خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 قاسمی:


حساب صندوق توسعه ملی می‌تواند جدا از حساب بانک مرکزی باشد
برای تقویت مقاومت اقتصادی فرهنگ‌سازی شود

قاسمی با اشاره به تدوین اساسنامه صندوق توسعه ملی در برنامه پنجم توسعه، ادامه داد: امسال در سیاست‌های کلی برنامه ششم تأکید شده است که این اساسنامه دائمی شود، همچنین بر این نکته تأکید شده است که حساب صندوق می‌تواند مستقل از بانک مرکزی باشد. به‌گفته وی، اگر این موضوع عملیاتی شود، استقلال صندوق بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. به گزارش تسنیم به نقل از روابط‌ عمومی بانک‌ پاسارگاد ،مجید قاسمی در چهارمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم با عنوان همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی در محل دانشگاه خاتم و با حضور استادان برجسته کشور، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران و کارشناسان گفت: با تأکید مجدد بر این مطلب که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، ادامه داد:

مقاومت با ریاضت و فقر سازگاری ندارد. در اقتصاد مقاومتی فرض بر آن است که مشارکت جمعی بر اساس رضایت جمعی و عدالت‌محوری حاصل می‌شود. همچنین تأمین حداقل نیاز، به‌عنوان یک اصل انکارناپذیر در شمار وظایف دولت قرار دارد. رییس دانشگاه خاتم و مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن مروری بر مفهوم اقتصاد مقاومتی به الزامات مقاومتی عمل کردن، اشاره کرد و گفت: مواردی مانند متمرکز عمل کردن، مثبت‌نگری، آماده عمل بودن، انعطاف‌پذیری و سازمان‌یافتن از الزامات اساسی در مقاومتی عمل کردن است.وی در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر فرهنگ‌سازی تأکید و خاطرنشان کرد: لازم است برای تقویت مقاومت اقتصادی فرهنگ‌سازی شود. بخشی از این فرهنگ‌سازی به شناخت الزامات مقاومتی شدن برمی‌گردد.

وی درباره حداکثرکردن استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در کشور به‌عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی گفت: شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب، همچنین ایجاد شبکه‌های فنی برای ارتقای سطح فعالیت بنگاه‌های مختلف از جمله موارد مطرح شده در این بخش هستند.رییس شورای انجمن‌های علمی ایران خاطرنشان کرد: پایین آوردن درجه آسیب پذیری کشور در جریان مبادلات با خارج، دیگر محور اقتصاد مقاومتی است که در راستای آن به مواردی مانند حمایت همه‌جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به‌تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت، مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، برنامه‌‌ریزی برای افزایش تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی سامان‌یافته به بازارهای جدید و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها، به‌ویژه کشورهای منطقه، تأکید جدی شده است.مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه، افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت و همچنین توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان را از دیگر تأکیدات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر و تصریح کرد: اگر هزینه‌های جاری کشور باعث شود که منابع صندوق توسعه ملی کاهش یابد، با فلسفه‌ تشکیل این صندوق در تضاد خواهد بود. وی افزود: در برنامه ششم توسعه، تأکید زیادی روی صندوق توسعه ملی صورت گرفته و اعلام شده است که باید سالانه 30 درصد از درآمدهای نفتی، صادرات گاز و خالص میعانات گازی به این صندوق واریز شود.

وی در ادامه با توجه به رابطه مقاومت و توسعه پایدار تصریح کرد: افزایش مقاومت با پایداری رابطه مستقیم دارد. اقتصاد مقاومتی، ضوابط توسعه پایدار را به رسمیت می‌شناسد و به‌عبارتی پایداری و مقاومت، رابطه دوطرفه تنگاتنگی با هم دارند. وی در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر فرهنگ‌سازی تأکید و خاطرنشان کرد: لازم است برای تقویت مقاومت اقتصادی فرهنگ‌سازی شود. بخشی از این فرهنگ‌سازی به شناخت الزامات مقاومتی شدن برمی‌گردد. همچنین ساماندهی به مدیریت جمعی، عامل دیگری است که به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. قاسمی با بیان این نکته که به‌خلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد، محور مقاومت در سند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، فقط تحریم نبوده است، ابراز کرد: مقاوم‌سازی باید برای تمامی محورهای احتمالی ضربه‌زدن به اقتصاد کشور باشد و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، این پویایی را با عنوان مقاومت در برابر بی‌اطمینانی‌ها خوانده است.مدیرعامل بانک پاسارگاد با اظهار این نکته که اقتصاد مقاومتی برای هر اقتصادی بنا بر مقتضیات زمان قابل تعریف است، افزود: مقاومت یک ویژگی الزامی برای پایداری است و پویاسازی مقاومت و آمادگی برای مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر ضربه‌های جدید، از پیش‌نیازهای رعایت حقوق نسل‌های آینده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر