خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ملک‌زاده به دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار داد:

ناکارآمد شدن طب کشور در آینده نزدیک به دلیل نداشتن متخصصان پژوهشگر

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که نیروهای متخصص در حوزه تحقیقات تربیت نکرده‌ایم، گفت: پزشکی مدرن امروز ما در آینده نزدیک طبی ناکارآمد محسوب خواهد شد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در جلسه تبیین برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها در حوزه پزشکی باید بر مبنای آینده‌نگری باشد؛ به خصوص در رشته‌هایی مثل پزشکی باید بیست سال آینده را در نظر بگیریم و بعد برای دو تا پنج سال اجرایی کنیم که این موضوع در برخی از دانشگاه‌های کشور مطرح شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص تغییرات فناوری در حوزه پزشکی گفت: در ۱۵ سال آینده تغییرات زیادی را در طبابت خواهیم داشت و در واقع پزشکی متداول امروز ما که آن را مدرن می‌دانیم، در سال‌های آینده طبی ناکارآمد محسوب خواهد شد و دانشگاه‌های ما باید آماده این تغییرات باشند و خود را با آن هماهنگ کنند.
وی در توضیح این موضوع افزود: امروز برای همه بیماران مبتلا به یک بیماری یک نوع درمان در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که در آینده علاوه بر اینکه فنوتایپ بیماری برای درمان در نظر گرفته می‌شود، علم پزشکی ژنوتایپ بیماری‌ها را نیز مد نظر خواهد داشت و این علم به جای شیوه‌های مرسوم تهاجمی مثل جراحی‌ها وارد درمان‌های سلولی خواهد شد.
دکتر ملک‌زاده همچنین عنوان کرد: اهم برنامه‌هایی که ما در بخش فناوری داریم، عبارتند از توسعه نیروی انسانی، توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی، تشویق به کار تیمی در انجام پژوهش و فناوری و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان که از نظر ما جای کار زیادی دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نقایص دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که ما برای تربیت نیروهای کارآمد و متبحر در امر تحقیقات دچار مشکل هستیم. کشورهایی که در فناوری پیشرو هستند، سالانه مبالغ زیادی را برای تربیت این نیروها صرف می‌کنند؛ به عنوان مثال در کشور آمریکا هر سال بودجه‌ای بالغ بر 200 میلیون دلار را در بیست سال گذشته همواره برای تربیت نیروی متخصص انسانی اختصاص داده‌اند.
دکتر ملک‌زاده افزود: متاسفانه در کشور ما همواره این موضوع مورد غفلت واقع شده؛ یعنی ما نیروهایی را تربیت کرده‌ایم که تعدادی از آنها بنا به علاقه و شرایط مختلف وارد بحث تحقیقات و دانشگاه شده‌اند و برنامه خاصی برای این کار نداشته‌ایم.
وی همچنین در خصوص مقایسه مقالات کمی و کیفی در این حوزه گفت: به طور قطع افزایش کیفی مقالات علمی بویژه در حوزه فناوری که یکی از فعالیت‌های عمده است، نکته مهمی محسوب می‌شود؛ اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در تمام کشورهای پیشرفته از نظر تحقیقات و فناوری نیز رشد تعداد مقالات ابتدا از نظر کمی و در مرحله بعد از نظر کیفی بوده است و از این نظر فعالیت‌ها قابل قبول بوده است. ضمن اینکه بر اساس آمارها رشد کیفی مقالات ما در این حوزه حتی بیش از رشد کمی آنها روند صعودی داشته است.
دکتر ملک‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که تبیین برنامه عملیاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بتواند روند تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه تحقیقات و فناوری را بهبود بخشد و حضور کشور را در عرصه‌های مختلف علم بیش‌ازپیش کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید