خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از نبود بازار رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات انتقاد کرد و گفت: ایران در برخی شاخص‌های کسب و کار، روند نزولی و در برخی دیگر از موارد هم رشد اندکی داشته، که علت آن اهمیت ندادن به فضای رقابتی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین سلاح ورزی در نشست کاری اتاق بازرگانی با وزیر ارتباطات افزود: از بین 190 کشوری که بررسی شده‌اند، 119 کشور حداقل یک گام اصلاحی در بهبود محیط کسب‌وکار خود برداشته‌اند، 80 درصد آنها دو گام و 65 درصد دیگر 3 گام پیش رفته اند.
وی تأکید کرد: دولت یازدهم قدم‌های مثبتی در راستای پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد برداشت اما با شروع دولت دوازدهم برخی دخالت‌های دولت و تصمیم های متناقض موجب نوسان هایی در اقتصاد شد و در این مورد می‌تواند مسئله نان که به‌تازگی هم رخ داد را مورد توجه قرار داد.
نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: قیمت‌گذاری وظیفه دولت نیست و باید سازوکاری ایجاد شود که رقابت در کشور شکل‌گیرد و در قالب آن قیمت‌گذاری اتفاق افتد. بازار بهترین مکانیسم قیمت‌گذاری را در اختیار دارد.
آذری جهرمی در پاسخ به این مشکل از نبود مدل‌های بروز در حوزه فناوری اطلاعات سخن گفت و تأکید کرد: هنوز در سیستم‌های اقتصادی کشور برای حوزه فناوری اطلاعات مدل مجزایی تعریف نشده در صورتی که این اتفاق در کشورهای مختلف رخ داده است؛ همین مشکل، فضای رقابتی را تحت تأثیر قرار داده است. فرآیند ثبت و انحلال شرکت‌های فعال در این بخش باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: تعرفه گذاری باید تنها در بخش انحصاری کار که مربوط به مخابرات می‌شود، انجام شود که این مسئله هم رعایت می‌شود. اگر این تعرفه گذاری اتفاق نیفتد، به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود. در حوزه موبایل هیچ تعرفه گذاری در دولت صورت نمی‌گیرد و این کار برعهده بازار است.

فناوری اطلاعات در مبارزه با فساد جایگاه ویژه‌ای دارد
پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران، هدف‌گذاری وزارت ارتباطات تا پایان دوره 4 ساله برای ارتقای جایگاه ایران در گزارش‌های جهانی را مورد توجه قرار داد و خواستار توضیح در این باره شد.
سلطانی با اشاره به مشکلات فعالان بخش خصوصی در ارتباط با دستگاه‌های دولتی گفت: ستیز با دستگاه‌ها مهم‌ترین وظیفه وزارت ارتباطات است. این دستگاه‌ها همچنان به سبک و سیاق گذشته عمل می‌کنند؛ وزارت آموزش‌وپرورش، بهداشت، حمل‌ونقل، بانک و بیمه همگی درگیر فرآیند دریافت مجوزها هستند. بنابراین استارتاپ ها در این بخش‌ها نمی‌توانند ورود کنند.
وی همچنین به جایگاه مهم فناوری اطلاعات در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت : دولت الکترونیک پاسخ مناسبی به این مشکل است.
سلطانی افزود: از طرفی قوه قضائیه نیز باید در این حوزه فعال شود و فعالیت‌های خود را به صورت الکترونیک دنبال کند.
نایب‌ رئیس اتاق ایران در مورد اهمیت سواد دیجیتال در بین دانش آموزان نیز گفت: در این بخش بسیار عقب هستیم. باید دوره‌های آموزشی در دوره دبستان و متوسطه تغییر کند.
سلطانی در ادامه از موبایل به عنوان ابزاری برای توسعه یاد کرد و گفت: باید تلاش کرد که تعرفه واردات موبایل به کمترین میزان ممکن برسد؛ در حال حاضر 50 درصد مردم گوشی‌های هوشمند در اختیار دارند که باید به بالای 90 درصد برسد.

نگاه فعالان اقتصادی به مشکلات حوزه فناوری اطلاعات
محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در این نشست به مهم‌ترین مشکلات فعالان این حوزه اشاره کرد.
وی در مورد مالکیت فکری و لایحه‌ای که در اختیار مجلس قرار دارد، گفت: کمیسیون در این مورد مطالعات لازم را انجام داده و می‌خواهیم که این لایحه با نظر بخش خصوصی اصلاح شود و سپس برای تصویب در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد.
این فعال اقتصادی از تعدد مجوزها نیز انتقاد و زیرساخت‌های صادراتی در این بخش را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: همچنان صادرکنندگان این حوزه از مزایای صادرکنندگان محصولات غیرنفتی برخوردار نیستند.
افشین کلاهی، رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان، نیز خواستار بهبود فضای کسب‌وکارهای نوین شد و تصریح کرد: اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خود را از حوزه تصدی‌گری جدا کرده خوب است، اما کم رنگ شدن حضور این وزارتخانه باعث می‌شود که دیگر بخش‌ها در این حوزه دخالت کنند.
رحیم بنامولایی، رئیس اتاق البرز، نیز نبود اطلاعات متمرکز و پراکنده‌کاری در سطح کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با توجه به اینکه اتاق به دنبال تجارت الکترونیک است، دسترسی به برخی خدمات بین‌المللی ممکن نیست و این کار به حمایت‌های ویژه دولت نیاز دارد.





نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید