خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون با بروز پدیده‌ای به نام «پایداری رشد بدون اشتغال» مواجهیم گفت: پارسال هر دقیقه ۵ نفر و امسال هر دقیقه ۱۴ نفر به میزان متقاضیان کار اضافه شدند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» درباره آخرین وضعیت اشتغال در کشور، جایگاه تعاونی‌ها در برنامه ششم توسعه، وضعیت حقوق کارگران در سال آینده، برنامه‌های دولت برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر و آخرین وضعیت حذف برخورداران در هدفمندی یارانه‌ها با مردم به گفت‌وگو پرداخت.
عملکرد اشتغالی دولت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به طور متوسط در سه سال گذشته سالانه بیش از 600 هزار شغل ایجاد کردیم، گفت: در سال 1392 جمعیت شاغل ما 21 میلیون و 300 هزار نفر بود که در سال گذشته به 21 میلیون و 972 هزار و در تابستان سال 95 به حدود 23 میلیون نفر رسید. ربیعی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی یکی از عوامل ایجاد اشتغال است، افزود: دولت را در دورانی تحویل گرفتیم که 60 درصد کسری رشد داشتیم در حالی که 8 درصد رشد، هدف‌گذاری شده بود. در ابتدای فعالیت، بیکاری به جا مانده از دولت قبل را تحویل گرفتیم. در سال 93 توانستیم سه درصد رشد اقتصادی و در سال 94 یک درصد و امسال تاکنون بیش از 7 درصد رشد اقتصادی را تجربه کنیم. وی افزود: اشتغال به تقاضای کار در اقتصاد وابسته است که این تقاضا کاهش یافته است و قدرت خرید مردم هم پایین آمد. درآمدهای دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شد، طول می‌کشد تا سهم هزینه‌های جاری کم شود. وی با بیان اینکه هر یک درصد رشد اقتصادی در میان‌مدت و درازمدت، 100 هزار شغل را ایجاد می‌کند گفت: اکنون با پایداری رشد بدون اشتغال مواجهیم، اگر این رشد در نفت و گاز رخ دهد به ازای هر 12 هزار میلیارد تومان فقط هزار شغل ایجاد می‌شود. سعی کردیم با رشد پایدار، کنترل تورم و با اصلاح زیرساخت‌ها تقاضا برای کار را افزایش دهیم. وی با بیان اینکه نباید مردم را مأیوس کرد اضافه کرد: رشد اقتصادی که اتفاق افتاد واقعی است و در درازمدت اثر خود را نشان خواهد داد. در سال 1384، جمعیت شاغل کشور 20 میلیون و 618 هزار نفر و در سال 1391 بیست میلیون  و 628 هزار نفر بود، بنابراین با پدیده انباشت بیکاری مواجه شدیم به همین خاطر ایجاد اشتغال ما ملموس نیست.
رشد سه برابری متقاضیان کار
ربیعی با بیان اینکه پارسال هر دقیقه 5 نفر و امسال هر دقیقه 14 نفر به میزان متقاضیان کار اضافه شدند گفت: کارنامه دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبود. در سال 84، سالی 80 هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند و تا سال 91 به طور متوسط حدود 5 میلیون نفر را وارد دانشگاه کردیم بنابراین آن‌ها با تأخیر و در این دوره وارد بازار کار می‌شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال یک میلیون و 230 هزار نفر وارد بازار کار شدند و از طرف دیگر تمایل به یافتن کار افزایش یافت و نرخ مشارکت از 37 درصد به حدود 40 درصد رسیده است و مردم امیدوارتر شدند. ربیعی اضافه کرد: امروزه نیروهای کار با تغییر نگرش، حاضر به پذیرفتن هر کاری نیستند، نیروی کار تحصیل کرده هر کاری را انجام نمی‌دهد و کار در منزلت خود را جستجو می‌کند. وی با اشاره به اینکه برنامه دولت این است که سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند افزود: با این حال عقب‌ماندگی و انباشت بیکاری داریم و اقتصاددانان باید به درستی این مسائل را تبیین کنند. از 700 هزار شغلی که ایجاد کردیم 53 درصد به خدمات و 15 درصد کشاورزی و بقیه در صنعت، ساختمان و انرژی مشغول شدند و حدود 80 درصد سهم بانوان بود. وی  با بیان اینکه  در حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات، خدمات، بسته‌بندی و گردشگری ظرفیت‌های خالی اشتغال داریم که در سال آینده می‌توانیم 500 تا 600 هزار شغل در این حوزه‌ها ایجاد کنیم افزود: طرح «تکاپو» را ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب کرده و مبتنی بر مطالعات منطقه‌ای است. ربیعی با بیان اینکه هدف ما ایجاد یک میلیون شغل در سال آینده است، گفت: هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 به اشتغال اختصاص داده شده است و اگر پول صندوق توسعه ملی هم تخصیص داده شود فقط 600 هزار شغل از همین ناحیه ایجاد می‌شود و این جدای از شغل‌های دیگر در حوزه صنعت، اقتصاد و ساختمان است.
وضعیت دستمزدها
وی اضافه کرد: برخی راهبرد غلط در بخش تعاون داشتند و فکر می‌کردند با حمایت‌های یارانه‌ای می‌توانند آن را رشد دهند در حالی که تعاون باید به یک نیاز اجتماعی تبدیل شود و باید کل جامعه، تعاون را به‌عنوان شیوه‌ای از کسب‌وکار بپردازند. ربیعی با اشاره به اینکه اکنون تعاونی‌های تأمین، عملکرد خوبی دارند، گفت: در بخش مالیات، سیاست تشویقی برای تعاون در نظر گرفته شده است. باید تعاونی‌ها را توانمند و اتصالات جهانی برای آن‌ها درست کنیم. در چند سال اخیر مزد را به تورم پیشی دادیم و سعی می‌کنیم این روند را ادامه دهیم. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم حداقل‌های بازنشستگان را تأمین کنیم، افزود: پارسال 700 میلیارد تومان و امسال هزار میلیارد تومان برای صندوق کشوری قرار دادیم تا حداقل‌ها را بهتر تأمین کنیم. یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان بار مالی دارد که اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند ما به سمت آن می‌رویم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید