1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، قاچاق کالا را یکی از مشکلات بزرگ در حوزه کسب و کار به ویژه برای فعالان اقتصادی دانست که باعث تشدید بیکاری در این استان شده است.

به گزارش ایرنا، اسدالله امید جیوان افزود: نرخ بیکاری در این استان براساس آمار اعلام شده در پایان فصل تابستان امسال 11 درصد بود که یکی از علل آن قاچاق کالا است.
وی اظهار کرد: مهمترین مشکلات بنگاه های اقتصادی این استان طی 2 دهه گذشته، عدم قدرت رقابت کالای داخلی با کالای مشابه خارجی و ورود کالای قاچاق بوده است.
وی گفت: علت ورود کالای قاچاق به کشور نیز کمتر بودن قیمت این کالاها و گرایش مشتری به خرید آنهاست.
مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: اولویت اول متقاضی خرید در بازار، جستجو برای کیفیت نیست بلکه جستجو برای قیمت آن است و وقتی کالای قاچاق بدون رعایت تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه های قانونی وارد کشور می شود از قیمت کمتری برخوردار است لذا با استقبال خریدار مواجه می شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن مردم برخی محصولات خارجی را بهتر از محصول داخلی می دانند و این امر در بازار و رفتار مردم نهادینه شده لذا لازم است کار فرهنگی برای رفع این مشکل انجام شود.
وی گفت: براساس آمار سازمان بین المللی کار، به ازای هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا 100 هزار فرصت شغلی از بین می رود لذا قاچاق کالا بر بیکاری و کاهش اشتغال تاثیر بسیار دارد.
امید جیوان افزود: مستندات و مدارک نشان می دهد پدیده قاچاق، بسیاری از واحدهای پوشاک، نساجی و لوازم خانگی در این استان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی از پدیده قاچاق به شدت متاثر شده اند به طوری که 17 واحد کوچک و بزرگ استان در این رسته صنعتی از قاچاق کالا آسیب دیده و این امر موجب ریزش نیرو و غیرفعال شدن این بنگاه های اقتصادی شده است.
وی گفت: در بررسی وضعیت بنگاه های اقتصادی استان، 17 تا 18 مشکل احصا شده که یکی از مهمترین مشکلات آنها، عدم امکان فروش کالا است.
وی ادامه داد: در زمینه فروش باید یک عارضه یابی علمی – اجرایی توسط بخش صنعت و دانشگاهها انجام شود.
عمده کالاهایی که به خراسان رضوی قاچاق می شوند به ترتیب فراوانی شامل پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد دخانی، گوشی تلفن همراه، اقلام کوچک لوازم خانگی، کیف و کفش، طلا و نقره، البسه مستعمل و میوه است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر