خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


رئیس‌ سابق بانک مرکزی:

محرمانه‌های عبور از تحریم را روزی بازگو می‌کنیم
 در اوج تحریم‌ها چند صد تن طلا وارد کردیم

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی و منتخب مجلس دهم با اعلام "یک روز به مردم می‌گوییم که چگونه تحریم‌ها را پشت سرگذاشتیم و اینها جزو مسائل سری کشور است" گفت: دولت در موضوعات اقتصادی باید ریسک کند.به گزارش تسنیم، محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی افزود:پس از برجام کشور ما با مسائل خاصی روبروست؛ توطئه‌های جهانی با کاهش قیمت جهانی نفت به دنبال لطمه زدن به کشور هستند و ما باید با در‌آمدی که برای کشور پس از کاهش قیمت نفت حاصل می‌شود، کشور را اداره کنیم و در این مسیر مراقب باشیم و هوشمندانه عمل کنیم.ما امروز بحث اقتصاد مقاومتی را در کشور داریم و باید سریع‌تر به آن بپردازیم، یعنی با توجه به درآمدهای  ارزی کشور که از فروش نفت بالای صد دلار به حدود سی دلار رسیده که البته زیر 25 دلار را هم لمس کرد، کشور را مدیریت کنیم.امروز باید متناسب با این درآمد مصارف‌مان را بهینه کنیم و نقطه صحیح را انتخاب کنیم. در مقوله واردات حتما باید برخی قوانین را اصلاح کنیم، چون ارز محدود است و باید قانون‌گذاری را در جهت تشویق صادرات برنامه‌ریزی کنیم.تولیدات‌مان را باید صادرات‌محور کنیم، یعنی به این بیاندیشیم که تولید ما باید در سطح صادرات باشد.

این روش دو حسن دارد، اولا می‌توانیم بازارهای جهانی را داشته باشیم و دیگر اینکه وقتی تولید ما در حد جهانی باشد به این شکل واردات نخواهیم داشت و می‌توانیم منابع ارزی را در بخش صادرات تقویت کنیم.برای صادرکننده‌ها مشوق‌های خاصی در نظر بگیریم و تعرفه‌های‌مان را بررسی کنیم. سود بازرگانی هزینه‌های گمرکی  به گونه‌ای باشد که هر کسی هر کالایی را به هر قیمت نتواند وارد کشور کند. نمی‌خواهم نام ببرم، اما شاهد واردات کالاهای غیرضرور و لوکس هستیم، درست است با پول خود واردکننده وارد می‌شود اما این رویکرد در این شرایط معنا ندارد، زیرا کشور در شرایط خاص قرار دارد.
نباید امروز خوشبینانه فکر کنیم که تحریم‌ها برداشته شده و لذا در واردات بی‌رویه عمل کنیم و در صادرات و صادر کردن کالای خود تعصب نداشته باشیم.باید از ورود کالاهای ساخته شده و وارداتی که در کشور تولید می‌شود، پرهیز کنیم و واردات‌مان را به سمت مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات که کارخانجات ما را راه‌اندازی کنند،سوق دهیم.امروز با ورود هر کالای ساخته شده به کشور میخی به تابوت اشتغال خود می‌زنیم و بر عکس برای کشورهای صادرکننده این کالا مانند هند، چین و یا هر کشور دیگری اشتغال درست کرده‌ایم.بهمنی افزود:وقتی بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنیم،مفهومش اقتصاد ریاضتی واینکه مصرف نکنیم،نیست،بلکه مفهومش این است که درست مصرف کنیم؛ درست مصرف کردن با بد مصرف کردن کاملا متفاوت است.مصرف درست؛ مصرف براساس یک قاعده و اصول است و واردات براساس نیازهای خاص در این مقوله می‌تواند به ما در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.وی گفت:دراین مسئله  باید به  تولید، صادرات و واردات توجه کرد. از واردات کالاهای ساخته شده حتی‌الامکان بپرهیزیم، علی‌الخصوص کالاهایی که در داخل تولید می‌کنیم.
باید از تولید داخل حمایت کنیم و از طریق وزارت صنعت بر کیفیت آنها نظارت کنیم و اجازه ندهیم هر کالایی تولید شود تا بخش صادرات بازارهای جهانی ما را هم خراب کند.باید نسبت به بازارهای جهانی بسیار حساس باشیم؛ می‌توانیم با توجه به شرایط روسیه، برای صادرات به کشورهای همجوار جایگزین این کشور شویم و حدود 6 یا 7 میلیارد دلار می‌توانیم به این کشورها صادرات داشته باشیم.در مجموع این اقدامات می‌تواند به اجرای اقتصاد مقاومتی  کمک کند؛ با ملاک قرار دادن دورن‌زا بودن اقتصاد می‌توانیم از این گردنه‌ها عبور کنیم.فکر نکنیم با برجام کار ما خاتمه یافته است. باید این تصور را داشته باشیم که اگر خدای نکرده بعد از مدتی گرفتار مصوبات دیگری شدیم، بتوانیم در مقابل آنها بایستیم.کشورمان توانسته در مقابل تمام این تحریم‌ها بایستد، ما این را به فال نیک می‌گیریم. دیدیم کشورهای همجوار ما هیچ‌کدام نتوانستند این تحمل و ایستادگی را داشته باشند و به چه صورت از پا درآمدند، اما یکپارچگی و وحدتی که در کشور ما بود و ستون فقرات نظام، ولایت فقیه وقتی ملاک حرکت قرار گرفت، توانست ما را از خیلی مشکلات دور کند.
 بهمنی در پاسخ  به این سوال تسنیم که ؛ شما گفتید که در دوران تحریم از راه‌های محرمانه کارمان رابرای دور زدن تحریم ها انجام دادیم. این متاسفانه محملی شد تا برخی از مسئولان دولت یکسری اتهاماتی را به دولت قبل بزنند و گفتند بردند و خوردند. پاسخ شما به این اتهامات چیست؟ وی گفت : یک زمانی بانک مرکزی تحریم شد، من مدام اعلام می‌کردم که آنها نمی‌توانند ما را تحریم کنند. بانک مرکزی و بانک‌ها را تحریم کردند و سوئیفت بسته شد.نفت تحریم شد، گزینه نظامی روی میز آمد و بالاخره مسئولان ما چکار باید کنند. ما در همان زمان چند صد تن طلا وارد کردیم، ممکن بود خدای ناکرده ضرر کنیم، اما زمانی که ما طلا را خریدیم میانگین قیمت طلا 654 دلار بود که یک مرتبه طلا1700 یا 1800 دلار شد، این یک توفیق الهی بود، اما اگر قیمت طلا 2 درصد پایین می‌آمد مگر ما را ول می‌کردند.وقتی شما می‌بینید دشمن راه اصلی را با تجهیزات بسته ناچارا به بی‌راهه می‌زنید، به بیراهه که زدید ممکن است یک راه بلد هم پیدا کنید، اما آن شما را به قلب دشمن ببرد و شما را گرفتار کند. نمی توانید بگوید ما ناچار باید به شاهراه می‌زدیم، اما اگر شاهراه بسته شد باید به بیراهه بزنید شاید روزنه‌ و راه نجاتی پیدا شود شاید هم نشود، اما جز این نمی‌توانید عمل کنید، برای قضاوت این صحنه باید دید آیا بهتر از این هم می‌شد عمل کرد که عمل نشد یا راه بهتری هم بود.ما اصلا نیاز نداریم همه پول‌های‌مان را بیاوریم، خریدهایی که می‌کنیم پول همان جا در حساب‌های بانک مرکزی می‌ماند. اینجا ریالش را از مشتری می‌گیرد و از آنجا حواله می‌دهد و به حساب فروشنده می‌ریزد.نقل و انتقال پول در هیچ کجای دنیا به شکل فیزیکی مفهومی ندارد، بحث حواله است که منتقل می‌شد. همان زمان هم که ما بودیم وجوه به حساب بانک مرکزی می‌آمد و ما بلافاصله به خزانه دولت می‌دادیم بودجه را بگرداند. حالا اگر پولی بلوکه می‌شد پول بانک مرکزی بلوکه شده بود و پول دولت بلوکه نمی‌شد  و اگر آزاد می‌شد پول بانک مرکزی آزاد می‌شد.ما نباید فکر کنیم این پول، پول دولت است، چون یک بار ریالش را از ما گرفته است. دو بار که نمی‌توانیم ریالش را بدهیم. باید ببینیم آن بخشی که ریالش را نگرفته آن دارایی، مربوط به خزانه و دولت است یا نه.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید