خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 مدیرعامل چادرملو:

نخستین پیامد رفع تحریم ها حذف دلالان از اقتصاد ایران است

مهندس محمود نوریان گفت:نخستین پیامد رفع تحریم ها حذف دلالان بین المللی از اقتصاد ایران است. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو، بزرگترین شرکت تولید کننده سنگ آهن در ایران با اشاره به اینکه هر چند در سالهای اخیر تحریم ها نتوانست مانع از فعالیت بخش هایی از صنایع کشور شود اما در عین حال پیامد تحریم ها موجب روند کند توسعه صنایع  و بروز مشکلاتی برای صنایع معدنی از جمله چادرملوگردید.وی اضافه کرد:

با برداشته شدن تحریمها به مرور می توانیم شاهد شکل گیری ارتباطات بین بخش های مختلف اقتصادی ایران با سایر کشورهای پیشرفته اقتصادی جهان باشیم و بخش های مولد کشور را توسعه بخشیم.نوریان گفت: با فراهم شدن امکان ارتباطات  تجاری و  اقتصادی ایران و دیگر کشورها، فضا رقابتی تر می شود و این امکان برای ما به وجود می آید که با انتخاب های بیشتری در خرید و فروش روبه رو باشیم و کم کم به جایگاه واقعی خود در استخراج مواد معدنی و صنایع کانی فلزی برسیم.وی با اشاره به اینکه  هرچند در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت فعالیت های وسیع عمرانی در کشور آغاز شود گفت:پس از رفع تحریم ها با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران وتخصیص اعتبارات عمرانی  قطعان شاهد رونق ساخت و سازوتوسعه پروژه های عمرانی خواهیم بود واین حرکت تاثیر مستقیم ومثبتی دررونق بازارفولاد و به تبع آن بخش معدن و صنایع وابسته خواهد داشت .
 نوریان یاد آوری کرد:  در دورنمای توسعه اقتصادی ایران تا سال 1404 تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد ترسیم شده است  بنابر این برای رسیدن به این هدف باید مسئولان و تصمیم گیرندگان کشور علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم، انگیزه های مناسب را بمنظور ترغیب سرمایه گذاران  برای مشارکت در توسعه صنایع معدنی نیز  ایجاد کنند.
 وی اضافه کرد:  به دلیل تحریم های بانکی  امکان مبادلات مالی ، حضور فاینانسورها و در اختیار قراردادن فرصت های سرمایه گذاری امکانپذیر نبود. حال  در صورت رفع تحریم های بین المللی به ویژه در بخش  بانکی، هزینه های بخش معدن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد، اگرچه این مهم ترین نکته رفع تحریم ها نیست بلکه داشتن تجارت آزاد و دسترسی به خرید و فروش مستقیم و آزادانه بدون حضور دلالان بین المللی، بزرگترین فرصتی است که پیش روی بخش معدن ایران قرار م یگیرد.مدیر عامل چادرملو تصریح کرد: صادرات مستقیم مواد معدنی و واردات قطعات مورد نیاز به طور مستقیم و بدون  واسطه و در اختیار گذاشتن اعتبارات ارزی مورد نیاز از سوی بانکها، به تولید جان دیگری میدهد. چرا که شرکت های معدنی ایران به  دلیل تحریم های موجود ناچار به طی مسافت طولانی تری برای حمل مواد معدنی به کشورهای واسطه و تخلیه و بارگیری دوباره مواد معدنی و صرف هزینه های مضاعف و چندباره میشدند که با رفع تحریمها این هزینه ها به جای اینکه در جیب دلالان و واسطه ها برود صرف طرح های توسعه ای شرکت های معدنی می شود.
نوریان ایجاد فضای رقابتی بین شرکت های اروپایی را پیامد حذف دلالان و واسطه های معدنی میداند و اظهار میکند: با ارتباط مستقیم با شرکت های اروپایی، می توانیم با پرداخت هزینه کمتر، اقلام بهتری خریداری کنیم و شرکت های طرف ما نیز برای فروش محصولا تشان به رقابت با یکدیگربپردازند، در مجموع تمام این عوامل منجر به کاهش هزینه تمام شده می شود. از طرف دیگر میتوانیم مواد معدنی خود را نیز با قیمت بهتر و صرف هزینه کمتری برای حمل و جابجایی پول و محموله به فروش برسانیم و از قدرت چانه زنی بالاتری برخوردار باشیم.
مدیر عامل بزرگترین تولید کننده سنگ آهن ایران همچنین گفت : با توافق هسته ای تغییری در طرح های توسعه در دست اجرای سایت معدنی چادرملو رخ نخواهد داد ولی سرعت پیشرفت طر حها و پروژ ه های چادرملو افزایش خواهد یافت، چراکه طرح های توسعه ای این سایت براساس یک روال منطقی برنامه ریزی و طراحی شده است و تغییری در روند آن نخواهیم داشت . البته با امکاناتی که بوجود خواهد آمد مسلماً طرح ها جدیدی در برنامه ریزی شرکت گنجانده خواهد شد.
 نوریان در پاسخ به این سوال که بازار فولاد و سنگ آهن ایران بیشتر از بازار جهانی متاثر است یا  تحولات داخلی ؟ اظهار داشت: به هر حال بازار جهانی هم تاثیر خود را روی بازار ایران گذاشته و نمی‌توان آن‌را انکار کرد اما به نظر من بخشی از مشکلات با به نتیجه رسیدن مذاکرات قطعا برطرف خواهد شد. دولت باید درآمد داشته باشد تا کارهای عمرانی را پیش ببرد، الان چون بودجه پروژه‌های عمرانی به شدت کاهش یافته بخش فولاد و سنگ آهن نیز دچار رکود شده است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: بازار مصرف فولاد و سنگ آهن ایران به حدی بزرگ است که اگر چرخ آن به حرکت دربیاید قطعا رونق به کارخانجات  فولادسازی و معادن سنگ آهن باز می گردد. که ملموس ترین تاثیر قابل توجه آن افزایش رشد اقتصادی خواهد بود.نوریان در مورد تاثیر پرداخت حق انتفاع بر قیمت تماشده محصولات معدنی گفت : معدن چادر ملو مطیع قانون و تصمیمات  مجلس است و آنرا پرداخت می کند، اما بی تردید مبلغ حق انتفاع به قیمت تمام شده مواد اولیه  تولیدی ما یعنی سنگ آهن می افزاید و این در شرایطی است که قیمت جهانی این محصول بشدت کاهش و هزینه تولید افزایش یافته است، پس در این شرایط تولید سنگ آهن مقرون به صرفه نخواهد بود  و بعید نیست معادن کوچک روبه تعطیلی بروند .

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید