خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران خبر داد؛

نقض فاحش قانون کار و مقررات سازمان جهانی کار از سوی ربیعی

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از نقض فاحش قانون کار و کنوانسیون های بنیادین ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.سید محمد یاراحمدیان، رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفتگو با تسنیم، در ادامه شیوه تعیین نمایندگان کارگری برای حضور در اجلاس ILO گفت:هر سه تشکل رسمی کارگری در تاریخ 15اردیبهشت 93 با تنظیم صورتجلسه‌ای توافق کردند تا به صورت نوبتی هر سال نماینده یکی از تشکل‌ها نمایندگی اصلی کارگران و سرپرست گروه کارگران در کنفرانس‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی را بر عهده داشته باشد که با تصمیم هیأت مدیره مجمع نیز، بنده به عنوان نماینده اصلی و سرپرست جامعه کارگری در این اجلاس به وزارت کار معرفی شدم اما متأسفانه هیچ اقدام و دعوتی برای حضور بنده به عنوان یکی از نمایندگان معرفی شده از سوی مجمع برای شرکت در اجلاس نشده است. وی با انتقاد از عدم دعوت از وی به عنوان ریاست سرپرست گروه کارگران در این اجلاس گفت: متأسفانه مسئولیت نمایندگی اصلی کارگران و سرپرست هیئت کارگری جمهوری اسلامی ایران با مداخله وزیر کار منجر به محرومیت این تشکل شد. مقاوله نامه ها و کنوانسیون های بنیادین 87 سازمان بین المللی کار مربوط به آزادی تشکل ها و حمایت از حق تشکل و مقاوله نامه 98 پیرامون مذاکره دسته جمعی و حق تشکل ها است.یاراحمدیان اظهار داشت:این دو مقاوله ها از جمله کنوانسیون های بنیادین سازمان بین المللی کار است. این مداخله وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باعث مخدوش شدن این دو کنوانسیون شده است. پیرو مداخله ای که وزارت کار انجام داد در 17خرداد 96 با ارسال نامه ای به دکتر ربیعی اعلام کردیم و خواستار رسیدگی به این مداخله در امور تشکل ها شدیم .

وی ادامه داد: در این نامه آورده ایم که" به موجب ماده 136 قانون کار، انتخاب و معرفی نمایندگان کارگران برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان بین المللی کار بر عهده تشکل های ملی و صنفی تعیین شده در قانون یاد شده گذارده و هر گونه تخلف و تخطی از این حکم صریح، موجبات پیگرد حقوقی، اداری و انتظامی برای مسببان را در مراجع ذیصلاح ملی و بین المللی فراهم خواهد آمد. از این رو ضمن ایفاد رونوشت نامه این تشکل عالی کارگری کشور، خطاب به مدیر کل محترم امور بین الملل آن وزارتخانه که متأسفانه بدون پاسخ باقی مانده است و باعث بروز نگرانی وسیع در اذهان جامعه کارگری در سطوح داخلی و خارجی شده است مستدعی است که به فوریت دستور اقدام لازم خطاب به مراجع ذیربط به جهت رفع مشکل مطروحه از سوی آن مقام عالی صادر و امر به ابلاغ گردد.رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران ادامه داد: متأسفانه این نامه در حالی ارسال و بدون پاسخ ماند که احمد مشریان، معاون وزیر کار در واکنش به ادعای مداخله و سلب مسئولیت مجمع عالی نمایندگان کارگران برای شرکت در اجلاس سازمان جهانی کار گفت: دعوت از تشکل ها طبق روال همیشگی بوده و هیچ اقدام غیرقانونی در فرآیند دعوت رخ نداده است.وی با اشاره به اظهارات مشریان درباره نحوه دعوت از نمایندگان کارگری مبنی بر اینکه "به دلیل اینکه حضور نمایندگان جامعه کارگری در اجلاس‌های بین‌المللی تبدیل به یک کرسی دائمی نشود، امسال نمایندگان هر سه تشکل را با ملاحظه تسلط به زبان انگلیسی و کسانیکه کمتر در اجلاس‌های بین المللی حضور داشتند، دعوت کردیم" گفت: این اظهارات به معنی مداخله در امور تشکل هاست که در ادبیات کلامی آقای مشیریان واضح است، در صورتی که مستنداتی داریم که بر این مداخله صحه می گذرد.یاراحمدیان با اشاره به ضرورت استقلال تشکل های کارگری افزود: آقای مشیریان در نامه ای به مدیر کل امور بین الملل وزارت کار بیان کرده اند که طبق مصوبه مجمع عالی نمایندگان کارگران سید محمد یاراحمدیان، مجید فیروز آبادی و الله شکر جوادی به عنوان نمایندگان این تشکل برای حضور در ILOمعرفی شده اند و به لحاظ اینکه آقایان فیروز آبادی و یاراحمدیان در اجلاس های قبلی حضور داشتند ضمن ملزوم داشتن تأکید مبنی بر اینکه افرادی که تا کنون از طرف مجمع عالی در اجلاس های قبلی شرکت نکرده اند معرفی شوند، نگارش این نامه به معنی مداخله نیست؟! آیا به این موضوع به معنای نقض ماده 136 قانون کار نیست؟! آیا این نقض توافق ملی تشکل های صنفی و عالی کارگری کشور نیست؟! در حالی که این توافق نامه در وزارت کار ثبت شده که آقای مشیریان ابراز بی اطلاعی می کند.

وی بیان کرد:همچنین مدیر کل امور بین الملل وزارت کار طی نامه ای به ربیعی هم اعلام کرده است که مطابق توافق ملی تشکل های صنفی و عالی کارگری کشور سید محمد یاراحمدیان به عنوان نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران و به عنوان نماینده اصلی و رئیس گروه کارگری در اجلاسILO به وزیر کار معرفی می گردد. اما وزیر کار با مداخله مانع از حضور نماینده اصلی کارگران و سرپرست گروه کارگری در اجلاس صد و ششمین کنفرانس بین المللی کار ایران شد.
یاراحمدیان گفت: یک هفته از افتتاحیه صد و ششمین کنفرانس بین المللی کار ایران می گذرد و هیئت کارگری بدون سرپرست در آن اجلاس حاضر شده است. دو نفر از نمایندگان مجمع عالی کارگران برای حضور در این اجلاس به نشان اعتراض نسبت به عدم استقلال در رأی این مجمع از حضور در اجلاس صرف نظر کردند. رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران ادامه داد: درخواستی را از رئیس مجلس شورای اسلامی داشته ایم تا کمیته حقیقت یاب با حضور نمایندگانی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون اجتماعی نسبت به اعتراض این مجمع تشکیل شود و اقدام قانونی در راستای این مداخله و ضایع شدن حق مسلم کارگران صورت گیرد. در انتخاب نمایندگان کارگران در مجامع بین المللی حق مسلم کارگران است و هیچ کس حق مداخله حتی آقای وزیر حق مداخله ندارد. وی تأکید کرد: روزه سکوت سایر تشکل های صنفی کارگری نسبت به مداخله وزیر کار در تعیین نماینده کارگران برای حضور در صد و ششمین کنفرانس بین المللی کار ایران جای تأسف دارد. مسئله بعدی این است که از خانه کارگر افرادی به اسم نماینده کارگر برای شرکت در اجلاس اعزام شده اند، در صورتی که در هیچ کجای قانون کار اسمی از خانه کارگر به عنوان تشکل کارگری برده نشده است و این هم یکی از تخلف های واضح آقای وزیر است که آقای محجوب، دبیر کل حزب خانه کارگر و نماینده پارلمان ایران بایستی به همراه دو فرد دیگر از خانه کارگر در گروه کارگری حضور داشته باشند، اما نمایندگان واقعی جامعه کارگری از این حضور محروم شوند و جای تأسف است که جای تشکل های صنفی کارگری با احزاب سیاسی عوض شده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید