خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی با معرفی برترین ایده پردازان این حوزه شامگاه دوشنبه پایان یافت؛ برنامه ای که برخی سخنرانان آن ضعف اصلی نظام ایده پردازی در کشور را نبود حمایت های جدی در تبدیل ایده ها به محصول و ثروت عنوان کردند.

به گزارش ایرنا، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران شامگاه دوشنبه میزبان برگزاری آیین اختتامیه نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی با هدف شناسایی ایده های برتر هوایی و هوانوردی و همچنین ایجاد پیوند بین صاحبان ایده، دانشگاه ها، صاحبان سرمایه و فعالان صنعت و ایجاد زیرساخت برای تجاری‌سازی ایده های کاربردی در این صنعت بود.
رویدادی که به گفته مهدی تاج پور دبیرعلمی این همایش، به همت انجمن علمی دانشجویی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و انجمن علمی دانشجویی هوافضای دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و با مشارکت انجمن های علمی و کارآفرینی هوافضا و دانشگاه ها، اتحادیه ها و کانون های دانشجویی سراسر کشور اردیبهشت امسال کلید خورد.
اما نکته اصلی و جالب توجه در سخنان میهمانان آئین اختتامیه نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی، وجود ضعف در نظام ایده پردازی در کشور و نبود حمایت های جدی برای تبدیل به محصول نهایی و ثروت بود؛ به طوری که به اعتقاد برخی از آنان برگزاری هزاران جشنواره اینچنینی ثمره ای برای کشور به دنبال نخواهد داشت.

استفاده نکردن از ظرفیت نیروی انسانی پویا؛ بزرگترین چالش کشور
معاون امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این آئین طی سخنانی با تشکر از انجمن علمی دانشجویی دانشکده کارآفرینی و همچنین انجمن علمی دانشجویی هوافضای دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تمام بخش هایی که در برگزاری چنین جشنواره ای با وجود انواع مشکلات شرکت داشتند، گفت: به رغم اینکه با کاستی ها و مشکلات فراوانی در کشور مواجه هستیم اما از ظرفیت های موجود مانند توان دانشگاه و دانشگاهیان به صورت صحیح برای رفع این مشکلات استفاده نکرده ایم و این سرمایه مغفول واقع شده است.
دکتر مجید سرسنگی به وجود ظرفیت عظیم و بالقوه در انجمن های علمی دانشگاه ها و فعالیت حدود 180 انجمن علمی در حوزه های مختلف در دانشگاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه، معتقدیم این رقم در خاتمه برنامه توسعه سوم دانشگاه به حدود سه برابر یعنی بیش از 500 انجمن علمی افزایش می یابد، وضعیت استفاده از این ظرفیت عظیم را غیرقابل درک و سوال برانگیز خواند.
وی با اشاره به برگزاری انواع همایش هایی که به صورت روزانه و با پیگیری و جدیت فراوان از سوی چند جوان خوش ذوق، معتقد و سخت کوش انجمن های علمی دانشگاه تهران برگزار می شود، گفت: شاید برگزاری اینگونه همایش ها حتی از توان برخی دستگاه های عریض و طویل دولتی نیز خارج باشد.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر این سازمان های عریض و طویل ما بخشی از ماموریت خویش را به جوانان دانشجو بسپارند، به طور حتم بسیاری از کارها سریعتر، بهتر و ارزان تر تمام شده و به ایجاد فضای نشاط و امیدواری در جامعه نیز کمک شایانی خواهد کرد.
وی عدم استفاده از ظرفیت عظیم و پویای جامعه در بخش های مختلف ازجمله دانشگاه ها را از چالش های فعلی کشور دانست و با تاکید بر شناسایی و استفاده از این ظرفیت ها گفت: اگر از بین 180 انجمن علمی دانشگاه تهران تنها 100 انجمن علمی برنامه های علمی اینچنینی برگزار کنند، حداقل 50 برنامه پربار در کشور خواهیم داشت؛ بنابراین با یک سرمایه گذاری اندک می توان طیف عظیمی از دانشجویان را فعال کرد.

نبود مکانیزم تبدیل ایده به محصول حلقه مفقوده در کشور
معاون امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در کشور ما حلقه مفقوده ای بین ایده و محصول وجود دارد، اظهار کرد: تجربه نشان داده است که گاهی اوقات ایده های بسیار خوبی وجود دارد اما در مکانیزم تبدیل آن به محصول ضعف داریم؛ چراکه بسیاری از ایده پردازان گله مند هستند که به دلایل مختلفی که به آنها اعلام شده نتوانسته اند ایده های خود را به محصول تبدیل کنند.
سرسنگی ادامه داد: اگر به این حلقه مفقوده توجه نشود، حتی برگزاری هزاران جشنواره اینچنینی و بهتر از این هم هیچگونه فایده ای برای کشور نخواهد داشت؛ چراکه برخی از جوانان با اشتیاق می آیند و ایده هایی طرح می کنند اما بعد می بینند هیچ اتفاقی نمی افتد، بنابراین سرخورده شده و بحث فرار مغزها پیش می آید که همواره از آن گله می کنیم.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: نخبگان کشورمان به دلیل اینکه احساس می کنند در کشور به صورت جدی از ایده های آنان حمایت نمی شود تا به سرانجام برسند، به سایر کشورها می روند.

در نبود پارک علم و فناوری دانشگاه در جشنواره ایده پردازی
سرسنگی در ادامه به نکته جالبی اشاره و ضمن اظهار تاسف از اینکه در پوستر نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی نام پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیست، افزود: این درحالی است این پارک یکی از سرآمدترین پارک های علمی و فناوری کشور و حتی خاورمیانه است.
وی ادامه داد: از همان ابتدا که بحث ایده پردازی و جشنواره مطرح شد، باید ایده پردازان و نخبگان برای برخورداری از امکانات و عملیاتی و اجرایی شدن ایده ها در کنار این پارک قرار می گرفتند.
سرسنگی تاکید کرد: برگزاری جشنواره ایده پردازی و ارائه ایده های ناب، اقدامی بسیار شایسته است اما یک ایده هنگامی کامل می شود که تبدیل به یک محصول نهایی و قابل استفاده شود.
وی با بیان اینکه، ایده مانند یک اثر هنری همچون خلق داستان، موسیقی و نقاشی است، افزود: این اثر هنگامی کامل می شود که در مخاطبان جامعه قابل استفاده و تاثیرگذار باشد، اینکه یک نقاش یا موزیسین در یک جایی چندین سال هم نقاشی و یا موزیک تولید کند اما کسی از آن استفاده نکند، دارای هیچگونه فایده ای نیست.

جای خالی انجمن های علمی تبدیل ایده به محصول در دانشگاه ها
معاون امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید براینکه بحث تبدیل ایده به محصول چندان در مراکز علمی و دانشگاهی جدی گرفته نشده است، اعلام کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه به واسطه مسئولیت و وظیفه ای که برای انجمن های علمی عهده دار است، از آمادگی لازم برای ایجاد جایگاه مناسب برای انجمن های علمی در حوزه تبدیل علم به ثروت و محصول و همچین کارآفرینی در پارک علمی و فناوری دانشگاه برخوردار است.
سرسنگی همچنین با اشاره به اینکه، ایده پردازی تا هنگامی که تبدیل به محصولی موردنظر ذهن ایده پرداز نشود کامل نخواهد شد، تاکید کرد: باید فرایند و بستر این تکامل در دانشگاه ها فراهم شود.
وی گفت: بحث کارآفرینی یکی از محورهای مهم برنامه توسعه سوم دانشگاه تهران است و ما در این حوزه مسئولیت داریم چراکه در حال حاضر دنیا دیگر دنیایی نیست که دانشگاه کاری به کارآفرینی نداشته باشند و افراد تنها برخی مطالب را یاد بگیرند و یک مدرک مهر شده دریافت کنند، امروز باید برای مسئولیت های اجتماعی و آینده دانشجویان فکر کنیم و برنامه داشته باشیم.
سرسنگی با تاکید بر اینکه، دانشگاه های کشور باید روی مسئله کارآفرینی و نقش و حضور جدی دانشجویان در جامعه کار کنند، افزود: امروز مسئولیت دانشگاه ها در دنیا ساختن انسان های بهتر برای جامعه و افرادی است که بتوانند در جامعه تاثیرگذار باشند، افتخار برخی از دانشگاه های بزرگ دنیا آن است که چه تعداد رییس جمهور، نخست وزیر و نماینده مجلس برای ایجاد تحول در دنیا تربیت کرده اند.

ارتباط صنعت و دانشگاه در گرو بکارگیری اساتید آشنا به محیط کسب و کار
احمد بیرانوند مشاور عالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آئین یکی از راهکارهای اصلی جسورکردن دانشگاه ها به منظور توجه به حوزه کارآفرینی را، اولویت در بکارگیری اساتیدی دانست که به حوزه اجرایی و کسب و کار نیز آشنایی لازم داشته باشند.
وی افزود: نمی توان در حوزه دانشگاه کارآفرینی داشت و کسب وکار راه اندازی کرد اما اساتید این دانشگاه ها هیچ سابقه اجرایی در این زمینه نداشته باشند؛ این مسئله به طور حتم برای تبدیل ایده به ثروت در محیط دانشگاه ها محدودیت ایجاد کرده است.
مشاور عالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ادامه داد: صرف اینکه یک نفر با یک مدرک تحصیلی بالاتر بخواهد به دانشجویان درس دهد، نمی تواند برای آنها آینده کاری ایجاد کند؛ در برخی رشته ها مشاهده می شود که یک دکتر یا فوق لیسانس بدون سنخیت رشته ای به دانشجویان غیرمرتبط درس می دهد. این مساله در حوزه کسب و کار یک آفت است.
وی با تاکید بر اینکه، ارتباط صنعت و دانشگاه نباید تشریفاتی باشد، گفت: اساتید باید به این حوزه توجه کنند؛ بسیاری از اساتید تحصیلکرده هستند اما فرصت اینکه در دانشگاه تدریس کنند، ندارند درحالی که باید از آنها نیز کمک گرفته شود.

شکوفایی در بخش هایی از صنعت، حاصل توجه به ایده پردازان
مشاور عالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با بیان اینکه، به طور معمول کسانی که قدرت جسارت و اظهارنظر دارند، به حوزه ایده پردازی وارد می شوند، افزود: ارتقای فناوری و کسب امتیازات صنعتی بخش هایی از صنعت کشور، به طور حتم حاصل ایده پردازی اتاق های فکر دانشجویی است.
بیرانوند با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال در حوزه خودرو هنگامی که بحث ورق 206 مطرح شد، از همین حوزه جشنواره های ایده پردازی برتر، بخشی از این خودرو تبدیل به محصول داخلی شد و بسیاری از هزینه ها کاهش یافت؛ از همان هنگام بحث ارائه پیشنهادات در خودروسازی راه اندازی شد و تاکنون نیز ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه در صنایع هوایی و هوانوردی به دلیل اینکه صنایع 'های تک' محسوب می شوند، ایده پردازی نیز زمان بر است، افزود: ایده ها در این حوزه به راحتی به عمل تبدیل نمی شود و چندین سال طول می کشد تا ایده دانشجویان این حوزه به مرحله عمل و بازدهی برسد؛ بنابراین ممکن است آنان خسته شده و برای کسب درآمد اولیه جذب سایر بخش ها شوند.
بیرانوند ادامه داد: در صنعت هوایی چند سالی است که بحث تجاری سازی مطرح شده است و کل صنایع هوایی در کشور ایران در حوزه دولت بوده است اما با همت معاونت علمی، صنایع هوایی از حوزه دولت خارج شده است و به حوزه های دانش بنیان با ایده های برتر سپرده شده و از اقتصاد دولتی خارج شده است.
وی با تقدیر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در دوره دوم این معاونت انرژی مضاعفی برای حوزه کسب و کار فناورانه گذاشته شده است و این به طور حتم فرصت بسیار مناسبی برای تحکیم هرچه بیشتر ارتباط صنعت با دانشگاه ها است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید