خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


حسین صمصامی:

ربا باعث شد ما به اینجا برسیم نه تحریم

حسین صمصامی، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه طبق فرمایشات امیرالمؤمنین علی(ع) «وقتى خدا بخواهد اهل قریه‌اى را هلاک کند، ربا در آن شایع مى‌شود»، گفت: ربا باعث شده ما به اینجا برسیم، نه تحریم.
به گزارش تسنیم، دکتر حسین صمصامی، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت:در ارتباط با بحث ربا، آیات و روایات بسیار زیادی در قرآن‌کریم و از ائمه معصومین داریم. امیرالمؤمنین فرمودند: «وقتى خدا بخواهد اهل قریه‌اى را هلاک کند، ربا در آن شایع مى‌شود.» می‌بینیم امام علی (ع) بر عمق مفهوم ربا و اثرات آن بر اقتصاد و جامعه اشراف داشتند. یعنی اگر ما بخواهیم فرمایشات امام علی (ع) درباره ربا را از نگاه علم اقتصاد شرح بدهیم، شاید صدها و هزارها مقاله و تحقیق علمی از آن دربیاید؛ آن وقت این فرمایش امام علی (ع) را می‌فهمیم که وقتی می‌فرمایند قریه با ربا از بین می‌رود یعنی چه.

الآن اقتصاد ما مبتلا به رباست. ربا باعث شده ما به اینجا برسیم، نه تحریم. ربا دائم در حال تضعیف ما از درون است؛ تحریم هم شوک وارد می‌کند و تأثیر شرایط بحرانی بیشتر می‌شود.وی افزود:یکی از مشکلات اصلی ما در بانک، مسئله رباست. اگر ربا از سیستم بانکی حذف شود، ساختار بانک به‌هم می‌ریزد؛ وقتی ساختار ربوی بانک به‌هم ریخت، خواهید دید بین نقدینگی و رشد تولید، تناسب برقرار می‌شود؛ یعنی شاه‌کلیدش اینجاست. چرا من این‌قدر روی این مسأله متمرکز شدم؟ من از کجا متوجه این نکته شدم؟ چون این چیزی است که خداوند متعال در قرآن تأکید دارد؛ من از اینجا فهمیدم. این تأکید و اصراری که خداوند و معصومین در مورد حذف ربا و آثار آن دارند، نشان می‌دهد که اولویت اصلی امروز اقتصاد جامعه ما «حذف ربا» است.صمصامی ادامه داد: اینکه می‌گویند ما باید متناسب با تورم سود بانکی را تغییر دهیم، درست نیست. فاکتورهای بسیار زیادی در سود مؤثر است. بله؛ یکی از فاکتورها در بعضی از شرایط تورم است، که ما الآن نمی‌خواهیم وارد این قصه شویم. وقتی حجم نقدینگی زیاد می‌شود براساس ساز و کارهای بازار نرخ سود بانکی کاهش پیدا می‌کند. وقتی ساز و کارهای بازار را در تعیین نرخ سود بانکی حاکم می‌کنید، عرضه پول هست، تقاضای پول هست و تمام متغیرها و همه عواملی که بر تقاضای پول و عرضه پول مؤثرند می‌تواند در نرخ سود بانکی مؤثر باشد؛ یکی از آنها تورم است. حالا این نکته جای خودش را دارد.استاد اقتصاد افزود:بانک می‌خواهد همانند یک بنگاه سودش را حداکثر نماید؛ در این راستا از یک طرف می‌خواهد منابع را تجهیز کند؛ با آن منبع مثل قرض برخورد می‌کند؛ در این مسیر باید اصل منابع یعنی پس‌انداز و بهره‌اش را تضمین کند تا سپرده‌گذار پولش را سپرده کند؛ که یک ساز و کار ربوی است.
از سوی دیگر در زمینه دادن وام هم به همین ترتیب است؛ اصل وام توسط کسی که وام می‌گیرد تضمین می‌شود؛ بهره‌اش هم تضمین می‌شود؛ این فعالیتِ بانکی متعارف است. بانکها ماهیتاً به‌هیچ‌وجه وارد فعالیتهای واقعی نمی‌شوند. (البته منظور از این بانکی که ما مطرح می‌کنیم، بانکهای تجاری هستند.) این نوع بانکها اصلاً وارد فعالیتهای واقعی نمی‌شوند؛ اساساً بانکهای تجاری در کشورهای خارجی از ورود به فعالیتهای واقعی منع می‌شوند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید