خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


  وزیر اقتصاد:

یکسان‌سازی نرخ ارز به پس از لغو تحریم‌ها موکول شد

یکی از ثمرات نفتی بودن پدیده رشد اقتصادی پایین است

 وزیر اقتصاد با اعلام نگرانی از بازگشت تورم پس از لغو تحریم‌ها با اتخاذ سیاست‌های انبساطی گفت: امیدواریم بعد از اینکه توافقات نهایی انجام و تحریم‌ها نیز حذف می‌شود، زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم کنیم.به گزارش تسنیم، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در جلسه جامعه اسلامی مهندسین که  در دفتر مرکزی جام برگزار شد، در مورد سیاست‌های دولت برای دوران پساتحریم اظهار داشت: اگر تحریم‌ها در شکل‌گیری و پیدایش اخیر اقتصاد ایران نقش داشته است، اما یقیناً عامل اصلی نبوده است، یعنی 3 عمل در پیدایش وضعیت اقتصاد کنونی عامل مؤثر بوده است.وی ادامه داد: ساختار اقتصادی نامتوازن که از دوران قبل از انقلاب به ارث رسیده است، نخستین عامل مؤثر در پیدایش وضعیت اقتصادی کنونی بوده است.  اوایل دهه 50 و تزریق درآمد نفتی به اقتصاد ایران شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی بوده‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یکی از ثمرات نفتی بودن پدیده رشد اقتصادی پایین است. بنده معتقدم دوران برنامه سوم توسعه علی‌رغم همه کاستی‌ها موفق‌تر بوده و تا حدودی این برنامه اجرا شده است که آثار مثبتی نیز ایجاد کرده است اما در برنامه چهارم توسعه شاهد روند معکوس هستیم.

طیب‌نیا درباره دومین عامل مؤثر در وضعیت اقتصاد کنونی افزود: دومین عامل سیاست‌های نادرستی بود که اجرا شد و آنکه مشکل تولید و بیکاری و بخش واقعی اقتصاد را می‌توان با افزایش حجم پول جبران کرد. در آن دوران درآمد نفتی ما بالا رفت و این درآمد را در بودجه دولت خرج کردیم، در نتیجه وابستگی دولت به درآمد نفتی افزایش یافت و به‌دلیل بیماری هلندی واردات نیز افزایش یافت و عمر تولید کم شد و تولید و مصرف ما نیز به خارج وابسته‌تر شد.
وی ادامه داد: در شرایطی که می‌دانستیم با تحریم اقتصادی مواجه می‌شویم، وابستگی خود را به خارج افزایش دادیم و اینجا دشمن تحریم خود را بر ما اعمال کرد. اگر ما اقتصاد وابسته به نفت نداشتیم طبیعی بود که تحریم‌ها نمی‌توانست روی اقتصاد ما تأثیر داشته باشد.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در این دوران درآمد دولت در بودجه و طرح‌های عمرانی دولت کاهش یافت و میزان واردات ما نیز از خارج کاهش و قیمت واردات افزایش یافت و تولید آسیب دید و تولید و مصرف ما نیز کاهش پیدا کرد. ما دو سال رشد اقتصادی منفی داشتیم.

طیب‌نیا تأکید کرد: ساختار اقتصادی نامتعادل علت سیاست غلطی بود که اجرا شد. عامل سوم درباره وضعیت کنونی اقتصاد این بود که دشمن تحریم‌ها را ایجاد کرد. دشمن در شرایطی ما را تحریم کرد که تصور می‌کرد فشارش بر ما بیشتر می‌شود اما باید گفت که با حذف تحریم‌ها هم مشکلات ما حل و فصل نمی‌شود چرا که ما قبل از تحریم‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو بوده‌ایم، لذا بعد از تحریم‌ها نیز اگر ما از این شرایط درس نگیریم مشکلات‌مان به‌صورت جدی حل نخواهد شد.وی با ابراز نگرانی از اینکه بعد از حذف تحریم‌ها، کارهای گذشته را تکرار کنیم، تأکید کرد: ما در تیم اقتصادی دولت یازدهم هم‌عهد شده‌ایم که اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد و دوباره به آن شرایط بازگردیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تردیدی نیست که این تحریم‌ها ظالمانه است، تصریح کرد: ایران قصد ساختن بمب اتم ندارد و ما باید سعی کنیم که تحریم‌ها را حذف کنیم.طیب‌نیا تأکید کرد: علی‌رغم برداشته نشدن تحریم‌ها، آرامش در بازار حاکم شده است و مردم اعتماد پیدا کرده‌اند ولی ما باید برنامه‌ای داشته باشیم که تحول بنیادی و ساختاری را در ایران عملیاتی کنیم.

وی با بیان "ما در طول مذاکرات هسته‌ای به‌صورت مرتب این موضوع را رصد می‌کردیم" افزود: با قاطعیت نمی‌توان گفت که به کدام سمت یعنی رفع تحریم‌ها یا تشدید تحریم‌ها می‌رویم اما ما سعی کرده‌ایم برنامه‌ای برای هر دو وضعیت تنظیم کنیم و می‌دانیم که گزینه خوشبینانه و بدبینانه‌ای در این زمینه وجود دارد و آمادگی مقابله با آنها را داریم.وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: شرایطی است که باید گزینه خوشبینانه را جدی‌تر بگیریم و براساس آن حرکت کنیم. در تحلیلی که ما از آثار تحریم بر اقتصاد ایران داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که تحریم از دو مجرا اثرگذاری دارد؛ اول بودجه دولت یا تراز مالی است که بخش عمده‌ای از درآمد نفتی محسوب می‌شود و دیگری تراز پرداخت خارجی و سهم بالای درآمد کشور از فروش نفت است. حذف تحریم‌ها از این دو مجرا می‌تواند آثار خود را بر اقتصاد ما ظاهر کند.طیب‌نیا با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود دو آسیب اقتصاد ایران را به‌خوبی فرمودند، گفت: دولتی بودن اقتصاد ایران و نفتی بودن آن، دو آسیب اقتصادی ایران است و اگر تحریم‌ها بر اقتصاد ما اثر گذاشته به‌دلیل نفتی بودن و دولتی بودن آن است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در دوران پساتحریم به شکوفایی برسیم باید مراقب دولتی و اقتصادی بودن باشیم و این دو خصلت در هم تنیده باعث شده که تهدید و فرصت‌هایی برای ما به وجود آورد.
====

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید