خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس جمهور گفت‌: محیط مساعد و آزاد برای پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پیشرفت علمی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز (شنبه 5 اسفند) در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: تاریخ ایران را می‌توان به  ایران قبل از اسلام و پس از اسلام  تقسیم کرد. در دوران ایران باستان صاحبنظران، هنرمندان، اندیشمندان، معماران و عالمانی که در آن دوره حضور داشتند تمدنی در خور رقابت با تمدنهای باستان آن زمان از جمله یونان، مصر و چین  ساخته بودند.
وی افزود: ایران باستان به عنوان کشوری بزرگ دارای سخن، تز، گفتار و مراکز علمی و دانشوری بود.

رئیس جمهور با اشاره به دوران ایران پس از اسلام گفت: مقطع دوم مقطع بعد از اسلام است. اسلام آئینی است که به علم و دانش نه تنها دعوت کرده، بلکه مکتب و وحی خود را با خواندن آغاز کرده است. آئینی که به علم و دانش برتری داده در دورانی که با سواد بودن و علم داشتن ارزش نبود. در شبه‌جزیزه عربستان در آن مقطع افراد ثروتمند افتخار می‌کردند که علم و دانش نمی‌دانند و برای خود عار می‌دانستند که مطلبی را خود بنویسند.

روحانی ادامه داد: در آن دوران اسلام به آنان آموخت که علم را از کجا بیاموزند و آموخت که دانستن علم و دانش و هنر بسیار مهم است.

وی گفت: علم مرز نمی‌شناسد،آنهایی که می‌خواستند علم بورژوایی و سوسیالیستی تولید کنند به اهداف خود نرسیدند و حرفهایی که استالین مطرح می‌کرد و می‌گفت دانشی که ما تولید می‌کنیم با دانش بورژوایی تولید می‌کند با هم متفاوت است که اثبات شد که درست نیست .چرا که علم به ایدئولوژی مربوط نمی‌شود به طور مثال ما هم اکنون در کشورمان دارای احزاب گوناگون هستیم و نمی‌توانیم بگوییم مثلا علم اصلاح‌طلبان و یا علم اصولگرایان چرا که علم مرز نمی‌شناسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در طول تاریخ پول‌های زیادی خرج شده و اتاق‌های زیادی برای تولید علم از جمله علوم جبر، ریاضی و الگریتم ایجاد شده، گفت: مگر تفکر دینی می‌تواند بر دین تاثیرگذار باشد. به آن مفهوم که باید علوم را دسته‌بندی به علوم سنتی و جدید کرد. عده‌ای می‌خواستند که پزشکی جدید و علوم و دانشگاه جدید را نپذیرند و می‌گفتند که ما حوزه داریم و نیازی به دانشگاه نیست، اما امروز این تفکرات در جامعه ما از بین رفته است.

روحانی ادامه داد: عده‌ای نیز می‌خواستند ثابت کنند که ریشه علوم کلا در اسلام است که این حرف نیز درست نیست چرا که خود پیامبر گرامی اسلام مردم را تشویق به آموختن علم از شرق دور می‌کردند.

وی گفت: در گذشته تلاش شد که تقسیم‌بندی‌هایی در علم داشته باشیم که نه موثر بود و نه مفید و نه باعث عظمت دین شد چرا که دین مسئولیت بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری دارد که همه هدف‌ها ذیل آن تفکر بلند تعریف می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تفکری میان کسانی که به دنبال علم هستند وجود دارد که این تفکر به دو تفکر  مادی و تفکر  معنوی  تقسیم می‌شود. علم برای تفکر مادی وسیله‌ای است برای سلطه و استثمار همانگونه که امروز کشورهای سلطه‌گر از علم مادی استفاده می‌کنند تا دیگر کشورها را استثمار کنند و وقتی به دنبال مواد ارزان قیمت برای مواد اولیه کارخانه‌هایشان می‌بودند سراغ کشورهای در حال توسعه آمدند و منابع این کشورها را برای خود بردند تا از این منابع محصولاتی بسازند و با چندین برابر قیمت به خود آن کشورها بفروشند.

روحانی گفت: علم اسلامی به این معنا است که علم در خدمت مردم باشد چرا که علم با هدف خدمت و شناخت جهان، خالق، و هدف شناخت روابط صحیح میان انسانها و کمک به پیشرفت و زدودن غم و رنج از مردم و تبدیل سرزمین‌های بی‌آب به سرزمین‌هایی که دارای منابع آبی مطلوب هستند معنا پیدا می‌کند و می‌توان به آن علم اسلامی گفت.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: امتیاز انسان براساس آیات قرآن از علم شروع می‌شود و برتری انسان بر فرشتگان هم براساس یادگیری او است .چرا که انسان آنچه که می‌داند یاد گرفته ولی فرشتگان آنچه که می‌دانند از ابتدا می‌دانستند.

رئیس جمهور گفت:علم اسلامی و غیراسلامی در استفاده از علوم مختلف تفاوت پیدا نمی‌کند، چرا که شما نمی‌توانید بگویید به طور مثال این خودرو اسلامی است و خودروی دیگر غیراسلامی. البته چگونه استفاده کردن از این ابزار و تجهیزات می‌تواند باعث تقسیم‌بندی علوم به علوم اسلامی و غیراسلامی باشد.

روحانی با بیان اینکه تمدن دیگری که در ایران می‌توان به آن اشاره کرد تمدن زمان پس از  انقلاب اسلامی است، گفت: در این دوره ما هم می‌توانیم ایجاد کننده تمدن باشیم و همین که در ایجاد آن ناموفق باشیم که رمز موفقیت در ایجاد یک تمدن کار و تلاش مداوم است همانطور که برخی کشورهای  آسیایی به مرحله‌ای رسیدند که با کشورهای غربی در حال رقابت هستند و کارشناسان معتقدند که پایان قرن حاضر به نفع کشورهای آسیایی تغییر خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه در برخی فناوری‌های نو قابل رقابت با کشورهای پیشرفته‌ایم، گفت: محیط مساعد و آزاد برای پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پیشرفت علمی است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه صنعت ناقص ما، هوای سالم برای تنفس را ربوده است، گفت:‌ آلودگی هوا و ترافیک، مشکل اکثر کلانشهرهای دنیاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محیط مساعد و آزاد برای پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پیشرفت علمی است.حمایت از هر پژوهشی که در مقابله با آلودگی هوا و مدیریت منابع آبی کمک کند؛اولویت دولت است. اولویت امروز دانشگاه‌ها کارآفرینی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید