی می کند، در عمل این شیوه عملکرد بانک مرکزی به بانکها سیگنال می دهد که دادن سود بالای سپرده و جذب منابع دیگر بانکها هیچ مشکلی ندارد زیرا نهایتا بانک مرکزی دخالت کرده و زیان را پوشش می دهد .
 بانک مرکزی به نفع پرداخت کنندگان سود بیشتر سوت می زند
تسنیم : در عمل عملکرد بانک مرکزی را چگونه اریابی می کنید ؟

ادیب : در عمل رویه بانک مرکزی تعیین سود سپرده به وسیله بازار نیست، رویه بانک مرکزی تعیین سود سپرده به وسیله بانکها و دخالت دستوری در نتیجه تعیین سود سپرده به وسیله بانکهاست، هربانکی به سبب ضعف مدیریت ، در بازی بازنده شد مورد حمایت بانک مرکزی قرار می گیرد، در عمل رویه بانک مرکزی دخالت دستوری در بازار البته در نتیجه و نه ضمن بازی است. اگر مسابقه بانکها برای پرداخت سود سپرده به بازی فوتبال تشبیه و بانک مرکزی داور تلقی شود، داور یا بانک مرکزی در مسابقه دخالت نمی کند اما همیشه بازی را به نفع بانکی اعلام می کند که سود بیشتری به سپرده داده بدون توجه به اینکه آیا در عمل این سود سپرده را از طریق عملکرد خود می تواند پرداخت کند، بانکهای موفق کشور به داور می بازند و نه بازیکنان طرف مقابل، تیم مقابل 12 نفره بازی می کند بانکهای موفق به داور می بازند.

بانکها و موسسات نباید وارد خرید و فروش املاک می شدند
بانک مرکزی از موسسات و بانکهای مسکن محور حمایت می کند
تسنیم: چرا یک سری از بانکها و موسسات دچار بحران شدند ؟
ادیب : بانکها و موسسات نباید وارد خرید و فروش املاک می شدند، یک سری موسسه مالی و بانک " مسکن محور" وجود دارد که عمده سپرده ها را به شرکتهای زیر مجموعه خود تسهیلات داده اند و آن را وارد معاملات مسکن کرده اند با آمار وزارت مسکن، قیمنت آپارتمان در تهران در شهریور ماه سال جاری با کسر تورم معادل قیمت آپارتمان در اسفند 89 است، لذا همه موسسات مالی و بانکهای " مسکن محور"  زیان ده هستند، بانک مرکزی در عمل از این روند و نیز از موسسات مالی و بانکهای "مسکن محور" حمایت می کند و این به زیان بانکهای بزرگ است، هیچ کدام از بانکهای بزرگ کشور به صورت جدی وارد خرید و فروش املاک نشدند، در واقع در عمل رویه بانک مرکزی حمایت از بانکهای " مسکن محور"  به زیان بانکهای بزرگ است که بانکداری می کنند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید