خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


براساس مدارک موجود؛
درخواست ۱.۶۲ میلیارد دلاری زنگنه از نوبخت برای واردات بنزین
قیمت هر لیتر بنزین وارداتی در خلیج فارس 80 سنت می باشد

مدارک موجود نشان می‌دهد وزیر نفت در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۳ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست تامین یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار ارز برای واردات روزانه ۵.۶ میلیون لیتر بنزین را کرده است. به گزارش فارس  با یک حساب سر انگشتی قیمت هر لیتر بنزین وارداتی در خلیج فارس 80 سنت می شود، نکته حایز اهمیت نحوه تامین منابع مالی آن از محل صادرات نفت کوره به روش تهاتر پیشنهاد شده است.با توجه به تخفیف‌های صادراتی برای واسطه‌ها قیمت هر لیتر بنزین وارداتی بدون احتساب هزینه‌های انتقال و توزیع حدود 83 سنت شده است.

به گزارش فارس سال 1389 در راستای اعمال فشار بر ایران در مسئله هسته‌ای واردات بنزین به کشور تحریم و این تصمیم منجر به تولید بنزین با استاندارد یورو4 با استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها شد.اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و اتخاذ یک تصمیم کاملا سیاسی یکباره برخی مسئولان دولت مانند وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست با حمایت از برخی رسانه‌ها با رسانه‌های خارج‌نشین همنوا شدند و اعلام کردند بنزین تولیدی توسط ریفورمیت مجتمع های پتروشیمی سرطان زاست! ادعایی که ورود کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بی پایه بودن آن را ثابت کرد.به این ترتیب در فضای جامعه القا شد که آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها به دلیل تولید بنزین با استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها است.به هرحال این افراد اعلام کردند به جای تولید بنزین سرطان زا و آلوده توسط پتروشیمی ها اقدام به واردات بنزین یورو4 خواهند کرد.
این تصمیم اگر چه دو سال قبل گرفته شد، اما در طول این مدت حتی یک لیتر بنزین یورو4 نیز وارد کشور نشده است و شاهد مدعا عدم اظهار نظر مسئولان سازمان استاندارد به عنوان متولی اصلی تعیین کیفیت بنزین وارداتی است.این گزارش حاکی است با این حال در طول سال جاری به طور میانگین روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که از استاندارد یورو2 نیز برخوردار نیست و به عنوان بنزین پاتیلی شهرت یافته است.

علی اصغر ابراهیمی اصل معاون اسبق وزیر نفت اخیرا با انتقاد از وابستگی ایران به واردات بنزین در دوره مدیریت زنگنه اظهار کرده است: آقای زنگنه در دوره هشت ساله وزارتشان و آقایان وزیری هامانه و نوذری هم در دوره‌های بعد حتی یک مورد هم برای احداث پالایشگاه‌های کوچک و متوسط مجوزی صادر نکردند. اگر این مجوز داده می شد، ما ظرفیت تولید و صادرات فرآورده های نفتی را پیدا می‌کردیم و این مشکلات در خصوص نیاز به واردات بنزین به وجود نمی آمد.
وی اضافه می کند: ایشان اجازه ندادند با ساختن پالایشگاه‌های کوچک و متوسط، با فناوری خودمان و سرمایه بخش خصوصی در تولید بنزین بی‌نیاز شویم. نتیجه این نقطه نظر آقای زنگنه این بود که در دوره هشت ساله ایشان و در دوره های بعدی ما به مقدار زیادی واردات بنزین انجام دادیم.معاون وزیر اسبق نفت تصریح می‌کند: سیاست عدم ساخت پالایشگاه‌های کوچک و متوسط کاملا غلط و ضد مصالح ملی بود. از میزان واردت بنزین در سال‌های اخیر بخشی مصرف شده، بخشی قاچاق شده و بخشی دیگر ذخیره شده است که جمع همه این موارد عدد بسیار بالایی خواهد شد. متاسفانه این عدد در این سال‌ها صرف تاراج ثروت‌های ملی شده است.بر اساس گزارش خبرنگار فارس افزایش واردات بنزین در سال‌های اخیر و توقف تولید بنزین در داخل کشور شائبه وجود رانت در واردات را ایجاد کرده است، هر چند که یکی از مسئولان دولت یازدهم پیشتر اعلام کرده بود در واردات بنزین به دلیل ارزان بودن قیمت آن در داخل کشور هیچ رانتی وجود ندارد!

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید