خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

بنگاه‌ها با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعال هستند

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به اینکه بهره‌وری نیروی کار بالاتر از بهره‌وری سرمایه است، گفت: بنگاه‌ها اکنون با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.به گزارش فارس، رویا طباطبایی یزدی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در نشست خبری با اشاره به اقدامات سازمان طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: طبق آخرین آمار بهره‌وری در سال 93 بالغ بر 2.1 درصد بوده که از محل رشد 3 درصدی اقتصاد حاصل شد. همچنین براساس برآوردها رشد اقتصادی سال 94 مانند سال 93 نخواهد بود به تبع آن رشد بهره‌وری نیز مانند این سال نیست.رئیس سازمان ملی بهره‌وری با تاکید بر اینکه برنامه‌های بهره‌وری در سطوح بلند مدت اجرایی می‌شود، تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا که در زمینه بهره‌وری موفق بودند طی بازه زمانی 10 تا 20 ساله در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌اند و باید این موضوع امتداد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رشد بهره‌وری حاصل شده بیشتر از هدف‌گذاری برنامه پنجم بود، یادآور شد: از محل رشد 8 درصدی مد نظر در برنامه ششم 2.8 درصد آن باید از طریق بهره‌وری حاصل شود.طباطبایی به شرایط اقتصاد و بهره‌وری در پسابرجام اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم پس از برجام سرمایه‌گذاری افزایش یافته و مسائل و مشکلات مربوط به روابط بانکی و مالی رفع شود. با تمهیداتی که دولت اندیشیده نیمه دوم سال جاری شاهد تحریک در اقتصاد خواهیم بود و به طبع آن بهره‌وری ارتقاء خواهد یافت.این مقام مسئول به نقش ارتقای تکنولوژی در رشد بهره‌وری پرداخت و افزود: یکی از نیازهای عمده برای بهره‌وری استفاده از تکنولوژی به روز دنیا است و امیدواریم با برقراری ارتباط در این زمینه بهتر عمل شود.

به گفته طباطبایی، یک سوم از دوره‌های سازمان بهره‌وری آسیایی مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است که خوشبختانه در سطح بنگاه‌های خصوصی از جهت وضعیت مدیران مشکلی نیست و برای مدیران دولتی این فکر وجود دارد، در بنگاه‌های واگذار شده مدیران توسط دولت انتخاب نشوند و دیگر عوامل در این زمینه تصمیم‌گیری کرده تا مدیران با صلاحیت انتخاب شوند.رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران مشکل عمده واحدهای کوچک و متوسط را تحریم‌ها دانست و افزود: برای بهره‌مند شدن از فواید برجام باید زمان بگذرد، اکنون بنگاه‌ها زیر 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و برای آن وزارت صنعت و دولت تمهیداتی اندیشیده تا به سطح فعالیت‌های قبل برسد.وی ادامه داد: تمام کشورهایی که نرخ پایین بهره‌وری دارند به صورت جدی و قطعی به بنگاه‌های متوسط توجه خواهند داشت. ایران اولین کشوری است که در سطح گسترده از تحریم‌های جهانی قرار گرفت و برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ ساده به نظر می‌آید، اما پاره شدن زنجیرهای تحریم کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر خواهد بود.طباطبایی در مورد صنعت خودرو نیز عنوان داشت: این صنعت باید به جایی برسد که آلودگی‌های محیط زیستی را کاهش داده و امنیت جانی را برای سرنشینان خود فراهم کند. چقدر راحت انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر قراردادهای خوبی با شرکت‌های بزرگ دنیا منعقد شده به شرط آنکه بخشی از تولید محصول با کیفیت به بازارهای جهانی صادر شود و شاهد خودروهای با استانداردهای به روز دنیا در کشور باشیم.
طباطبایی در مورد بهره‌وری نیروی کار تصریح کرد: بهره‌وری نیروی کار در دوره 15 ساله بالاتر از بهره‌وری سرمایه بوده و سال 93 نرخ آن 3.2 درصد و نرخ بهره‌وری سرمایه 1.4 درصد بوده است، یعنی از محل 2.1 درصد بهره‌وری سهم بهره‌وری سرمایه کمتر از نیروی کار است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به نقش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی یادآور شد: اختلاف قدیمی بین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو وجود دارد و در یکسال گذشته کارگروه بهره‌وری آب تشکیل شده و در این زمینه نگاه‌ها به هم نزدیک شده است همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 12 برنامه ملی در نظر گرفته است که اولین مورد آن برنامه ارتقای بهره‌وری است و 4 طرح بهره‌وری نیروی کار، سرمایه، آب و انرژی در آن مصوب شده و همچنین چند پروژه برای بهره‌وری آب پیشنهاد شده است.این مقام مسئول به تکلیف برنامه جامع بهره‌وری اشاره کرد و افزود: تا شهریور سال جاری در برنامه جامع بهره‌وری تکالیفی تعیین شده که باید برنامه آن تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران برود، یکی از این برنامه‌های ارتقای بهره‌وری آب است. در حال حاضر در سطح کشورهای سازمان بهره‌وری آسیایی ایران مشکل آب در بین کشورهای عضو را دارد و بقیه این مشکل را ندارند.وی بهره‌وری کل عوامل تولید کشاورزی را در سال 90 بالغ بر 1.5- درصد، سال 91 حدود 11.5 درصد دانست و عنوان کرد: این نرخ در سال 92 به 8.7 درصد و در سال 93 به 5.1 درصد کاهش یافته است.طباطبایی به ضرورت تغییرات ساختاری برای ارتقای بهره‌وری در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: گرفتار گره‌های کوری شده‌ایم که نیاز به تلاش همه سطوح است. امکانات اقتصادی کشور تحلیل رفته و بودجه عمرانی که منجر به رشد می‌شود، با توجه به کاهش قیمت نفت کاهش یافته و پولی در کاسه دولت نیست.رئیس سازمان ملی بهره‌وری در مورد حقوق 80 میلیونی برخی مدیران که طی روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، گفت: اگر جایی این اتفاق افتاده نباید به بقیه مدیران زحمت‌کش تعمیم داده شود حتی برخی مدیران حقوقشان کمتر از تأمین یک زندگی شرافتمندانه است. اگر 4 نفر خارج از حقوق استاندارد گرفته‌اند، بقیه این طور نیست، امیدواریم روزی حقوق مدیران و کارمندان براساس ارزش افزوده، بهره‌وری و کارآمدی باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید