خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در بحث شناسایی نیازمندان و محرومان واقعی جامعه و کمک به آنها، موسسات خیریه، همیشه به‌عنوان یک بازوی توانمند دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع عمل کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، موسسات خیریه در واقع، یک پل ارتباطی بین خیّرین و نیازمندان جامعه برقرار می‌کنند. از طرف دیگر، رویکرد آنها در بحث کمک و کمک‌رسانی نیز متفاوت است، به گونه‌ای که برخی از آنها، درمان و مسائل مرتبط با آن از جمله پرداخت تمام یا بخشی از هزینه‌های درمانی افراد نیازمند را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند، عده‌ای در بحث تأمین جهیزیه افراد نیازمند ورود می‌کنند و رویکرد برخی از این موسسات هم، اشتغال و اشتغال‌زایی افراد تحت پوشش است. در هر حال، کار همه دست‌اندرکاران پیدا و پنهان این موسسات که سفارشات دین مبین اسلام مبنی بر دستگیری از فقرا و نیازمندان آبرومند را نصب‌العین خود قرار داده‌اند قابل تحسین و بی‌شک اجر و ثواب کار آنان که عزتمندانه و با هدف جلب رضایت خداوند، نان در سفره تهیدستان و نیازمندان می‌گذارند در نزد خداوند، محفوظ می‌باشد.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال» نامگذاری کرده‌اند بد نیست به موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان که در چنین روزهایی در بهمن سال 83 کار خود را آغاز کرد و اکنون چهاردهمین سال تأسیس خود را پشت سر می‌گذارد سری بزنیم. موسسه‌ای که در زمینه اشتغالزایی که یکی از دغدغه‌های مسئولان است بسیار خوب عمل کرده و بیش از 120 نفر اشتغالزایی به طور مستقیم داشته و در واقع الگویی برای سایر موسسات خیریه شده و چهار سال متوالی به‌عنوان خیریه برتر استان در زمینه اشتغالزایی معرفی شده است.

14 سال خدمت به محرومان
مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان به ایسنا می‌گوید: شب قدر سال 83 اتفاق خوبی افتاد هنگامی که تعدادی بسته‌بندی مواد غذایی به درب خانه ایتام و مستمندان بردیم و همین انگیزه‌ای بود که با توجه به ظرفیت پرسنلی خودمان در شرکت مس و صندوق قرض‌الحسنه مس از این ظرفیت در رفع نیازهای ایتام و نیازمندان قدم برداریم.

«علی دره کردی» ادامه می‌دهد: همین موضوع سبب شد که برگه‌ای را روی گیشه بانک بگذاریم به‌عنوان کمک به ایتام و نیازمندان و اسم خودم با یکی از همکاران را نوشتم و نقطه آغاز، از این شروع شد و این عدد در پایان آنروز به 20 نفر رسید. سرمنشأ و شروع کار ما برای کمک به نیازمندان در واقع اینجا بود و بعد به افرادی که به بانک مراجعه می‌کردند و وجهه‌ای داشتند و شناختی که داشتیم از آن برگه‌ها چاپ کردیم و به آنها دادیم.

وی با اشاره به این‌که در بهمن ماه امسال وارد چهاردهمین سال تأسیس خود شده‌ایم، می‌افزاید: این کار به صورت گمنام آغاز شد اما به خاطر اینکه این کار را در بستری قانونی پیش ببریم و از ظرفیت خیّرین بزرگوار بیشتر استفاده کنیم، از این‌رو موسسه خیریه خیّرین گمنام را به ثبت رساندیم.

مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان با تأکید بر این‌که هیچ انگیزه و غرضی جز رفع نیاز ایتام نداشتیم، ادامه می‌دهد: بنابراین کار به شکل خوبی پیش رفت، تا سال 86 همه فعالیت‌های ما مربوط به تهیه جهیزیه، درمان، مواد غذایی و ساخت و ساز بود اما از سال 86 به این فکر افتادیم که با هر منبع مالی نمی‌توان نیازهای این تعداد افراد را برآورده کرد، از این‌رو به این فکر افتادیم برای ارتقاء شأن و منزلت کسانی که به آن‌ها کمک می‌کنیم به فکر این باشیم که برای آنها شغل ایجاد کنیم.

نقطه آغاز ایجاد کارگاه‌های خیاطی
دره کردی در پاسخ به این پرسش که چرا اشتغالزایی برای نیازمندان را با ایجاد کارگاه خیاطی آغاز کردید؟ می‌گوید: چیزی که به غیرتمان برخورد این بود که وقتی به مارک تولیدی پوشاک شرکت مس نگاه می‌کردیم مارک تولیدی‌های تهران، همدان و مشهد را می‌دیدیم در صورتی که در 50 کیلومتری مجتمع مس که آلایندگی و مشکلات زیست محیطی برای آنها بود، ایتام و نیازمندان هیچ بهره‌ای از آن نمی‌بردند.

وی بیان می‌کند: در این مدت لذت همه کارهای خیر را چشیده بودیم، اما هیچ لذتی را بالاتر از ایجاد شغل و ایجاد شأن و منزلت برای انسان‌ها ندیدیم و این شد که به ایجاد شغل رو آوردیم و با دو چرخ خیاطی برای دوخت لباس کارکنان برای دو نفر کار را شروع کردیم.

دره کردی با قدردانی از مهندس کرمی شاهرخی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس، عنوان می‌کند: مهندس کرمی شماری چرخ خیاطی که در انبارهای این شرکت بلااستفاده مانده بود به صورت امانی در اختیار خیریه گذاشت و ابتدا کار دوخت لباس آشپزها را با دو خیاط آغاز کردیم و همین شروعی برای کار بود و نهایتاً سال 92 موسسه ما با 15 خیاط که در آن مشغول به کار بودند و محیط کوچکی که داشت رتبه اول اشتغالزایی را میان موسسات خیریه کسب کرد.

مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان در ادامه چنین می‌گوید: پس از جلسه‌ای که با حضور موسسات خیریه شهرستان در فرمانداری رفسنجان برگزار شد، از کارگاه خیریه بازدید شد و در این بازدید از نماینده فرماندار درخواست کردیم جای وسیع‌تری داشته باشیم که بتوانیم کار را رونق دهیم و این موضوع باعث شد که در آن بازدید سالن‌های بلااستفاده پرورشگاه معین‌زاده در اختیار ما قرار داده شود و حدود 1200 متر فضای کارگاهی در آنجا ایجاد کردیم و تا سال 94 در آنجا به کار ادامه دادیم.

دره‌کردی ادامه می‌دهد: با توجه به نیازی که مسئولان پرورشگاه برای داشتن فضای بیشتر داشتند باعث شد به فکر مکان جدیدی برای موسسه بگردیم. باید بگویم با توجه به اینکه حدود 60 تا 70 درصد افرادی که در خیریه کار می کنند از روستاها و بوسیله خط واحد خودشان را به شهر می رسانند، از این‌رو باید در مرکز شهر فضایی را پیدا می‌کردیم که دسترسی کارکنان به کارگاه آسانتر باشد تا این‌که پس از جستجویی که داشتیم ضبط پسته مرحوم حاج اکبر نظری برای کارگاه پیشنهاد شد.

وی در ادامه صحبتهای خود می‌افزاید: در حال حاضر 2100 متر مربع فضای کارگاهی در ضبط پسته مرحوم حاج اکبر نظری ایجاد کردیم و 85 نفر درکارگاه مرکزی موسسه در این مکان مشغول به کار هستند و این تعداد حدود 70 درصد سرپرست خانوار هستند و با مشقات زیادی زندگی را سپری می‌کنند که البته در حال حاضر به سطح متوسطی از زندگی رسیده‌اند.

اشتغال 120 نفر به طور مستقیم در کارگاه‌های موسسه
مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان از تأمین 95 درصد لباس مورد نیاز کارکنان مس منطقه کرمان خبر داده و می‌گوید: امسال به رکورد جالبی رسیدیم به نحوی که در دی‌ماه بیش از 7000 تکه لباس در این موسسه دوخته شد و سالیانه 30 هزار دست لباس دوخته می‌شود.

دره‌کردی می‌گوید: در حال حاضر علاوه‌بر سفارشات لباس‌های شرکت مس، البسه 65 شرکت صنعتی کوچک و بزرگ را دوخت می‌کنیم از جمله لباس‌های سازمان عتبات عالیات که آن را برای خودمان افتخار نیز می‌دانیم.

وی با بیان این‌که 3500 خانوار تحت پوشش و حمایت موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان هستند، می‌افزاید: نزدیک به 120 نفر در مجموعه کارگاه‌های خیاطی مشغول به کار هستند. همه اینها انگیزه متولیان موسسه را که هدف آن‌ها ایجاد شغل بوده است را بیشتر می‌کند و خدا را شاکریم که با توکل به خدا شروع کردیم و اکنون در این مرحله قرار داریم.

وی بیان می‌کند: علاوه‌بر کارگاه مرکزی، سه کارگاه خیاطی در کشکوئیه، صفائیه نوق و مرکز بهداشت شماره یک شهری داریم و بدون اغراق باید بگویم بزرگترین کارگاه تولید لباس صنعتی در جنوب‌شرق کشور چه از نظر نیروی انسانی و تجهیزات را دارا هستیم.

خرید دستگاه‌های دوخت لباس تمام اتومات صنعتی
مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان در ادامه سخنان خود از خرید دستگاه‌های دوخت لباس صنعتی تمام اتومات با هزینه بیش از 500 میلیون تومان خبر داده و می‌گوید: به ضرس قاطع می‌توانم بگویم با خرید این دستگاه‌ها با کارخانه‌های بزرگ قابل رقابت هستیم و این موضوع افتخاری برای استان کرمان است.

دره‌کردی اظهار می‌دارد: قریب به 90 درصد تجهیزاتی که خریداری کردیم اهدایی خیرین است و باید تأکید کنم هیچ ریالی از کمک‌های دولتی نگرفتیم و همه این کارهای بزرگ که انجام شده 100 درصد کمک خیرین بوده که از این تعداد کمک بیش از 90 درصد همکاران مان در مجتمع مس بوده است که با اعتمادشان ما را به این نقطه اوج رسانده‌اند.

وی آغاز کارها با قرآن، برگزاری نماز جماعت به طور روزانه و برگزاری اردوهای زیارتی به مشهد و کربلای معلی را از دیگر اقدامات موسسه برای آرامش معنوی کارکنان آن برمی‌شمرد.

تهیه البسه گرم، تریکو و ملزومات آن برای اولین بار
مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان از تهیه البسه گرم برای کارکنان مجموعه مس توسط این موسسه نیز سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: البسه گرم، تریکو و ملزومات آن برای اولین بار از انحصار یک شرکت درآمد و امسال به ما رسید و با نظرسنجی انجام شده در میان کارکنان درصد رضایتمندی بالایی را نیز در بین آقایان و خانم‌ها داشته و این کار نیز باعث اشتغالزایی حداقل 20 نفر شده است. امسال نزدیک به 20 هزار دست لباس گرم به همراه ملزومات آن را در مس منطقه کرمان توزیع کردیم.

راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی و مشاغل خانگی
دره‌کردی در ادامه به راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی توسط موسسه خیریه خیّرین گمنام نیز اشاره و بیان می‌کند: علاوه‌بر کار خیاطی و با توجه به ظرفیت‌هایی که داشتیم به آموزش مشاغلی رو آوردیم و نقطه آغاز این کار ابتدا از روابط عمومی مس سرچشمه شروع شد که آقای میرافضلی مدیر روابط عمومی مس سرچشمه پیشنهاد دادند که کیف‌هایی که استفاده می‌کنیم را می‌توانید بدوزید که ما یک نمونه دوختیم و گفتند از نمونه‌هایی که از تهران می‌گیریم بهتر است و همین انگیزه سبب شد که کیف بدوزیم.

وی ادامه می‌دهد: در این زمینه فراخوانی دادیم مبنی بر این‌که هر کسی تمایل دارد در زمینه دوخت کیف چرم و کیف معمولی آموزش ببیند بیاید. با توجه به این‌که آموزش‌های ما رایگان بود بیش از 120 نفر ثبت‌نام کردند و خانه‌ای که در بلوار امام حسن(ع) به موسسه اهدا شده بود به مرکز آموزش مشاغل خانگی تبدیل کردیم.

وی به آموزش رایگان بیش از 220 نفر در این رابطه اشاره و خاطرنشان می‌کند: استقبال خوبی که از این کلاس‌ها شده بود سبب شد که پیگیری کنیم که آیا این آموزش‌ها به ایجاد شغل منجر شده است یا خیر که پس از بررسی متوجه شدیم که افراد رفته بودند سفارش از ادارات برای مشاغل خانگی گرفته بودند.

مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان تأکید می‌کند: در حال حاضر توان تولید البسه گرم و لباس گرم را به هر مقدار که باشد داریم چون هم‌اکنون ظرفیت ما با توجه به استقرار تمام صنعتی اتومات که خریداری شده به صورت کاملاً صنعتی انجام می‌شود و از شکل دوخت سنتی خارج شده و می‌تواند به صورت انبوه تولید شود و سرعت کار ما افزایش یافته است.

دره‌کردی ادامه می‌دهد: از ابتدای تأسیس این موسسه تاکنون هیچ کدام از مدیران، هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسین احدی منافعی نداشته‌اند و 100 درصد به‌صورت رایگان کار کرده‌اند و با توجه به حسابرسی که در موسسه انجام می‌شود حتی یک ریال هزینه‌ای را هیچکس دریافت نکرده است و 100 درصد عوائد حاصل از کار به 3500 خانوار تحت پوشش موسسه برمی‌گردد.

ساخت 150 واحد مسکونی برای افراد بی‌سرپناه
وی از تحت پوشش بردن 720 فرزند یتیم تحت‌عنوان «فرزند معنوی» توسط خیریه خیّرین گمنام نیز سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: ماهانه نزدیک به 11 میلیون تومان از افراد حامی به حساب این بچه‌ها واریز می‌شود که ما این پول را به حساب آتیه آن‌ها واریز می‌کنیم که در آینده سرمایه‌ای برای آنها باشد.

جمع‌آوری غذاهای مازاد شرکت مس، سلف سرویس‌های دانشگاه‌ها و تالارها در میان خانوارهای فقیر، جمع‌آوری وسایل مازاد خانواده‌ها و جمع‌آوری ماهانه 800 تا 900 کیلو گوشت از خیرین و توزیع آن در میان مستمندان از دیگر اقدامات موسسه خیریه خیّرین گمنام است که دره‌کردی به آنها اشاره کرد.

انتخاب چهار سال متوالی به عنوان خیریه برتر استان در زمینه اشتغالزایی
مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان از اعتماد مردم و خیّرین به این موسسه به نیکی یاد کرده و اظهار می‌دارد: چهارمین سالی است که عنوان برترین خیریه در زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی را در استان کسب کرده‌ایم، رقم خوردن این همه اتفاقات خوب کار کمی نیست.

دره‌کردی عنوان می‌کند: بیش از 150 واحد مسکونی را با کمک شرکت مس که نیمی از هزینه آنها را به موسسه واگذار شد که توانستیم در شعاع انار تا کبوترخان به افرادی اهدا شود که سقف بالای سر آنها آسمان بود که این امر مهم با مشارکت شرکت ملی صنایع مس، کمیته امداد و موسسه خیریه خیّرین گمنام اتفاق افتاد که امیدواریم با رویکرد جدیدی که مدیریت مس دارد این روند را ادامه دهیم.

مدیرعامل موسسه خیریه خیّرین گمنام رفسنجان می‌گوید: جا دارد مدیریت، مدیران ارشد و کسانی که به اعتماد کردند که به این خودباوری برسیم تشکر و قدردانی کنم. از تک تک همکارانم در شرکت مس و شرکت‌های اقماری آن که سخاوتمندانه در این راه با ما همکاری کردند و به‌عنوان صدقه جاریه‌ای مقداری از حقوق خود را در این راه صرف کردند تشکر می‌کنم، ذکر این مطلب لازم است که در حال حاضر  4000 نفر از همکاران مس بخشی از حقوق خود را به این خیریه کمک می‌کنند. شاید هیچکس باور نمی‌کرد با پول‌های ناچیز حقوقی که همکاران مجموعه مس کمک می‌کردند امروز 120 نفر اشتغالزایی مستقیم و تعداد زیادی غیرمستقیم ایجاد کنیم و این را لطف خداوند می‌دانم.

گزارش: «حسین میرزااسدی» خبرنگار ایسنا

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر