خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از باورنکردنی ترین ایده ها برای ایجاد شغل پایدار، پرورش زالو با خون آشام است؛ صنعتی که آرام آرام جای خود را در گلستان باز کرده و می تواند چاره ای برای حل مشکلات گسترده بیکاری جوانان استان باشد.

به گزارش ایرنا، زالو مصرف خوراکی ندارد اما خاصیت بالای درمانی آن در طب سنتی و تولید فرآورده های زیاد مانند انواع پماد و دارو، فعالیت در عرصه تولید زالو را به صنعتی درآمدزا ، پایدار و سودآور تبدیل کرده است.


در گلستان هم اینک توجه به این رویکرد از نگاه تیزبین علاقمندان به کارآفرینی دور نمانده و یکی از مراکز تولید و تکثیر زالو با رویکرد تولیدی – تحقیقاتی به روش دانش بنیان در شهرستان گرگان راه اندازی شده است.
رونق بهره گیری مردم از طب سنتی و زالو درمانی، احتیاج به پرورش این موجود زنده را در سال های اخیر افزایش داده و نتیجه آن هم بیشتر شدن مراکز تولید و تکثیر زالو در استانهای کشور است.
گلستان یکی از استانهای دارای ظرفیت و توانمندی برای رونق و توسعه هر چه بیشتر این صنعت و استفاده درمانی از آن است.
نیازمندی به فضا و هزینه اولیه کم، امکان راه اندازی مراکز تولید در روستاها را تا حد زیادی فراهم کرده و به واسطه آن این خون آشام کوچک می تواند به یکی از کلید واژه ای مهم کاهش معضل بیکاری در استان گلستان تبدیل شود.


شرکت دانش بنیان واقع در گرگان هم اینک تنها مرکز تولید و تکثیر این گونه در گلستان است و درمدت زمان اندک فعالیت خود توانسته در زمینه های گوناگون از جمله افزایش دوران تولید مثل زالو به نتایج قابل قبولی برسد.


رییس هیات مدیره این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از نتایجی که پس از انجام آزمایشات گوناگون در این مرکز به دست آمد، کاهش زمان تکثیر زالو در سال است.
امیر دامغانی اظهار کرد: زالو در طبیعت سالی یک بار اقدام به زایش می کند و در هر بار هم حدود 10 تخم می گذارد اما با انجام تحقیقات و آزمایش های گوناگون موفق شدیم این عمل زایش را به سالی دو بار افزایش داده و از این طریق، مقدار تولید مرکز را بالاتر ببریم.
وی بیان کرد: اولویت بعدی در مراکز آزمایشگاهی شرکت، کاهش زمان زایش و تولید مثل زالو به سالی سه بار است تا در نتیجه آن تولید زالو و درآمدهای حاصل از آن به میزان چشمگیری افزایش یابد.
به گفته وی؛ تلاش برای ترویج راه اندازی مراکز کوچک تولید زالو در شهرها و به خصوص روستاها ، یکی از اهدافی است که امیدواریم با رسیدن به آن علاوه بر افزایش فروش، زمینه ایجاد شغل پایدار برای جوانان گلستانی را فراهم کنیم.
دامغانی ادامه داد: با واگذاری تولید زالو به مراکز کوچک همه تلاش خود را صرف انجام کارهای تحقیقاتی برای تولید انواع دارو و پمادهای حاصل از دارو خواهیم کرد تا زمینه های جدیدی برای ایجاد شغل و همچنین دستیابی به آخرین یافته های این صنعت فراهم شود.
وی ناشناخته بودن صنعت تولید زالو را یکی از مشکلات این بخش در گلستان دانست و گفت: هنوز مسئولان، صنعتی که سودآور بوده و در کمتر از دو سال می تواند به سودآوری صد درصدی برسد باور نکرده اند و به همین دلیل رونق این صنعت در استان هنوز آن گونه که انتظار می رود مطلوب نیست.
رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان افزود: با افزایش کارهای تحقیقاتی و بهتر شدن شرایط تولید مثل زالو در سال، راه اندازی مراکز جدید پرورش و تکثیر این جاندار به صرفه و دارای توجیه اقتصادی است که امیدواریم با نگاه مثبت مسئولان و رفع برخی موانع و محدودیت ها، مراکز تولید زالوی گلستان در نقاط گوناگون به خصوص روستاها افزایش یابد.
دامغانی به بازار زالو اشاره کرد و گفت: نه تنها در ایران، که در بسیاری از کشورها هم از زالو برای مصارف درمانی و تولید مشتقات استفاده می کنند که قیمت اندک تولید این جاندار در ایران فرصت مناسبی برای صادرات و کسب درآمدهای فراوان ارزی حاصل از آن است.
وی بیان کرد: براساس برآوردهای انجام شده قیمت زالو در کشورهای همسایه 5 برابر، در اروپا 10 برابر و در کشورهای آمریکایی حداقل 15 برابر قیمت ایران است که این تفاوت، نیازمند توجه بیشتر برای صادرات زالو و رفع مشکلات و موانع آن است.
گفته می شود که قیمت هر زالو بین 30تا 50 هزار ریال است.


مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران هم به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دلایل حمایت شیلات از ایجاد مراکز تولید زالو در کشور، نیازمندی به سرمایه گذاری اندک، بازدهی فراوان و بازار فروش داخل و خارج از کشور است.
مهدی شکوری اظهار کرد: تولید و تکثیر آسان این جاندار به گونه ای بوده که مراکز فراوان بدون مجوز تولید زالو در کشور ایجاد شده و افراد به دلیل وجود ضوابط سخت گیرانه بهداشتی مانند تعیین فاصله جغرافیایی مشخص تا سکونتگاه انسانی و یا دامداری ها ، بدون عبور از مراحل قانونی اقدام به تکثیر زالو می کنند.
وی بیان کرد: به دلیل فعالیت این مراکز غیرمجاز، آمار دقیقی از تعداد زالوهای تکثیری و مصرف درمانی آن در کشور وجود ندارد اما افزایش روز افزون بازار مصرف به واسطه اقبال مردم به استفاده از طب سنتی و زالو درمانی ، نیاز به تولید این جاندار را تا حد زیادی افزایش داده است.
به گفته وی؛ یکی از اقداماتی که می تواند افزایش مراکز تولید زالو در کشور را تضمین کند، فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از درمان به شیوه طب سنتی است.
شکوری ادامه داد : وزارت بهداشت به تازگی نرخ انجام زالو درمانی را اعلام کرده که این عمل به معنای پذیرفتن این روش درمانی و فرصت مناسبی برای توسعه تبلیغات برای مصرف آن است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم تکثیر و گسترش مراکز تولید زالو در استان تاکید کرد و گفت: بازگشت سرمایه در صنعت پرورش زالو 2.5 ساله و به صرفه است که باید با معرفی مزایای این صنعت برای افزایش تعداد مراکز تولید و تکثیر آن برنامه ریزی شود.
محمود ربیعی اظهار کرد: بازارهای جهانی از تولیدات با کیفیت استقبال می کنند و زالو تولید شده در گلستان در صورت برخورداری از استاندارد جهانی می تواند استان را به مرکز فروش در دنیا تبدیل کند.
وی بیان کرد: استانداری ازهمه طرح های مرتبط با رونق و توسعه این صنعت در گلستان حمایت می کند تا زمینه برای افزایش فرصت های جدید اشتغال فراهم شود.
به گفته وی؛ بخش خصوصی می تواند با استفاده از توان فارغ التحصیلان دانشگاهی زمینه اشتغال در موضوعاتی همچون پرورش زالو را فراهم کند و بخش دولتی حمایت های لازم را در قالب صدور مجوز و ارائه تسهیلات خواهد داشت.
وی افزود: باید تلاش کنیم با استفاده از طرح های دانش بنیان در موضوعاتی همچون تولید و تکثیر زالو هزینه ها را کاهش دهیم تا در زنجیره تولید، امکان رقابت تولیدات داخلی با نمونه های خارجی افزایش پیدا کند.


مدیر کل شیلات گلستان هم با اشاره به فعالیت های علمی در تکثیر و پرورش زالو در استان اظهار کرد: مرکز تکثیر و پرورش زالو گلستان به عنوان چهارمین مرکز در جهان به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو دست یافته است.
سید جواد قدس علوی اظهار کرد: صنعت پرورش زالو با توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی به این محصول در حال گسترش است و سرمایه گذاری در این حوزه تاثیرگذار و ثمربخش خواهد بود.
وی با بیان اینکه ارزآوری این صنعت قابل قبول است، یادآور شد: توسعه کارگاه های تکثیر و پرورش زالو طبی یکی از راه حل های رفع مشکل بیکاری و افزایش درآمد در استان است.
مدیرکل شیلات گلستان یکی از ظرفیت های پرورش زالو را صادرات آن دانست و گفت: توجه به بازارهای جهانی و افزایش صادرات این محصول باید به برنامه و اولویت فعالان این بخش تبدیل شود.
وی اظهار کرد: ارزآوری پرورش زالو می تواند به ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه این صنعت و حل مشکلات سرمایه گذاران توسط مدیران نیز منجر شود.
قدس علوی ادامه داد: هر واحد بهره برداری و تولید زالو به 130 مترمربع فضای مفید مسقف احتیاج دارد که این نیاز اندک به فضای کاری می تواند راه اندازی آن در همه مناطق از جمله روستاها را آسان کند.
وی گفت: اجرای این گونه طرح ها در روستاها می تواند علاوه بر ایجاد شغل پایدار برای جوانان از افزایش مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.
مدیرکل شیلات گلستان اضافه کرد: زالو درمانی به عنوان یکی از اصول درمانی توصیه شده طب سنتی در حال توسعه در کشور و جهان بوده و به همین تناسب نیاز به تکثیر و پرورش زالو در حال افزایش است.
وی ادامه داد: با افزایش مصرف سموم شیمیایی در بخش کشاورزی، زیستگاه های طبیعی زالو در حال نابودی بوده و رونق و گسترش تکثیر مصنوعی زالو طبی ضروری است.
قدس علوی ادامه داد: همه منابع تکثیر و پرورش زالو در کشور و به خصوص گلستان وجود دارد که بهره مندی از این امکانات می تواند به رونق و توسعه هر چه بیشتر این صنعت نوپا در استان منجر شود.
به گفته وی؛ طرح تکثیر و پرورش زالوی طبی می تواند به عنوان یکی از مصوبات در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان نیز مورد توجه قرار گیرد.
گلستان از جمله استانهای دارای آمار بیکاری بالا ( 11.9) است که حمایت از صنایع جدید، زودبازه و نیازمند به سرمایه گذاری اندک مانند پرورش زالو می تواند راهی مطمئن برای ایجاد فرصت های شغلی جدید باشد.


حالا که گلستان فرصتی برای راه اندازی صنایع بزرگ و مادر نیافته، مراکز تولیدی کوچک پرورش زالو کمک بزرگی به رفع بخشی از دغدغه بیکاری گلستانی ها خواهد کرد.
تنها مرکز تکثیر و پرورش زالو که البته رویکردی دانش بنیان هم دارد تاکنون 12 نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار کرده که بخش عمده آن در آزمایشگاه به کارهای تخقیقاتی مشغول اند .


رییس هیات مدیره این شرکت گفته که ورود به توسعه مراکز کوچک تکثیر زالو امکان اشتغالزایی هزار نفر را در استان فراهم خواهد کرد که پرداختن به این موضوع در کنار رفع محدودیت ها و موانع علاقمندان به زالو پروری ، می تواند به اولویت کاری مسئولان استان نیز تبدیل شود.
از سوی دیگر در حوزه درمان نیز مشاور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در امور طب سنتی اخیرا به استفاده از زالو درمانی در طب رایج و سنتی اشاره کرده و گفته بود که استفاده از زالو به عنوان ابزار پزشکی و دارو نیاز به نظارت دارد که این نظارت باید توسط سازمان غذا و دارو صورت گیرد.
محمود خدادوست همچنین گفته که وزارت بهداشتی چندی قبل تعرفه مربوط به زالودرمانی را تعیین کرده و این خدمات طب ایرانی به دو صورت خدمات ویزیت و مشاوره ارائه می شود.
وی همچنین افزوده است که آیین نامه نحوه پرورش، تکثیر و توزیع زالوی بهداشتی با هدف جلوگیری از استفاده مجدد از زالوهای استفاده شده نیز تدوین و نهایی شده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید