خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 رییس کانون کاریابی های کشور:

برنامه ریزی برای خدمات اشتغال بدون سامانه جامع آماری ممکن نیست

تدوین برنامه مشخص و ترسیم نقشه راه آینده در ارائه خدمات اشتغال بدون داشتن آمار صحیح و سامانه اطلاعاتی جامع ممکن نیست. ساروخانی، نائب رییس کانون های کاریابی کشور می گوید سامانه سابک به شرط حمایت مالی از سوی دولت می تواند در حوزه خدمات کاریابی نقش موثر ایفا کند.حسین ساروخانی، نائب رییس کانون های کاریابی کشور در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: در سال های گذشته سیستم آموزشی ایران بیشتر بر آموزش های عالی و دانشگاهی تمرکز کرده است. افزایش ظرفیت تحصیلات عالی و تکمیلی ایران با ایجاد دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی بدون احتساب نیاز بازار باعث شده است با وجود تحمیل هزینه های مالی و زمانی به خانواده های ایرانی، جوانان تحصیل کرده با وجود اخذ مدرک جذب بازار کار نشوند. در حال حاضر با خیل عظیم جوانان جویای کار مواجه هستیم که اغلب در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کردند اما مهارت های لازم برای جذب در بازار کار را ندارند. مهارت های افراد آموزش دیده در دانشگاه ها منطبق با نیاز بازار کار نیست.

بطور تقریبی 4 میلیون دانشجو در کشور تحصیل می کنند. سالانه نزدیک به 900 هزار نفر وارد بازار کار می شوند که اغلب تحصیل کرده دانشگاه ها هستند اما 80 درصد از آن ها تنها در 20 رشته دانشگاهی تحصیل می کنند در حالی که 1700 رشته تحصیلی در دانشگاه های ایران تدریس می شود. این مسئله نشان می دهد که هیچ نیازسنجی در این باره انجام نشده است و دستگاه های  متولی جوانان را پیش از انتخاب رشته و تعیین جایگاه شغلی شان در آینده آگاه نمی کنند.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: عدم تطابق آموزش های عالی با نیازهای بازار کار از دغدغه های بخش خصوصی است که درحوزه خدمات اشتغال فعالیت می کند. بارها درباره عدم تطابق آموزش با نیازهای بازار کار به مسئولان هشدار دادیم. مسئولان چه در مجلس و چه در دولت، همه در قانونگذاری و اجرای آن در زمینه اشتغال نقش موثر دارند و برای اینکه آینده روشنی در این زمینه ترسیم کنند نیاز به آمارهای دقیق دارند. متاسفانه در حال حاضر برخی دنبال آمارسازی هستند. آمارها از دستگاه های مختلف جمع آوری می شود و در صورتی که راستی آزمایی نشود و مورد بررسی دقیق قرار نگیرد نمی تواند به ترسیم نقشه راه آینده سودمند باشد.ساروخانی با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری کانون های کاریابی سامانه سابک را راه اندازی کرده است گفت: در این سامانه اطلاعات تمام کارجویان کشور برخط و به لحظه در سروری  در وزارت کار  جمع آوری می شود. این سامانه به شرط تامین مالی از سوی دولت و همراهی همه سازمان های  متولی امور جوانان و اشتغال می تواند بسیاری از مشکلات حوزه خدمات رسانی در زمینه اشتغال را حل کند. تدوین برنامه در هر زمینه ای نیاز به آمار صحیح دارد. تا زمانی که ندانیم آمار شاغلان کشور اعم از دولتی و غیردولتی به چه میزان است، چه میزان سرمایه گذاری نیمه کاری داریم و چه تعداد فرصت شغلی در بخش های مختلف از جمله صنعت، خدمات و ... داریم نمی توانیم به برنامه روشنی در حوزه اشتغال برسیم. در صورت وجود یک سامانه جامع و آمار تمام شاغلان رسمی، قراردادی، دولتی و غیر دولتی می توانیم متناسب با ظرفیت ها و نیازهای هر سازمان خدمات اشتغال را ارائه دهیم. در صورت وجود یک سامانه جامع می توانیم بررسی کنیم که در چه دستگاهی چند قراردادی داریم که بازنشسته می شوند و متناسب با ظرفیت های جدید سرمایه گذاری داخلی و طرح های نیمه تمام و سرمایه گذاری جدیدی که توسط بخش خارجی ایجاد شده است،  متناسب با چارت سازمانی دستگاه عامل نیازهای سازمان را بسنجیم و پس از آن براساس بانک اطلاعات افراد جویای کار بررسی کنیم که کسانی شرایط احراز پست های شغلی دستگاه عامل را دارند.
ساروخانی گفت: رهبر انقلاب در سیاست های اقتصادی مقاومتی و دیگر بیانات مسئله اشتغال را دائما متذکر می شوند و بحث اشتغال جوانان و نخبگان کشور از اولویت های اقتصادی کشور است.  اگر خلاء آماری در این زمینه ادامه پیدا کند نمی توان برنامه روشنی برای آینده در نظر گرفت. در حال حاضر ممکن است جوانی با گذران یک دوره آموزش فنی و حرفه ای جذب بازار کار شود اما این جوان را وادار می کنیم 6 سال دانشگاه برود و کارشناسی ارشد بگیرد و در نهایت جذب فرصت شغلی مثل نگهبانی کارخانه شود که تناسبی با تحصیلات او ندارد. این مسئله باعث بروز عوارض ناگواری در اجتماع می شود و نمی توان از افراد سرخورده در جامعه انتظار داشت رفتار درست اجتماعی داشته باشند.عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: پیش بینی من به عنوان فردی که 25 سال سابقه کار در حوزه صنعت، خدمات و کاریابی دارم این است که باید برای سازمانه اطلاعاتی در حوزه خدمات شغلی سرمایه گذاری کرد. تا کنون دولت هیچ حمایت مالی از این سامانه نکرده است و تمام هزینه های این سامانه توسط بخش خصوصی پرداخت شده است. مراکز کاریابی ما تعطیل است و در عمل امکان فعالیت و ارائه خدمات شغلی برای این مراکز وجود ندارد. خوشبختانه تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای به سامانه سابک وصل شدند و امیدواریم در گام های بعدی شاهد پیوستن سازمان ثبت احوال، اداره پست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تمام دستگاه های مرتبط با امور جوانان، نخبگان و مهارت آموزی به این سامانه باشیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید