خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

همایش و نمایشگاه تهران هوشمند از ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۶ در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز به کار کرد.
در حاشیه برگزاری این همایش حدود ۵۰ استارت‌آپ فعال در حوزه خدمات شهری و هوشمندسازی هم حضور پیدا کرده‌اند.


باید بتوانیم به تعریف درستی از شهر هوشمند برسیم
به گزارش مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا، محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در آغاز این همایش اظهار کرد: هر هفته بیش از ۱.۳ میلیون نفر به شهرها مهاجرت می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی در ۶۰۰ شهر بزرگ دنیا تولید می‌شود که روشنایی شهرها بیش از ۱۹ درصد مصرف انرژی کل جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین در ایران هم حدود ۶۵ درصد کل جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند.

او افزود: هوشمندسازی شهرها یکی از روش‌های حل مشکلات شهرنشینی است. بر اساس تحقیقات سازمان فناوری اطلاعات، بیش از ۱۹۰ تعریف مختلف برای هوشمندسازی شهرها ارایه شده است. ایجاد فرصت برای کسب‌کارهای نوپا و کارآفرینی یکی از رویکردهای سازمان فناوری اطلاعات شهرداری برای هوشمندسازی شهر تهران است. بدون مشارکت مردم و کسب‌وکارهای نوپا، شهرداری نمی‌تواند تهران را هوشمند کند. ایجاد حساب جامع شهروندی با عنوان «تهران من» یکی از اقدامات شهرداری تهران در هوشمندسازی است که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

فرجود با اشاره به برگزاری مسابقات بین استارت‌آپ‌های شهری با محوریت هوشمندسازی، گفت: مسابقات بین استارت‌آپ‌های شهری امروز برگزار خواهد شد که از بین استارت‌آپ‌هایی که ثبت نام کرده‌اند، حدود ۵۰ استارت‌آپ برگزیده، طرح‌های خودشان را ارایه خواهند کرد. این همایش و نمایشگاه فرصتی برای شبکه‌سازی استارت‌آپ‌ها و مدیران شهری و دولتی هم در این نمایشگاه فراهم کرده است.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اظهار کرد: کلیدی‌ترین دستاورد این همایش آن است که بتوانیم به تعریف درستی از شهر هوشمند برسیم و با تجربه سایر شهرها در هوشمندسازی آشنا شویم.

او افزود: توسعه شهری پایدار، هدایت نوآوری شهری، رضایت شهروندان، ارتقای مشارکت و شفافیت و نظام‌های مدیریت و خدمات کارآمد؛ دستاوردهای مورد انتظار از برنامه تهران هوشمند‌ است.

فرجود فرصت‌های پیش‌روی تهران و مهم‌ترین چالش‌های امروز تهران را معرفی کرد و گفت: تهران بیش از ۲۵درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد که بیش از ۴۸ درصد از درآمدهای بودجه‌ای کشور را تامین می‌کند و از جهت رقابت پذیری شهر تهران دارای رتبه اول در کشور است. همچنین حدود ۱.۲ میلیون گردشگر خارجی سالانه از تهران بازدید می‌کنند و تهران نیز دارای بزرگترین و گسترده‌ترین زیرساخت ارتباطی و حمل‌و‌نقل عمومی شهرهای کشور است که از فرصت‌های پیش‌روی تهران محسوب می‌شوند.

او درباره مهم‌ترین چالش‌های امروز تهران اظهار کرد: آلودگی هوا، مدیریت انرژی، تخریب فضای سبز، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، کمبود منابع و آلودگی آب، بحران‌های شهری، منابع درآمدی پایدار و اقتصاد شهری، آتش‌سوزی بناها و پایداری ساختمان‌ها، ترافیک و کمبود فضای پارک از چالش‌های امروز شهر تهران‌اند و باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید.

در ادامه برنامه بهاره‌ آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شهرداری تهران، گفت: امیدواریم با همکاری استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی، بتوانیم هوشمندسازی را در همه ابعاد شهر پیاده‌سازی کنیم.

زیرساخت فناوری در شهر تهران ضروری است
محمدعلی نجفی، شهردار تهران با بیان این‌که هوشمندسازی شهر تهران یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه سوم پنج‌ساله شهرداری تهران خواهد بود، گفت: اگرچه ایجاد زیرساخت فناوری در شهر تهران لازم است اما برای پیاده‌سازی آن نیاز به مشارکت همه مردم داریم که لازمه آن دسترسی همه شهروندان به اینترنت پرسرعت است و بخش خصوصی جوانی در این بخش فعال شده است و شاهد فعالیت استارت‌آپ‌های خوبی در این حوزه هستیم. امیدواریم شهر هوشمند راهکاری برای ایجاد زیست‌بوم، خلاقیت و نوآوری باشد.

شهر هوشمند، یک کالای لوکس نیست
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش تهران هوشمند اظهار کرد: حرکت به سمت شهر هوشمند و هوشمندسازی آن در سطح کشور نیاز به گفتمان‌سازی دارد، باید همه مسئولان نسبت به این موضوع آگاه شوند.

او افزود: ایجاد شهر هوشمند دیگر یک کالای لوکس نیست، این فرآیند امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است. تحول دیجیتال از کاربرد فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در مدیریت حوزه‌‌های مختلف نشات گرفته است که اقبال زیادی در تحصیلات دانشگاهی نسبت به حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد و استخدام افراد تحصیل کرده و پرداخت حقوق به آن‌ها بدترین شکل اشتغال‌زایی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: نوآوری و کسب‌وکارهای نوپا راهکار حل مشکل اشتغال در کشور هستند. دانش و خلاقیت ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و به دنبال آن اشتغال‌زایی در کشور شکل گرفته است، اما مشکل ما در کشور مدیریت است. در حوزه مدیریت، ما نیاز به شاخص‌گذاری داریم و باید شجاعت لازم برای اعلام عمومی این شاخص‌ها را داشته باشیم. همچنین اعلام این شاخص‌ها به جوانان و نخبگان کمک می‌کند که کسب‌وکار خود را شکل بدهند. این کار مشکل بی‌کاری جوانان را حل خواهد کرد.

او گفت: جوانان نخبه و کارآفرین، انتظاری از دولت به‌جز رفع موانع و چالش‌های موجود ندارند. همکاری اپراتورها با شهرداری‌ها، فضای رقابتی ایجاد کرده است که نمونه‌ای از مشکلات آن در پوشش‌دهی ضعیف اپراتورها در شبکه مترو قابل مشاهده است. در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است میانگین سرعت دسترسی مردم به اینترنت به حداقل ۲۰ مگابیت برثانیه برسد و با این رویکرد دیگر ADSL نقشی در ارایه سرویس نخواهد داشت و آزادسازی اطلاعات و دسترسی به کلان‌داده‌ها، حوزه‌های دیگری است که باید به آن توجه کنیم اما متاسفانه هنوز قانونی برای این بخش‌ها تدوین نشده است.

تقلید از کسب‌وکارهای موجود، کار صحیحی نیست
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان این همایش گفت: مطالعه‌ای انجام دادیم که چرا سیلیکون‌ولی در مکان فعلی واقع شده است، نتیجه آن یک کلمه بود و آن کلمه «زیست‌بوم» بود.

او افزود: اگر بتوانیم زیست‌بوم را در کشور ایجاد کنیم، می‌توانیم رشد کنیم. زیرساخت‌ها در کشور شکل گرفته است اما فضای کسب‌وکار مناسبی را نتوانسته‌ایم ایجاد کنیم که باید فرهنگ زیست‌بوم را در کشور ایجاد کنیم و این بخشی است که دولت نمی‌تواند آن را ایجاد کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت باید فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در این حوزه توسعه بدهد. استخدام جوانان بزرگ‌ترین خیانت به آن‌ها است. با این کار خلاقیت جوانان را از بین می‌بریم. اکوسیستمی که در یک شهر ایجاد می‌شود، مهم‌ترین عامل خلاقیت است.

او گفت: شرکت‌های خلاق، برنامه‌ای است که به‌زودی در معاونت علمی ایجاد خواهد شد. دانشگاه باید جزیی از جامعه باشد تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد و پارک علم و فناوری نباید فضایی باشد که افراد در آن کار می‌کنند، کل شهر تهران باید به یک پارک علم و فناوری تبدیل شود.

وی با بیان این‌که اصفهان سومین استان کشور از نظر بیکاری است اظهار کرد: این در حالی است که ما تلاش کردیم همه پروژه‌ها و طرح‌های ممکن را در این شهر پیاده‌سازی کنیم. کارآفرینان امروز کشور همه از صفر شروع کرده‌اند. اگر استارت‌آپ‌های موجود را بررسی کنیم هیچ کدام یک روزه رشد نکرده‌اند، همه آن‌ها از چند سال پیش از زیرزمین‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند.

او افزود: امروز در کشور بیش از ۴۵ کسب‌وکار فعال در حوزه حمل‌ونقل شهری داریم. تقلید از کسب‌وکارهای موجود کار صحیحی نیست. این امکان را داریم که تمام ظرفیت‌ها و پارک‌های علم‌وفناوری را در اختیار شهرداری قرار بدهیم.

همایش و نمایشگاه تهران هوشمند ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برپاست.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید