خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع):

75 درصد کالای مصرفی در ایران با مارک خارجی عرضه می‌شود
بیش از 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور قابل حل و مدیریت است
همه مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم‌ها اشتباه است

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در همایش اقتصاد مقاومتی و نقش رسانه در دانشکده رسانه فارس عنوان کرد: هم اکنون تفکری حاکم شده که اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و متأسفانه گاهی دیده می‌شود که این تفکر در قوای مجریه نیز حاکم است.به گزارش فارس، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با تبیین مبانی نظری اقتصاد مقاومتی و نقش رسانه برای معرفی ارکان و اصول اقتصاد مقاومتی در عمل،‌گفت:‌ ایران در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی است و راه حل آن عمل به اصول اقتصاد مقاومتی است، هم اکنون تفکری حاکم شده که اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و متأسفانه گاهی دیده می‌شود که این تفکر در قوای مجریه نیز حاکم است.

وی با بیان اینکه تصور مذاکره می‌تواند تنها راهکار خروج از مشکلات اقتصادی باشد، را از پایه و اساس غلط دانست و گفت: باید قبل از هر چیز بررسی کرد که اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد مذاکراتی چه جایگاهی دارد، پس تفکر مذاکره از دولت قبل نیز وجود داشت که بر اساس آن برخی مسئولان همه مشکلات را ناشی از تحریم‌های غرب عنوان می‌کردند و تصور می‌شد که بیش از 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور بدون تحریم‌ها قابل حل و مدیریت است. این دیدگاه که با مذاکره برای رفع تحریم‌ها همه مشکلات برطرف خواهد شد، از اساس اشتباه است. از سوی دیگر تصور اینکه همه مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم‌ها است، نیز اشتباه می‌باشد.عبدالملکی با اشاره به متن توافق برجام گفت:‌ آنچه که از برجام به دست می‌آید اینکه به حدود 50 درصد تحریم‌ها در متن این توافق پرداخته نشده و تنها 10 درصد تحریم‌ها لغو شده است. بر این اساس بخشی از تحریم‌ها اصلاً لغو یا تعلیق نمی‌شوند. از سوی دیگر در همه مراحل اجرای برجام، لغو یا تعلیق منوط به گزارش تأئید یا عدم رد گزارش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گفته وی، وضعیت لغو تحریم‌ها در برجام غیر قابل اعتماد بوده و ایالات متحده آمریکا تعهدی به لغو تحریم‌ها ندارد و تنها به جز چند مورد معدود با لغو تعلیق در برجام اشاره شده است.وی با بیان اینکه بخش مهمی از تحریم‌ها با توجه به متن برجام قابل برگشت و تکرارپذیر است، عنوان کرد: مطابق با مفاد توافق برجام هر یک از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل می توانند به طور مستقیم نسبت به بازگشت دوباره تحریم‌ها ظرف مدت 60 روز اقدام کنند.مشاور سابق کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ وقتی از نمایندگان دولت و وزارت امور خارجه سؤال می‌شد که چرا متن توافق برجام این گونه نوشته شده، پاسخ می‌دادند که «بهتر از این مقدور نبود».عبدالملکی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با لحاظ 9 ملاحظه با متن توافق برجام موافقت کردند که متأسفانه در اغلب موارد این ملاحظات توجهی نشد. در این زمینه ملاحظات رهبری مواردی همچون تضمین لغو تحریم‌ها از سوی غرب پیش از اقدام ایران، رفع PMD پیش از تخریب رآکتور عراق و تضمین عدم برگشت تحریم‌ها و دیگر موارد را در بر می‌گرفت که متأسفانه برجام بدون رعایت شروط رهبری اجرا شد که در نهایت اجرای این توافق سردرگمی و ابهام فعلی را به وجود آورده است. متأسفانه مجلس نیز تحت تأثیر فضای ایجاد شده با تصمیم‌گیری غلط به اجرای برجام رأی داد، در حالی که دیدیم با اجرای این توافق مشکلات اقتصادی کشور رفع نشده است.

*هدف آمریکا جنگ با آرمان‌ها و تمدن اسلامی است نه برنامه هسته‌ای

عبدالملکی با تبیین برنامه‌ها و نقش‌های داخلی به گفته وی در جنگ اقتصادی کنونی گفت: هر بار که از متولیان کشور این سوال پرسیده می‌شد که چه زمانی مشکلات اقتصادی حل و فصل می‌شود،‌عنوان می‌کردند که مشکلاتی همچون ازدواج،‌ تحصیل و معیشت غیره مردم با برجام حل می‌شود، اما اکنون همان متولیان می‌گویند، پیش از این قولی نداده بودیم که با برجام مشکلات حل شود.وی در ادامه با اشاره به نتایج اقتصاد مقاومتی عنوان کرد:‌ از تاریخ تصویب برجام تا کنون حدود 54 طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا ارائه شده که عمده آنها متقاضی تحریم ایران بوده‌اند. از نتایج اقتصاد مقاومتی می‌توان به رشد حدود 1300 میلیارد دلاری تولید ملی در سال 1393، اشاره کرد.عبدالملکی گفت: اقتصاد مقاومتی باعث رشد بخش کشاورزی و صنایع وابسته،‌برابری نفت و گاز در خارج و عدم خام‌فروشی و تبدیل به دومین اقتصاد نوظهور جهان پس از چین و بالاتر از ایالات متحده آمریکا می‌شود. مشکل کنونی آمریکا با ایران بر سر سانتریفیوژ نیست بلکه مشکل اصلی بر سر تمدن‌سازی است. پیش‌بینی می‌شود که ایران سال آینده رکن اصلی تولید علم در جهان باشد این به لحاظ این است که نیز ایران چه به لحاظ اقتصادی در جایگاه برتر قرار دارد بر همین اساس مشکل غرب با ایران مربوط به 40 سال آینده است.این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جنگ اقتصادی کنونی برای موفقیت باید جایگاه‌ها و شخصیت‌ها را پیدا کرد، عنوان کرد: بایستی هر کس ابتدا از خود این پرسش را داشته باشد که کیست و جایگاه وی چگونه تبیین می‌شود. هر رسانه‌ای باید جایگاه اشخاص را تبیین کند، تا هر شخصی خود را پیدا کند.

عبدالملکی از الگوی مقابله با دشمنان سخن گفت و افزود: متأسفانه در حال حاضر حرکت خزنده‌ای در داخل کشور قصد دارد که فرهنگ مقاومت را از ارکان اقتصاد مقاومتی جدا کند. در برخی سخنرانی‌ها ملاحظه می‌شود که گاهی به عنوان اقتصاد مقاومتی ایراد گرفته می‌شود و عنوان می‌کنند که به جای واژه اقتصاد مقاومتی عناوینی همچون اقتصاد شکوفا،‌اقتصاد برون‌زا و عباراتی از این قبیل به کار گرفته شود و این انتقاد را می‌کنند که چرا باید با همه دعوا داشته باشیم.
اقتصاد مقاومتی و لفظ مقاومت دلالت بر وجود جدی دشمن داشته که اگر از برنامه آن خبردار نباشیم، در تله دشمن حذف خواهیم شد. هم اکنون دشمن داخلی 90 درصد جریان و دشمن خارجی 10 درصد جریان را راهبری می‌کند.وی با اشاره به خصومت‌های اقتصادی خارجی عنوان کرد: دشمن خارجی ایران هم اکنون آمریکا و حدود 3 یا 4 کشور خارجی است و اما اینکه همه دنیا دشمن ایران باشند، تصور غلط و اشتباه است. قدر مسلم عمده تحریم‌ها بر علیه کشورهایی بوده که بر حسب اتفاق با ایران همکاری کرده‌اند. در حال حاضر به دلیل از بین رفتن منافع غرب دشمنی‌ها با ایران دو چندان شده است.وی عنوان کرد: پروفسور اسندی فیشر یک اقتصاددان صهیونیست است که عنوان کرده با تحریم‌های اقتصادی نمی‌توان اقتصاد ایران را فلج کند و غرب فقط می‌تواند منتظر اثرات سیاسی تحریم‌ها باشند، چرا که ایرانیان می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

آمریکایی‌ها این اظهار نظر را تأیید کردند اما در عین حال عنوان کرده‌اند که تحریم‌های آنها در صورت همکاری عده‌ای در داخل ایران اثرگذار خواهد بود. در حال حاضر تحریم‌های‌ آمریکا و سازمان ملل از یک سو و تحریم ایارن بر علیه خود نیز از سویی دیگر در فضای تحریم گسترده شده است، از جمله تحریم‌های داخلی می‌توان به رفتار تولید‌کننده در قبال مصرف‌کننده و کاهش تولید با هدف افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها اشاره کرد و یا تحریم مصرف‌کننده بر علیه تولید‌کننده از طریق خرید کالاهای خارجی و همچنین تحریم دولت بر علیه تولید‌کننده یا مصرف‌کننده به بهانه‌های همچون آزادسازی قیمت‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق مصرف‌کنندگان با کمونیستی خواندن سازمان‌های حمایتی از جمله این تحریم‌ها است. از سویی دیگر فرافکنی و بهانه‌جویی برخی مسئولان و معطل ماندن ظرفیت‌های کشور و یا حتی تحریم پدر و مادر در قبال فرزند با تربیت ناصحیح و عدم آموزش هزینه درآمد و یا رعایت حلال و حرام و عدم خلاقیت نیز از جمله این تحریم‌های داخلی است.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: غربی‌ها عنوان می‌کردند با توجه به وجود تحریم‌های داخلی می‌بایست تحریم‌های خارجی نیز برای فشار بر ایران اضافه شود این در حالی است که برخی در داخل عنوان می‌کردند برای حل تحریم‌های خارجی باید از طریق مذاکره وارد شد. در حالی که این مشکلات قابل حل نیست دشمنی نسبت به ایران ریشه‌دار بوده و مسئله تمدن‌ها را پیش کشیده که با مذاکره حل نمی‌شود. مادامی که تحریم‌های داخلی وجود دارد اثرات برداشتن تحریم‌ها در بهترین حالت فروش بیشتر نفت خام و واردات بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به رفتار آمریکایی‌ها پس از اجرای برجام گفت:‌در حال حاضر آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند اگر ایران می‌خواهد از منافع اقتصادی برجام برخودار شود باید موضوع آزمایش‌های موشکی و تروریست را حل کند. رفع خصومت‌های اقتصادی داخلی به معنای اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر ایران رتبه 19 اقتصاد دنیاست و در صورت رسیدن به قله برتر در اقتصاد دنیا با رفع دشمنی‌ها روبه‌رو خواهد شد. کما اینکه رهبر انقلاب اسلامی نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. هر زمان که اقتصاد ایران برتر شد، غرب به سمت شما خواهد آمد و ابراز ندامت خواهد کرد بر همین اساس زمانی خواهد رسید که ایران نیز کشورهای متخاصم را تحریم کند.عبدالملکی با طرح این پرسش که اقتصاد مقاومتی چگونه عملیاتی می‌شود، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند آموزش بوده و از تمام سطوح کشور حتی افراد عادی جامعه نیز نیازمند یادگیری در این زمینه هستند، متأسفانه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از وزیر گرفته تا پایین‌ترین رده اجرایی هنوز نمی‌دانند که اقتصاد مقاومتی چیست و دچار یک التقاط فلسفی هستند.وی با بیان اینکه اقدام و عمل در اصول اقتصاد مقاومتی به معنی فعالیت همزمان در 4 جبهه مخالف است، اظهار داشت:‌ اقتصاد مقاومتی جزو بدیهیات نبوده و در جبهه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی نیازمند تولید علم کاربردی، گفتمان‌پردازی،‌مطالبه‌گری و در نهایت به کارگیری عملکرد واضح در حوزه مصرف، تولید، تربیت، انتخاب و عمل است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظریه اقتصاد مقاومتی ابزار جنگ اقتصادی است، عنوان کرد:‌مادامی که دشمن‌شناسی داخلی و خارجی صورت گرفت می‌توان اقتصاد مقاومتی را درک کرد هدف آمریکا از تحریم‌ها فلج کردن زندگی مردم بوده و در جنگ نرم با اقدام‌های فریبکارانه گام برمی‌دارد. هدف نزدیک آمریکا از تحریم‌های ایران تورم جدید، بیکاری شدید و ایجاد قحطی برای بیش از 80 میلیون نفر ایرانی است. اشخاصی که روند تولید را کاهش می‌دهند و یا با رفتار بد مصرفی این موضوع را رقم می‌زنند در جبهه آمریکا قرار دارند کسی که بازارها را بر هم می‌زند و یا به دنبال احتکار است نیز در این دسته قرار می‌گیرد. هدف آمریکا جنگ با آرمان‌ها است نه برنامه هسته‌ای عبدالملکی با بیان اینکه غربی‌ها قدرت اقتصادی ایران را عاملی برای سقوط تمدن اقتصادی خود عنوان می‌کنند افزود:‌برخی مردم هنوز به سخاوت آمریکایی امیدوار بوده و عنوان می‌کنند که روزی از دشمنی با ایران کوتاه خواهد آمد. در نیمه دوم سال 92، که دوره‌ای بسیار حساس و پر تب و تاب برای کشور با توجه به روند مذاکرات با آمریکا بود اغلب مسئولان عنوان می‌کردند که همه مشکلات کشور با مذاکرات حل خواهد شد، برخی حتی در 13 آبان همان سال نیز عنوان می‌کردند که آیا با توجه به ادامه مذاکرات باید مرگ بر آمریکا را از شعارهای انقلابی خود حذف کنند یا نه در آن شرایطی که رهبری عنوان می‌کردند که نسبت به مذاکرات خوش‌بین نیستند، عنوان کردند: رویارویی خودمان با آمریکا را در چارچوب رویارویی تمدن چند قرنی بین تمدن اسلام با غرب تحلیل کنید.

وی ادامه داد:‌ قرن سوم تا نهم هجری، تمدن اسلامی زنده بود، تا اینکه در مواجهه با تمدن غرب ابتدا در جنگ‌های صلیبی درگیر و در عصر رنسانس تمدن اسلامی در کما رفت. پس از انقلاب اسلامی ایران این تمدن دوباره احیا شد و از این رو غرب از بابت زمین خوردن تمدن خود از آن هراسان است. مقامات ارشد کشور می‌بایست به این بلوغ فکری دست یابند که هم اکنون ایران و غرب در چنین عقبه‌ای با هم درگیر هستند، امید آمریکا به الگوی نامطلوب مصرف در ایران است و متأسفانه 75 درصد کالاهای مصرفی در ایران با مارک خارجی عرضه می‌شود. از سوی دیگر رفتار برخی خانواده‌ها برای خرید کالا و انبار آن در چندین ماه رفتاری خطرناک را رقم زده است. از سوی دیگر الگوی نامطلوب تولید در ایران نیز از دیگر امیدهای آمریکا است. عده‌ای با وجود فشرده‌تر شدن حلقه تحریم‌ها عنوان می‌کردند که از این بابت خوشحال هستند، چرا که با وجود افزایش 15 درصد هزینه‌ها اما قیمت کالا تا 50 درصد نیز افزایش می‌یافت از سوی دیگر تولید‌کننده‌هایی بودند که سرمایه در گردش خود را از مدار تولید خارج و اقدام به خرید ارز با هدف سفته‌بازی می‌کردند که به نوعی تحلیل داخلی است.این استاد دانشگاه الگوی نامطلوب سیاسی را نیز از دیگر امیدهای آمریکا برای پیشبرد هدف‌های تحریمی خود در ایران عنوان کرد و گفت:‌ تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی دو رکن اصلی مقاومتی است اقتصاد مقاومتی به معنی اصلاح از درون بوده و باید هر کس ابتدا از خود شکستن تحریم‌ها را آغاز کند. باید در حد امکان از مصرف کالای خارجی پرهیز کرد و این در حالی است که اغلب مردم از سر غفلت به دنبال اجناس خارجی در بازار هستند.وی افزود: باید از فروش بیشتر نفت و گاز و خام‌فروشی محصولات معدنی پرهیز کرد. برای جامع عمل پوشاندن بایستی نظام کشور تسهیلات خود را برای تولید‌کننده مصرف کند نه برای واسطه‌ها و دلایل از سوی دیگر در حوزه کشاورزی نیز می‌بایست خودکفا و صادرکننده باشیم و از واردات صرف‌نظر کرد جوانان ایرانی باید به جای تبدیل شدن به کارجو به کارآفرین تبدیل شوند.این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر متاسفانه همه هم و غم یک نخبه دانشجوی صنعتی شریف شاگرد اول شدن در رشته تحصیلی خود با هدف استخدام در یک وزارتخانه بدون کنکور و گزینش است این در حالی است که استخدام در فرهنگ اسلامی مکروه بوده و جایگاه نخبگان نباید صرفاً استخدام در دولت یا سایر نهادها باشد، در حال دیپلماسی اقتصادی را نیز باید از طریق ابزارهای مختلف مالی و پولی تقویت کرد.
======

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید