خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


ادیب استاد دانشگاه:

تولید داخل قربانی سیاست سرکوب ارزی دولت شده است

یک استاد دانشگاه به پیش بینی نرخ ارز در سال ۱۳۹۵ پرداخت و گفت: اقتصاد ایران در فاز سرکوب ارزی قرار دارد، تولید داخلی دارد قربانی سیاست سرکوب ارزی می شود.محمدحسین ادیب استاد دانشگاه در گفتگو با تسنیم در مورد پیش بینی خود از نرخ ارز در سال 95 گفت: در سال گذشته تورم خارجی نسبت به سه سال قبل با شاخص بلومبرگ، منفی 43 درصد بوده است. به عبارت دیگر، کالاهای خارجی طی سال گذشته 43 درصد ارزان تر از سه سال قبل وارد ایران شده است. تورم تولید کننده در ایران نیز طی سه سال گذشته با شاخص بانک مرکزی ، 60 درصد بوده است.

کالاهای داخلی هم 60 درصد گران تر از سه سال قبل به بازار داخلی برای فروش عرضه شده است.وقتی کالای خارجی 43 درصد ارزان تر وارد ایران شود و کالای داخلی هم 60 در صد گران تر عرضه شود باید نرخ ارز معادل اختلاف تورم داخل و خارج یعنی 103 درصد، افزایش می یافت تا توان رقابت تولید کننده داخلی حفظ می شد در غیر این صورت کالای خارجی جایگزین کالای داخلی می شود. اما دلار نسبت به سه سال قبل فقط 3 درصد افزایش یافته است این نشان می دهد که کالاهای خارجی دارد جایگزین کالای داخلی می شود .وی افزود: نرخ ارز باید به ازای اختلاف تورم داخلی با خارج افزایش یابد تا مزیت صادراتی کشور حفظ شود . مزیت نسبی صادراتی کشور به شدت تضعیف شده است. تولید خارجی دارد جایگزین تولید داخلی می شود. اقتصاد ایران در فاز سرکوب ارزی قرار دارد. تولید داخلی دارد قربانی سیاست سرکوب ارزی می شود.

ادیب در پاسخ به این که پس چرا نرخ ارز در عمل کاهش یافت گفت: واردات در فروردین ماه 2 میلیارد دلار بوده است در حالی که واردات ماهانه بطور متوسط 3.5 میلیارد دلار است. واردات تقریبا نصف شده است. نصف شدن واردات به کاهش تقاضا برای ارز انجامیده است و علت کاهش واردات، بیم بازار از سقوط قیمتها پس از اجرائی شدن برجام بوده است اما این بیم موقت است و به زودی تقاضا برای واردات به روال عادی باز می گردد و افزایش تقاضا برای ارز به افزایش قیمت می انجامد .وی در پایان گفت: برای دورانی طولانی تا قبل از سال 1392 سود سپرده سرکوب می شد و اکنون نرخ ارز سرکوب می شود .

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید