خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کشت زعفران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال و کارآفرینی درکهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محدویت ها و مرزهای تولید محصولات کشاورزی وابسته به شرایط اقلیمی است و آب و هوا یکی از مهم ترین عوامل موثر در فعالیت های انسان به ویژه در بخش کشاورزی است.
بنا به این گزارش یکی از محصولاتی که این سالها در برخی استانها و کشورها به کشت آزمایشی آن اقدام می کنند محصول زعفران است که اگر در منطقه ای موفقیت آمیز باشد می تواند رونق اقتصادی مطلوبی را برای کشاورازن آن منطقه به همراه داشته باشد .
بر اساس آمار معاون دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، ایران حدود ۹۳ درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد.
زعفران علاوه بر بخش صنایع غذایی، در تولید دارو و صنایع آرایشی و بهداشتی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
زعفران در مناطقى از ایران که داراى آب و هواى معتدل نیمه‌کویری، آب شیرین و زمین‌هاى رسى و شنی، کاشت مى‌شود، تکثیر زعفران از طریق بنه که به اشتباه پیاز گفته مى‌شود، صورت مى‌گیرد. بنه‌هائى که براى کاشت انتخاب مى‌شوند از فندق بزرگ‌تر و از گردو کوچک‌تر و وزن آنها ۸ گرم به‌بالا و داراى جوانه انتهائى سالم و بدون پوسیدگى است، هر چه بنه درشت‌تر باشد محصول به‌دست آمده مرغوب‌تر و عملکرد سال‌هاى ابتدائى کشت بیشتر خواهد بود. به‌همین دلیل معمولاً بنه‌ها را از مزارع ۳ تا ۴ ساله انتخاب مى‌کنند. بنه زعفران در سال‌هاى بعد، بنه‌هاى دیگرى به‌وجود مى‌آورد به‌طورى که در سال‌هاى هفتم تا دهم به‌صورت گروهى از بنه‌هاى ریز و درشت متراکم در مى‌آیند.
با توجه به اینکه زعفران به میزان آب کمتری نسبت به برخی محصولات دیگر نیاز دارد و به لحاظ اقتصادی نیز برای کشاورزان باصرفه تر است در سال های اخیر این محصول در دستور کار جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زعفران به صورت آزمایشی در مرکز فنی و حرفه ای شهر یاسوج کشت شد گفت: این کشت به صورت موفقیت آمیز انجام شد و برداشت توجیه پذیری هم داشته است.
فرج الله راد با اشاره به انطباق آب و هوای استان برای کشت این محصول افزود: به علت کم بودن هزینه‌های کاشت در صورتی که همه ساله به خوبی از آن مواظبت شود، سود سرشاری نصیب بهره برداران خواهد کرد.
 وی با بیان اینکه این محصول نه تنها درآمد زایی مناسبی برای کشاورزان دارد گفت: هر سال در فصل کشت و برداشت زعفران قشر زیادی از مردم به کار گرفته می شود به همین دلیل اشتغال زایی مناسبی را نیز می تواند به همراه داشته باشد.
 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زعفران گیاهی گرمسیری است و در مناطقی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان‌های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان ملایم باشد، به خوبی رشد می‌کند.
 وی به ویژگی های خاص گیاه زعفران اشاره کرد و گفت: پیاز زعفران پس از کاشت در زمین به مدت چهار تا هفت سال و در بعضی مناطق تا ۱۰ سال محصول می‌دهد و از این نظر احتیاجی به کاشت دوباره در سال‌های بعد ندارد.
 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای یاسوج در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و با هدف توانمندسازی نیروی انسانی، رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه کشاورزی با راه اندازی و ایجاد رشته‌های پرورش قارچ خوراکی، پرورش بلدرچین، کشت زعفران و آلوئه ورا و کشت و کار گلخانه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل برنامه‌های خوبی را اجرا کرده است.
در روزهای اخیر نیز به کشت زعفران در روستای دیل از توابع شهرستان گچساران نیز اقدام شد با توجه به اینکه روستای دیل علاوه بر زیبایی‌‌های خدادادی دارای خاکی زرخیز و مناسب برای کشاورزی است که یکی از محصولات مرغوب آن در این روزها و برای نخستین بار، کشت طلای سرخ یا همان زعفران است.
یکی از کشاورزان این منطقه می گوید: کشت زعفران در صورت موفقیت آمیز بودن می تواند نسخه ای شفا بخش برای اقتصاد این منطقه محروم باشد.
دیگر کشاورز این منطقه می گوید: کشت این محصول می تواند گامی موثر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باشد و به زندگی کشاورزان این منطقه رونق بخشد.
 یکی از مهم ترین اولویت های بسیج مهندسین کشاورزی سپاه ناحیه گچساران در طرح ملی همگام باکشاورز  توسعه محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن مصرف کم آب و با توجه به کم بارشی ها و خشکسالی ها اخیردر این منطقه است.
فرمانده سپاه ناحیه گچساران در بازدید از مزارع کشت زعفران در روستای دیل گچساران گفت: به دنبال تغییر کشت برخی محصولات کشاورزی در برخی از روستاهای این شهرستان  هستیم و در این راستا از کشت محصولات با مصرف کم آب حمایت می کنیم.
سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب گفت:محصول زعفران با توجه به اینکه آب بسیارکمتری مصرف می کنندو نیز دارای سود اقتصادی بسیار بالایی است برای اولین بار در این شهرستان و در روستای دیل کشت شده است.
فرمانده سپاه ناحیه گچساران با بیان اینکه کشت زعفران از اقدامات موثردر اقتصاد مقاومتی است ،افزود: اکثر نقاط این شهرستان ظرفیت های بسیار مناسبی در حوزه کشاورزی دارند و با توجه به بحث کم آبی و کاهش منابع آبی کشت و توسعه گیاهان کم آب بر یکی از راه حل های مناسب در این زمینه است.
نورایی نسب تصریح کرد: زعفران از محصولات بسیار ارزشمند با سود دهی بسیار خوبی است که می تواندجایگزین تولیدات کشاورزی پرآب بر شود و با توجه به اینکه این محصول ازنظر نیاز آبی تنها به یک یا دو مرحله آبیاری نیاز دارد که می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان نیز درآمدزایی خوبی به ارمغان بیاورد.
سرهنگ رحیم محمدی، مدیرکانون بسیج مهندسین گچساران هم گفت: اجرای طرح اقتصاد مقاومتی کشت زعفران در روستای دیل با محوریت بسیج مهندسین و با همکاری جهاد کشاورزی از ابتدای سال 95در این روستا به صورت آزمایشی پیگیری شد.
وی افزود: یکی از اقدامات انجام شده بسیج مهندسین کشاورزی گچساران در طرح ملی همگام با کشاورز و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، شناسایی ظرفیت‌های حوزه کشاورزی در مناطق محروم بود که با همکاری مسئولان و کشاورزان برخی قابلیت‌های این شهرستان که کمتر به آن توجه می‌شد، نیز شناسایی شد.
محمدی تصریح کرد:کاشت زعفران در روستای دیل گچساران برای نخستین ‌بار در سال گذشته به صورت آزمایشی کشت شد که به خوبی نتیجه داد و با توجه به این موضوع، توسعه و ترویج این محصول استراتژیک در برنامه امسال بسیج مهندسین این شهرستان قرار گرفت که این محصول در حال حاضر آماده بهره برداری است.
وی ادامه داد: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کم آبی و درپی آن ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی،تغییر الگوی کشت و به‌روزرسانی صنعت کشاورزی است و با توجه به سازگاری زعفران با آب و هوای این منطقه کشت این محصول می تواند در امر اشتغال و درآمد روستاییان تاثیرگذار باشد.
تورج الیاسی کارشناس و مجری طرح آزمایشی کشت زعفران در گچساران اظهارکرد:محصول زعفران در 7مهرماه امسال و به صورت آزمایشی در زمینی به مساحت 100متر مربع در روستای دیل کشت شد.
وی افزود:میزان پیاز مصرفی حدود 50کیلو بود و اولین آبیاری زعفران در 14مهرماه صورت گرفت که آبیاری بعدی برعهده بارش ها و بارندگی ها خواهند بود، زمان گل دهی زعفران از اول آذرماه امسال در روستای دیل آغاز شد و تا به امروز در 4مرحله برداشت صورت گرفته است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید