خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ضمن تشریح فرآیند تبدیل دانش به ثروت، گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما در بن‌بست هستند و اگر نتوانیم وارد بازارهای بین‌المللی شویم شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تعطیلی خواهند رفت.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار امروز در پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو با بیان اینکه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان ارزش‌افزوده بالایی دارد و اگر ما مبتنی بر محصولات پیشرفته این اقتصاد را شکوفا کنیم، ایران در مدار دید جهانیان قرار می‌گیرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ملزومات تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل ثروت به دانش است که در ایران نزدیک به دو دهه روی این مبحث کار کرده‌ایم. تبدیل ثروت به دانش به این معنا است که سرمایه‌گذاری با هدف تولید دانش انجام شود.
وی با بیان اینکه نام این فرایند "تحقیقات" است، گفت: یکی از شاخص‌های تولید دانش "کمیت" و "کیفیت" مقالات معتبر بین‌المللی است که ما از نظر کمی رشد خوبی داشته‌ایم؛ از این رو هم‌اکنون بر بحث کیفی کردن دانش تمرکز کرده‌ایم که مبنای اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است.
سرکار تصریح کرد: مشخصه علم با کیفیت، رجوع دانشمندان برجسته دنیا به یافته‌های علمی است، به گونه‌ای که ایران در جایگاه مرجعیت علمی قرار گیرد.
وی افزود: اگر ما به علم با کیفیت توجه نکنیم، در نهایت به یک کپی‌کار تبدیل می‌شویم؛ از این رو بدون حرکت در مرز دانش، توسعه تکنولوژی بی‌معناست.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که در دانشگاه، اساتید در سطح دانشجو "تحقیق" تعریف می‌کنند که این مساله منجر به ارائه علم بی‌کیفیت می‌شود، گفت: بدون داشتن آزمایشگاه پیشرفته و تغییر نگرش در بین اساتید تولید "علم با کیفیت" اتفاق نمی‌افتد.
سرکار به مبحث "تبدیل دانش به ثروت" نیز اشاره کرد و افزود: در مقوله تبدل دانش به ثروت تجربه زیادی نداریم. چرخه تبدیل دانش به ثروت عبارت از تبدیل دانش به فناوری، فناوری به محصول و محصول به ثروت است که به این ترتیب اقتصاد دانش‌بنیان شکل می‌گیرد.

محققان در ایران الفبای پتنت را نمی‌دانند
وی با بیان اینکه موفقیت در اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم توجه به مقوله پتنت است، گفت: محققان در ایران الفبای پتنت را نمی‌دانند و فقط یافته‌های علمی را خلاصه در انتشار مقالات می‌دانند. البته انتشار مقاله بی‌ارزش نیست؛ اما در ابتدا باید پتنت یافته‌های علمی با ارزش را ثبت کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: متاسفانه رتبه 6 را در بین کشورهای اسلامی در عرصه پتنت داریم؛ از این رو باید فرهنگ پتنت در کشور جا افتد.
سرکار همچنین با بیان اینکه حلقه واسط در چرخه تبدیل دانش به ثروت در کشور ما مفقود است، اظهار کرد: اگر در حد گرنت محصولی را در آزمایشگاه تولید می‌کنیم، باید در سطح بالاتر پایلوت کنیم و سپس به تدریج به فضای صنعتی ببریم.
وی تاکید کرد: کریدور خدمات فناوری تا بازار، صندوق‌های توسعه بازار، کانون پتنت و حمایت‌های لازم را مرحله به مرحله آماده می‌کنیم، اما قطعا باید تغییر نگرشی در اساتید، مسئولان و متولیان شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه با بیان اینکه در کشور صنعت کم بوده و بیشتر کارخانه داریم، گفت: صنعت پویا بوده و متحول می‌شود، اما کارخانه فقط تجهیزات می‌خرد و به تولید می‌پردازد؛ از این رو کیفیت محصولی پس از 10 سال تولید نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه ضعیف‌تر از نسخه اولیه نیز می‌شود.
سرکار تاکید کرد: خوراک صنعت تکنولوژی است، زمانی که در کشور از سوی صنعت کششی برای تکنولوژی ایجاد شد، متوجه می‌شویم که در ایران نیز صنعت وجود دارد.

عدم حضور در بازارهای بین‌المللی، منجر به تعطیلی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود
وی همچنین با بیان اینکه در عرصه های‌تک بازار 80 میلیونی کشور مطلوب نبوده، زیرا های‌تک محصول مصرفی نیست، گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما در بن‌بست هستند. اگر نتوانیم وارد بازارهای بین‌المللی شویم شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تعطیلی خواهند رفت.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید بین‌المللی فکر کرده و با استانداردهای بین‌المللی طراحی کنند؛ اگر این نگرش حاکم شود قطعا محصولات راه خود را به بازار پیدا می‌کنند.
سرکار با بیان اینکه باید ایران را در عرصه محصولات های‌تک به رسمت بشناسند، اظهار کرد: باید در ایران برندهای خوبی ایجاد شود و به دنیا معرفی کنیم و به محصول "ساخت ایران" اعتبار دهیم. البته این مبحث زمان‌بر بوده و لازم است صبر و استقامت خود را افزایش دهیم. در این زمینه نیاز به تجار های‌تک داریم.
وی تاکید کرد: ما به عنوان ستاد نانو بیش از 50 درصد برنامه‌ریزی‌ها و انرژی خود را صرف همین ملزومات کرده‌ایم تا اکوسیستم لازم را برای تبدیل دانش به ثروت فراهم کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید