خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 فرشاد مومنی:

دولت در برنامه ششم رجزخوانی کرده، لایحه را پس بگیرد

فرشاد مؤمنی گفت: هنوز چیزی به‌نام برنامه ششم عرضه نشده و فقط رجزخوانی در این زمینه زیاد شنیده‌ایم. این سند که به‌تصریح خود مسئولان دولتی برنامه توسعه نیست، باید هرچه زودتر پس گرفته و در حد توان دولت یک برنامه توسعه به مجلس ارائه شود.به گزارش تسنیم،  فرشاد مؤمنی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی شب گذشته با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: برخورد دولت با دلارهای آزاد شده از تحریم، کوته نظرانه بوده است.به دولت توصیه می‌کنم تک تک دلارهای نفتی مان را ذخیره استراتژیک بدانیم و اولویت‌ها را تعیین کنیم.

در کدام تحقیق یا برنامه خرید هواپیما اولویت بوده است.وی ادامه داد: الآن که دولت با عجله اقدام به خرید هواپیما کرده، هیچ برنامه ای ندیدیم که در آن اولویت سنجی علمی انجام شده و بر اساس آن خرید هواپیما نسبت به ایجاد شغل یا مثلاً ارتقای بنیه تولیدی یا مهار بحران آب و از این قبیل اولویت دارد. به دولت پیشنهاد می‌کنم، به اعتبار شرایط خطیر و بسیار پیچیده اقتصادی که ایران دارد باید تک تک دلارهای نفتی و غیر نفتی را به عنوان ذخیره استراتژی اعلام کنیم و بعد از بررسی‌های کافی و جدی در ارتباط با تخصیص هر یک دانه دلار تصمیم بگیریم.
این استاد دانشگاه گفت : خطرناک‌تر این است که این بی احتیاطی را از طریق ایجاد تعهد ارزی برای کشور دنبال کرده باشیم. یعنی تخصیص‌های بدون برنامه در مورد ارز به صورت وام گیری و عدم توجه به اینکه وقتی می‌خواهیم اصل و فرع آن‌ها را برگردانیم باید به دلار برگردانیم و در شرایطی که درآمد نفتی رو به سراشیبی دارد خدا نکند دچار اضطرارهایی بشویم که آن وقت امتیازهایی بدهیم برای دلارهای این ماجرا.بزرگ‌ترین ظلم این است که دولت مردم را تشویق به مصرف کند.مؤمنی همچنین افزود:  با خرید و یا تجهیز بخش‌های مختلف کشور مخالف نیستم ولی اعتقاد من این است که اول اندیشه بعد برنامه ریزی بر محور تعیین اولویت‌ها و بعد انتخاب مناسب‌ترین؛ هیچ کشوری از قرن 19 تا الآن به توسعه نرسیده الا اینکه ابتدا اولویت را به حمل و نقل ریلی داده که هم از نظر انرژِی برای، آلودگی، ارز بری و حتی وسعت مخاطبان می‌تواند برای کشور ثمربخش‌تر باشد. بنابراین مسئله اساسی این است که با اندیشه و برنامه ریزی اولویت‌های خود را با نگرش دور مدت تعیین کنیم و بعد تخصیص منابع بدهیم چون بی شمار دلار که نداریم. بزرگ‌ترین ظلم این است که دولت مردم را تشویق به مصرف کند.این استاد دانشگاه بیان کرد: بر احوال افرادی که به جای تلاش، بالندگی و تقویت تولید اقدام به تشویق برای بهره‌مند شدن کنند، باید گریست. این کشور با چنین اندیشه‌هایی عاقبت خیری نخواهد داشت. بزرگ‌ترین ظلم این است که در شرایط فعلی تشویق به مصرف را در کشور در اولویت قرار بدهیم. به جای اینکه به کسی ماهی بدهیم بهتر است که ماهیگیری به وی یاد بدهیم.به تحولات اقتصادی دوره شاه صفر و صد نگاه نکنیم.
وی با این کنایه که از دل جهان بینی رانتی مگر چه چیزی قرار است بیرون بیاید، گفت: کاش این امکان فراهم می‌شد که ما یک مقدار حیطه دانایی‌های تحلیلی مردم را در خصوص فروپاشی رژیم پهلوی ارتقا می‌دادیم و به جایی اینکه صفر و 100 نگاه کنیم و بدیهی‌ترین اتفاقات مثبتی که در آن دوره در کشور رخ داده را نبینیم و از این قبیل، بیایم واقعیت را آن هم به صورت تحلیلی اعلام کنیم.
مؤمنی ادامه داد: به همه کسانی که دوست دارند تحلیلی و پژوهشگرانه به مسائل نگاه کنند توصیه می‌کنم کیهان سوم آبان 1355 را مطالعه کنند. سوم آبان شب تولد شاه بوده و متداول هم این بود که هر سال با یک روزنامه ای مصاحبه کرده و تحلیل‌های خود را از آنچه گذاشته و راهبردهایش را برای آینده مطرح می‌کرد. سوم آبان 1355 شاه با کیهان مصاحبه کرده و این تعبیر را به کار برده است (اگر بار دیگر چنین فرصتی نصیبمان شود دیگر پول‌های خود را آتش نخواهیم زد) گزارش‌های رسمی می‌گوید که از کل آن دلارها 85 درصد صرف کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و همچنین 15 درصد صرف کالاهای مصرفی شده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید