خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی
طهماسب مظاهری:

دود اختلاف در تیم اقتصادی دولت به چشم مردم می‌رود
آمار دقیقی از بدهی‌ها ی دولت داده نمی‌شود

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با انتقاد از تعلل دولت در پرداخت بدهی های خود به عنوان یکی از عوامل بروز رکود در اقتصاد کشور گفت: دود اختلاف در تیم اقتصادی دولت به چشم مردم می‌رود.مظاهری گفت : دولت سه کار بزرگ باید انجام دهد ، اول پرداخت بدهی دولت است ، دوم توجه به بازار سرمایه و سوم تحول نظام بانکی است. دولت باید این سه کار را انجام دهد.به گزارش تسنیم، طهماسب مظاهری گفت:اگر منابع مالی به سمت تولید برود بعد از اینکه با آن منابع تولید انجام و به جامعه عرضه می‌شود آن منابع به شکل‌های مختلف مثل حقوق ، دستمزد ، خرید مصالح و کالا به جامعه هم تزریق می‌شود و قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند در آن شرایط رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با حضور در برنامه پایش در پاسخ به این موضوع که اکنون انبار کارخانه‌ها پر است و مردم قدرت خرید ندارند گفت : این صحبت بیشتر در مورد کارخانه‌هایی است که با برخی وزارتخانه ها در ارتباط هستند ، است . بخش بزرگی از کارخانه‌ها ظرفیت تولید ندارند و منابع برای تولید را از دست داده‌اند نه اینکه خریداری نبوده که کالا بخرد .وی افزود:  در حال حاضر در کنار رکودی که وجود دارد ما با بدهی دولت نیز مواجه هستیم که رقم درشتی نیز شده است . وقتی کارگری در شرکتی 6 تا 7 ماه حقوق نمی‌گیرد قائدتا این سرنوشت هم برای واحدهای تولیدی رقم زده می‌شود . اگر پرداخت بدهی‌های دولت انجام می‌شد بدون نیاز به همچنین منابع اعتباری رونق اقتصادی صورت می‌گرفت .

مظاهری در پاسخ به این سؤال که اگر شما بودید چه اتفاقی می‌افتاد گفت : اگر من در دولت بودم نمی‌گذاشتم در این دو سال و چند ماه از عمر دولت کار پرداخت بدهی‌های دولت به تعویق بیفتد . یکی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد این است که آمار دقیقی از بدهی‌ها داده نمی‌شود و آمارهای اعلام شده تقریبی است . عدد گفته شده نشان می‌دهد که دولت بیش از 300 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که 180 هزار میلیارد تومان آن به بانک‌هاست و مابقی به شرکت‌ها ، پیمانکاران و بیمه‌هاست .وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت هشتم افزود: به عقیده من دولت در پرداخت تعهدات و بدهی‌هایش تعلل جدی کرد ، خیلی بی خیالی و بی توجهی کرد . اینکه بگوییم دولت پولی در جیبش دارد و نمی‌دهد این‌طور نیست اما دولت قاهر و تواناست و همه دولت‌ها این جور هستند که توانایی انجام بدهی‌ها را دارند . اینکه دولت خودش را پشت بن بست نداشتن منابع حبس بکند درست نیست .این اقتصاددان در پاسخ به این سؤال که چرا دولت به فکر بنگاه های بزرگ است گفت : به نظرم این یک امر طبیعی ولی کاملاً غلط است که دولتی که تصدی واحدهای بزرگ را در اختیار دارد وقتی که می‌خواهد برای اصلاح اقتصاد تصمیم بگیرد به طور طبیعی به واحدهای که در اختیار آن است و وزرایش تصدی آن‌ها را به عهده دارند توجه بیشتری کند .وی افزود : بعد از اینکه 4 وزیر به رئیس جمهور نامه دادند رئیس جمهور دستورالعملی داد تا اقدامی صورت بگیرد ، نتیجه آن دستور رئیس جمهور طرح شتاب زده فعلی است که نتیجه‌اش این وام‌هاست .من اطلاع دقیق دارم که روزی که دولت طرح خروج از رکود را اعلام کرد در آن روز جزئیات این وام ده میلیونی و اینکه چگونه و به چه کسانی داده شود مشخص نبود .رئیس کل اسبق بانک مرکزی تاکید کرد:  خودروسازان گردن کلفت هستند و مدیرعامل‌های آن‌ها با دولت در ارتباط اند ، به نظرم رئیس جمهور باید وقت بگذارد و اختلاف‌های بین تیم اقتصادی دولت را رفع کند اگر این اختلاف‌ها رفع نشود دود اختلاف بین تیم اقتصادی به چشم مردم می‌رود .
وی در مورد نرخ ارز گفت که نرخ ارز یک پارامتری است که از شرایط اقتصادی اثرپذیری دارد و البته روی شرایط اقتصادی نیز تأثیر می‌گذارد . اگر در اقتصاد یک کشور نرخ تورم بالا رود نرخ ارز هم بالا می‌رود . نرخ ارز کنونی نرخ طبیعی بازار نیست و دولت نرخ ارز را با تزریق ارز پایین نگه داشته است اگر روند اقتصادی کنونی ادامه پیدا کند نرخ ارز بالا می‌رود . چون دولت با اعمال دخالت در بازار ارز این قیمت را پایین نگه داشته هر زمان که قدرت دخالت کم شود یا دولت تصمیم بگیرد قدرت دخالت خود را کم کند آن روز ارز بالا می‌رود .

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید