خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی یک نیاز مبرم درحوزه اشتغال و پیشرفت درگلستان بوده و ظرفیت های استان در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و خدمات زمینه را برای بهره مندی از ایده های خلاقانه و تلاش کارآفرینان در جهت رشد اقتصادی فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا کارآفرین ( Entrepreneur) با ایده خلاق و صرف زمان و انرژی می تواند منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه‌ای هماهنگ ‌سازد که با ایجاد ارزش افزوده درمحصول به توسعه استان و ایجاد اشتغال منجر شود، به عبارتی کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت در جهت توسعهٔ این موقعیت‌ها دارند، پیشگامان تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی هستند و این روند منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می شود.
استان گلستان از توانمندی های منحصر بفردی برای شتاب دادن به سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی و توزیع مناسب درآمد برخوردار بوده و اینک باید بیش از گذشته از ظرفیت کارآفرینی در راه توسعه بهره مند شود.
وجود هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا، زیست اقوام گوناگون، تولید 70 نوع محصول زراعی و باغی، 650هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب، همجواری با خزر، تولید صنایع دستی به ویژه فرش ترکمن، پرورش میگو و آبزیان، طیور، تولید دانه های روغنی سویا، کلزا، آفتابگردان و پنبه به همراه صنایع تبدیلی آن، دومین استان کشور دربرداشت گندم، پرورش گیاهان دارویی، ثبت 11 هزار شرکت تعاونی با عضویت یک میلیون و230 هزارنفر از جمله ظرفیت های گلستان برای توسعه اقتصادی و کارآفرینی است.
موقعیت جغرافیایی گلستان که از شمال با کشورهای آسیای میانه از طریق جمهوری ترکمنستان، ازغرب با مازندران، از شمال شرق با خراسان شمالی و از جنوب غرب با سمنان همسایه است، از دیگر مزیت های این خطه شمالی برای توسعه است.
همچنین به سبب بهره مندی از شرایط ویژه و متنوع آب و هوایی همچون معتدل کوهستانی، بیابانی و نیمه بیابانی می تواند از قطب های اقتصادی کشور در حوزه های کشاورزی، صنعت و خدمات محسوب شود ،هر چند هنوز این ظرفیت ها کمتر شکوفا شده است.
به گفته مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان؛ استفاده از ظرفیت کارآفرینی طی 10 سال اخیر در کشور و از جمله گلستان آغاز شده ولی ضرورت دارد این ظرفیت بیشتر در حوزه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال بکار گرفته شود.
این عده معتقدند که گلستان به سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان نیاز مبرم دارد.
مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: سرمایه گذاری برای استفاده از ظرفیت کارآفرینی در استان برای رشد اقتصادی ، نیاز اصلی است.
سعید مازندرانی افزود: متاسفانه از این ظرفیت برای رشد اقتصادی استان به خوبی بهره گرفته نشده و تلاش بیشتر در این زمینه ضروری است.
وی اظهار کرد: همچنین امروز هماهنگی میان دانشگاه و کارآفرین وجود ندارد و حوزه کارآفرینی با موانعی همچون وام بانکی با سود بالا و رکود بازار روبرو بوده که برای رونق آن با رفع این مشکلات باید کمک شود.
به گفته مازندرانی؛ برای کاهش موانع بنگاه های تولیدی در استان توسعه کارآفرینی موثر است و یکی از خواسته های کارآفرینان مشارکت دادن آنها در تصمیم سازی ها است.

استفاده از ظرفیت کارآفرینی در همه حوزه ها
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان معتقد است: برای بهره مندی از ظرفیت کارآفرینی باید در جامعه فرصت سازی شود و استفاده از ایده، نوآوری و تغییر فقط در حوزه اقتصادی خلاصه نشود بلکه به سایر حوزه ها هم گسترش یابد.
محمود ربیعی افزود: بهره مندی درست از این ظرفیت باعث حضور موثرتر و گسترده تر در بازار شده و مشکلات و موانع فعالیت بنگاه های اقتصادی را کاهش می دهد.
به گفته وی؛ اقتصاد تنها تولید و فروش نیست بلکه توجه به همه بخش ها بوده و نیاز به مدل اقتصادی داریم که کارآفرین با ارائه ایده و خلاقیت می تواند به حل این مشکل کمک کند.
ربیعی افزود: سال قبل استان توانست در بحث اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی رتبه هفتم کشوری را کسب کند و امسال هم در بحث تزریق وام به این بنگاه ها، شرایط بدتر از سال قبل را نخواهد داشت ولی وام به تنهایی قادر به حل مشکل اقتصاد استان نیست.
رییس کانون کارآفرینان گلستان نیز این استان را بی نظیر و با ظرفیت های مختلف در کشور بیان کرد و گفت که گلستان دارای دریا، کوه، جنگل، مرز مشترک با آسیای میانه، دارای معادن، زمین کشاورزی و پرورش 360 گیاه دارویی بوده ولی به جایگاه واقعی خود دست نیافته است.
حسین رحمانی کمرودی معتقد است که مشکل عمده در استفاده نشدن از ظرفیت های استان در حوزه رشد اقتصادی و اشتغال؛ ناتوانی در مدیریت است.
وی همچنین کانون کارآفرینان گلستان را نوپا بیان کرد و افزود که از 500 کارآفرین شناسایی شده در استان 300 تن عضو این کانون هستند.
به گفته وی؛ هدف از تاسیس کانون شناسایی استعدادهای دارای صاحب طرح و ایده در استان و حمایت عملی از آنها به منظور مشارکت گرفتن در رشد و توسعه گلستان است.
دبیر کانون کارآفرینان گلستان معتقد است که امروز جهت گیری به سمت کارآفرینی برای شتاب در رشد و شکوفایی استان ضروری است و نیز ورود به این حوزه با اعطای تسهیلات بانکی، شناسایی ایده های برتر وطرح های نوآورانه و آموزش میسر خواهد بود.
زلیخا عادلی افزود: لازمه توسعه فعالیت کانون نیز حمایت و شناخت مزیت های استان و تاثیرگذاری آن در رشد اقتصادی است.
محمدرضا نظری مدیر یک شرکت مشاوره و خدمات کارآفرین در گلستان نیز از فعالیت 5 مرکز مشاوره و خدمات کارآفرین در استان خبر داد و گفت که باید از مزیت و خدمات این مراکز در جهت تصمیم سازی درست و توسعه استفاده شود.
استاندار گلستان در این زمینه کارآفرینی و نقش آن در توسعه معتقد است که بهترین ایده ها را کارآفرینان می توانند برای رونق اقتصادی استان ارائه دهند.
در این پیوند سید مناف هاشمی خواستار تشکیل اتاق فکر کارآفرینان گلستان و تشکیل کارگروه های تخصصی زیر مجموعه آن شد و افزود: کارآفرینان در استان می توانند ایده خود را در حوزه های اقتصادی و خدماتی مختلف از جمله صادرات مرغ، فرش دستباف و آرد برای رونق استان مطرح و از مسئولان مطالبه کنند.
همچنین باید یادآور شد امروز که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است، کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه ایفا می‌کنند.
در این پیوند تجربه کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند سرشار از فعالیت های کارآفرینانی بوده که اکنون به توسعه یافتگی کشور خود می بالند.
باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت های شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را در حوزه های مختلف اقتصادی، کشاورزی ، خدمات و کسب و کارهای نوین ایجاد کنند.
در گلستان ترویج و اشاعه مفهوم کارآفرینی، بسترسازی برای فرهنگ حمایت از کارآفرینی و مهمتر از همه تربیت افراد (به ویژه تحصیلکردگان) کارآفرین از اهمیت حیاتی برخوردار است تا از ظرفیت های آن به خوبی برای شتاب در رونق اقتصادی این خطه بهره گرفته شود.
گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای یک میلیون و 869هزار نفر جمعیت است، اقتصاد ساکنان استان بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است، بخش صنعت استان بیشتر درحوزه صنایع کوچک و تبدیلی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید