خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نخستین پارک تخصصی علم و فناوری تخصصی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزرای ارتباطات و علوم و استاندار البرز افتتاح شد تا فضای مناسبی را برای رشد فناوری کشور و استفاده از نیروی لایق در این حوزه رقم بزند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، همزمان با افتتاح نخستین پارک تخصصی علم و فناوری تخصصی کشور که در منطقه گرمدره قرار دارد، علی شیخ‌حسنی مدیر طرح پارک تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رویکردها و اهداف این مرکز تخصصی علمی و فناوری را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه پارک‌های علمی معمولا با دو هدف اولیه تاسیس می‌شوند، افزود: نخست اینکه فضای مناسبی برای رشد فناوری و ایفای نقش مراکز رشد برای توسعه و رشد بنگاه‌های کوچک، جدید و با فناوری پیشرفته، تسهیل انتقال دانش فنی دانشگاهی به بنگاه‌های مستقر در پارک، تشویق و تقویت توسعه محصولات و خدمات و روش‌های نوآورانه فراهم می‌کنند. هدف دوم نیز ایفای نقش به‌عنوان یک کاتالیزور برای توسعه اقتصادی و افزایش رشد اقتصادی است. وی افزود: در کشور ما نیز در سال‌های اخیر موضوع بهبود محیط کسب‌وکار، توسعه کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه محافل سیاست‌گذار در کشور قرار گرفته است. بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تعیین راهکارهای عملیاتی تا نام‌گذاری این سال به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال، مسیر حرکت را در بخش‌های مختلف روشن کرده است.
شیخ‌حسنی اظهار کرد: با این نگاه، ایجاد پارک تخصصی ICT در کشور با تمرکز بر قابلیت‌های این بخش، به‌طور پیش‌برنده‌ای در جهت تحقق اهدافی چون بهبود محیط کسب‌وکار حوزه ICT و اشتغال‌زایی، تسهیل تجاری‌سازی و ورود به بازارهای جهانی، تبدیل شرکت‌های محلی و منطقه‌ای به ملی و شرکت‌های ملی به شرکت‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و ارتقای توانمندی فناورانه شرکت‌های نوپا و جذب سرمایه‌های فکری و مالی داخلی و خارج كشور حرکت می‌کند. مدیر طرح پارک تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به اینکه پارک‌ها و شهرک‌های فناوری حلقه رابط میان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و صنعت هستند، رویکرد موجود در پارک تخصصی ICT، تمرکز بر زنجیره ارتباط با صنعت است که در پارک‌ها و دیگر مراکز موجود مغفول مانده است. در واقع این پارک در تکمیل کریدور و زنجیره علم و فناوری حوزه ICT کشور و در بستر تعاملات دولت، صنعت، مراکز دانشی و ایده‌پردازی، با مکانیزم‌های اجرایی خود، این زنجیره را تکمیل می‌کند.
وی تاکید کرد: کلید اصلی جریان نوآوری و ارزش‌آفرینی اقتصادی و اشتغال‌زایی مبتنی بر آن، توسعه بخش خصوصی و حمایت از کسب و کارهای نوپا و در حال رشدی است که توانسته‌اند با شناسایی مناسب تقاضای بازار، ایده‌های نوآورانه را به‌صورت مطلوب ارائه کنند. یکی از مراکز مهم به‌منظور ارتقاي نوآوري‌ها و کارآفرینی و توسعه اقتصادي کشور، مراکز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري هستند که با حمایت این مراکز، شرکت‌هاي دانش‌بنیان توسعه یافته و باعث جنب و جوش در چرخه اقتصادي کشور می‌شوند. شیخ‌حسنی گفت: پارك‌هاي علم و فناوري می‌توانند جریان دانش و فناوري را در میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه و صنعت برقرار کرده و رشد و توسعه اقتصادي را رقم بزنند. این مراکز به‌عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی با هدف افزایش نوآوری فناورانه، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی توسعه یافته‌اند.
وی در ادامه با بیان اینکه ابعاد اقتصادی پارک‌های علم و فناوری به اندازه‌ای است که می‌توان پارک‌های علم و فناوری را خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست، افزود: اکنون رشد پرشتاب نوآوری‌های فناورانه ICT، توانسته موج عظیمی از نوآوری و خلاقیت را به عرصه اقتصاد و اشتغال وارد کند و پارک تخصصی ICT با ظرفیت‌های ذاتی خود در این حوزه می‌تواند در جذب، حفظ و توسعه کسب‌وکارهای نوآور نقش مهمی ایفا کند. وی افزود: محرک اصلی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، به معنای ارزش‌آفرینی اقتصادی مبتنی بر دانش و نوآوری است. یعنی اقتصاد نوآور درونزا و برون‌نگر. نوآوری که تقاضای داخلی را برطرف کند و در عین حال امکان جذب دانش و فناوری و سرمایه را نیز فراهم کند. همان‌طور که یکی از اهداف راهبردی این پارک حضور موثر در تعاملات جهانی حوزه ICT است، چشم‌انداز این پارک نیز تبدیل شدن به یک پارک فناوری در کلاس جهانی با حضور شرکت‌های نامی و پیشرو داخلی و بین‌المللی وکسب جایگاه معتبرترین مرکز توسعه فناوری ICT و کسب و کارهای مرتبط در منطقه است. وی با اشاره به اینکه این پارک به‌عنوان اولین و تنها پارک تخصصی ICT در کشور، برای کسب‌وکارها و استارت آپ‌های موفق این حوزه علاوه‌بر خدمات عمومی، خدمات ارزش افزوده و ویژه‌ای را درنظر گرفته است، افزود: بازارسازی و بازاریابی بین‌المللی، خدمات باکیفیت استقرارSoft landing، اخذ استاندارد و گواهینامه‌های بین‌المللی، کارگزاری در فروش فناوری و ثبت بین‌المللی مالکیت فکری نمونه‌هایی از خدمات اختصاصی این پارک است.
گفتنی است وسعت این پارک تخصصی، ٢٤ هکتار است و در کیلومتر ٢٦ آزادراه تهران – کرج قرارگرفته و بیش از ١٧ هزار مترمربع زیربنا دارد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید