خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 وزیر نفت پاکستان: گاز ایران، بهترین گزینه است

 وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان که برای شرکت در یک نشست اقتصادی به واشنگتن سفر کرده است، بار دیگر تاکید کرد که خط لوله گاز ایران-پاکستان (آی-پی) همچنان بهترین گزینه برای تامین گاز مورد نیاز پاکستان است.
شاهد خاقان عباسی در حاشیه نشست دو روزه واشنگتن که با موضوع 'فرصت های اقتصادی در زمینه انرژی های پاک' برگزار شده است، در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: تکمیل خط لوله گاز آی-پی بهترین گزینه برای پاکستان است اما تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، نمی توانیم گاز از ایران وارد کنیم.این وزیر پاکستانی همچنین گفته است:

روابط ایران و آمریکا، پس از توافقنامه هسته ای که در سال جاری میان دو طرف امضا شد، رو به بهبود است و این اقدام خوبی برای پاکستان محسوب می شود. امیداوریم تحریم ها به زودی لغو شود.در عین حال، شاهد خاقان عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اگر این کشور گاز از ایران وارد کند، مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد، این موضوع را مردود دانست.
او مدعی شده است: ما تقصیری نداریم. در 18 ماه اخیر، بارها برای تکمیل خط لوله در بخش مربوط به خود تلاش کرده ایم اما (به دلیل تحریم ها)هیچ سرمایه گذاری پا پیش نگذاشت و هیچ شرکتی حاضر به اجرای این طرح نشد.
ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد احداث خط لوله گاز میان ایران و پاکستان، در آخرین روز از سال 2014، پایان یافت و با وجود اینکه ایران تقریبا بطور کامل به تعهدات خود برای احداث خط لوله تا مرز پاکستان عمل کرده است، اما پاکستان هنوز عملا هیچ گامی در انجام تعهداتش برنداشته است.طبق بندهای مندرج در این قرارداد، هر یک از طرفین که در مهلت مقرر (31 دسامبر 2014) به تعهدات خود عمل نکند، باید بابت هر روز تاخیر، مبلغ مشخصی به طرف مقابل جریمه پرداخت کند. اکنون، نزدیک به یک سال است که این مهلت سپری شده است اما ایران، براساس ملاحظاتی که نسبت به روابط خوب میان دو کشور همسایه دارد، تا کنون طلب جریمه نکرده است هرچند که طبق قرار داد، این حق را برای خود محفوظ می داند.پاکستان درحالی مدعی است که تحریم ها باعث شده است این کشور نتواند به تعهدات خود عمل کند که برخی کشورهای دیگر از جمله هند توانسته اند در طول سال های گذشته، همکاری های خوبی را با ایران در حوزه های تجاری و اقتصاد توسعه دهند.

** گزینه های انرژی متنوع اما سخت، روی میز پاکستان
پاکستان به شدت با بحران کمبود انرژی روبرو است. از این رو، برخی کشورها از جمله قطر، ترکمنستان، روسیه و به تازگی هم استرالیا، قرادهایی با پاکستان برای تامین بخشی از گاز مورد نیاز این کشور امضا کرده یا برای صادرات گاز طبیع و گاز طبیعی مایع به این کشور تشنه انرژی، اعلام آمادگی کرده اند.در تازه ترین این موارد، علاوه بر اینکه شرکت 'گازپروم' روسیه حدود دو هفته پیش برای صادرات گاز طبیعی مایع به پاکستان رسما اعلام آمادگی کرد، اکنون برخی گزارش ها از تمایل روسیه برای احداث خط لوله گاز از مسیر ترکمنستان و افغانستان به پاکستان، برای صادرات گاز به این کشور حکایت دارد.روسیه گویا اظهار تمایل کرده است که خط لوله ای به موازات خط لوله 'تاپی' (طرح احداث خط لوله برای انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) احداث کند.روسیه به دلیل مسایل بیش از یک سال اخیر میان این کشور و اوکراین، با تحریم های اقتصادی سخت از سوی غرب مواجه شده است. روسیه که عمده ترین صادر کننده گاز به کشورهای اروپایی محسوب می شود، اکنون نگران از دست دادن بازار پرمصرف و پر رونق اروپا برای گاز است و به دنبال مشتریان جدید می گردد.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید