خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معلولان به عنوان قشری از جامعه همواره در صدد توانمندی و زندگی کیفی هستند اما، در سال های گذشته رویکرد ترحم آمیز و حمایت های مقطعی و بی برنامه، آسیب های زیادی را به آنان زده است.

به گزارش ایرنا، اغلب معلولان به دنبال استقلال و مفید بودن در کار و زندگی هستند اما برای تحقق این مهم باید حلقه مهارت آموزی شغلی و بسترهای کارآفرین برای آنان تقویت شود تا این قشر از جامعه نیز بتوانند توانمندی ها و کارآیی خود را بروز دهند.
معلولان با پذیرش محدودیت جسمی اراده، همت، پشتکار زیادی دارند و در صورت شناسایی و هدایتگری استعدادها و کسب مهارت، نه تنها سربار خانواده و جامعه نیستند بلکه می توانند در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سایر بخش ها نقش آفرین باشند.
بسیاری از خیران در سال های اخیر با تکیه بر این رویکرد پای در مسیر توانمند سازی و کارآفرینی معلولان گذاشته اند و در این راستا تجارب موفقی در شهرستان خمین وجود دارد که مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی و بهره وری حداکثری از نیروی کار است.
افراد دارای معلولیت با مشکلات بسیاری در ایجاد اشتغال و تثبیت و پایداری شغل مواجه اند و استفاده ازتوان کارفرمایان و تعاونی ها به منظور فرصت سازی شغلی می تواند دریچه ای مطمئن به روی موفقیت کاری این قشر از جامعه باشد.
نگرش توانمندسازی اقشار ضعیف از جمله معلولان و سوق دادن آنان به سوی درآمدزایی در سال های اخیر از سوی برخی سرمایه گذاران و یا معلولان نمود عینی گرفته و الگوهای موفقی از اشتغال معلولان با بهره گیری از ظرفیت های این قشر وجود دارد که مصادیق ارزشمندی از فراگیری هنر ماهیگیری به جای هدیه ماهی است.
برخی از سرمایه گذارانی که در این عرصه گام نهاده اند خود از جامعه معلولان هستند اما، با درک عمیق و احساس مسئولیت، عاشقانه و خالصانه به عرصه کارآفرینی آمده اند تا برای خود و دیگر معلولان مفید واقع شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر معلولان خمین گفت: این مجموعه با تکیه بر توانایی‌های خود و به کمک دیگر معلولان و برخی از خیران توانسته است سد مشکلات را در هم شکسته و به بهترین شکل در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارد.
محمدرضا خلج افزود: ایده ساخت کارگاه تولیدی کفش درسال 95 از سوی تعاونی فراگیر معلولان در خمین مطرح شد و از آنجا که تولید کفش پس از صنایع غذایی با استقبال زیادی همراه است، تصمیم بر اجرای این طرح در سال جاری گرفته شد.
وی ادامه داد: با توجه به ضعف مالی شرکت تعاونی فراگیر معلولان، با برگزاری نشست هایی با خیران و جلب مشارکت‌های مردمی تا حدودی موانع پیش روی این کارگاه رفع شد.
خلج، مهم‌ترین هدف راه‌اندازی کارگاه تولید کفش را توانمند کردن افراد معلول عنوان کرد و گفت:این کارگاه تنها درآمدزایی را دنبال نمی کند بلکه تقویت خوداتکایی و بهبود باورهای معلولان از جمله اهدافش قرار داده است و دست اندرکاران این حوزه می کوشند تا نگاه صدقه‌ای جامعه به معلولان را اصلاح کنند و توانایی های این قشر از جامعه را در قاب باور مردم جای دهند.
مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر معلولان خمین اضافه کرد:با شرکت شهرک های صنعتی در خمین نیز رایزنی شده تا شماری از معلولان بتوانند در قالب فرصت های این بخش توانایی های خود را نشان دهند.
وی ادامه داد: این کارآفرینی برای معلولان خمین به همت خیری که در زمینه تولید کفش فعالیت داشت کلید خورد اما، با فوت این خیر طیفی از مشکلات آغاز شد که در ادامه راه قراردادی با شرکت برند معروف کفش ورزشی ایرانی منعقد شده و مکان کارگاه به صورت رایگان از سوی بهزیستی در اختیار مجموعه قرار گرفته و با همراهی خیر دیگری ماشین‌آلات و تجهیزات این کارگاه تکمیل شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر معلولان تصریح کرد: معلولان متقاضی همکاری در تولید کفش در ابتدا آموزش‌های لازم را فرا گرفته و در دوره های تکمیلی و تخصصی با حضور اساتید تولید کفش شرکت می کنند.
خلج افزود: ماهانه 30 هزار جفت کفش در این کارگاه توسط معلولان خمین تولید و روانه بازار فروش می شود.
وی با تاکید بر مهارت بالای برخی معلولان در زمینه تولید کفش در خمین گفت: 10 نفر در قسمت برش‌کاری کفش در این کارگاه فعالیت دارند که با بهترین بهره وری در این بخش که از حساس‌ترین قسمت های تولید پاپوش است، فعالیت دارند.
مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر معلولان خمین افزود: هشت نفر دیگر نیز در قسمت رویه‌دوزی که شامل سایزبندی، چسب‌کاری، چکش‌کاری و در آخر دوخت قسمت‌های تعیین شده است، مشغول به کار هستند.
خلج گفت:طبق استاندارد در فضایی به وسعت یک مترمربع باید 12 جفت کفش تولید شود، اما با توجه به توانایی و مهارت افراد شاغل در کارگاه معلولان خمین، میزان تولید به 13 جفت رسیده است.
وی اظهار کرد: همت خیران سبب شده که اکنون 10 معلول مرد و 30 معلول زن با محدودیت های جسمی، ذهنی، کم‌شنوایی و زنان سرپرست خانوار در 2 مجموعه کارگاهی روستای لیلیان و خمین شاغل شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر معلولان خمین خاطرنشان کرد: زمینه کاری در این کارگاه بیشتر تولید رویه کفش برای شرکت تولیدی است و روزانه هزار جفت کفش به کارخانه طرف قرارداد ارسال می‌شود.
خلج گفت: این کسب و کار با سرمایه 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی بخش خصوصی و خیران راه اندازی شده و برای اینکه کفش مورد نیاز به طور کامل در خمین با برند مستقل تولید شود به حمایت بیشتر خیران و مسئولان نیاز است.
کارآفرین معلول اهل خمین که کارگاه کیف دوزی راه اندازی کرده است نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: معلول فرد ناتوان نیست و برای اینکه این مهم توسط من به صورت عملی به جامعه نشان داده شود از چهار سال قبل با دایر کردن کارگاه تولیدی کیف ضمن اشتغالزایی برای خود زمینه شغلی برای 6 معلول دیگر نیز ایجاد شده است.
سعید رضایی که یک معلول ضایعه نخایی است، افزود: درک معلولان و ایجاد فرصت برای مطرح شدن آنان در جامعه حق مسلم این قشر است و انتظار افراد معلول از مردم و خیران این است که به جای ترحم و رفتارهای احساسی، ابرازهای رشد این قشر را مهیا کنند تا آنان نیز مانند افراد سالم بتوانند زندگی خود را بگذرانند.
وی ادامه داد: به منظور راه اندازی کارگاه تولیدی کیف، 150 میلیون ریال تسهیلات اعطا شد که ناکافی بود و برای تداوم کار 100 میلیون ریال تسهیلات با بهره بالا گرفته شده که انتظار این است مسئولان به افراد معلولی که می خواهند استقلال داشته باشند با اعطای تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت کمک کنند.
بانوی کارآفرین دیگری از جامعه معلولان خمین گفت: با دریافت تسهیلات 100 میلیون ریالی کارگاه تولید پوشاک برای کارآفرینی معلولان در این شهرستان راه اندازی شد و 6 معلولان در آن فعالیت دارند که از این محل زندگی و معاش خود را تامین می کنند.
شهربانو بختیاری افزود: شاغلان این کارگاه از اینکه مستمری بگیر نیستند و خود قادر به تامین نیازهای زندگی می باشند به خود افتخار می کنند.
وی گفت: در صورت حمایت مسئولان و حمایت در حوزه بازاریابی می توان با توسعه این کارگاه زمینه تولید 2 برابری و اشتغالزایی حداقل 6 معلول دیگر را فراهم کرد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان خمین نیز گفت: حمایت همه جانبه از اشتغال معلولان به عنوان سیاست اولویت دار در خمین تعریف شده است.
اسماعیل خانجانی افزود: این حمایت ها در زمینه مالی با پرداخت تسهیلات، مشوق های حمایتی و بیمه ای و ترغیب کارفرمایان در به کارگیری معلولان دنبال می شود.
وی ادامه داد: راه اندازی کارگاه تولید کفش از نمونه های موفق همراهی این نهاد حمایتی در فرصت سازی شغلی برای معلولان است.
وی اظهارکرد: بر اساس قانون کارفرمایانی که پنج نفر از مددجویان بهزیستی را استخدام کنند از تسهیلات به میزان 200 میلیون ریال در ازای هر معلول شاغل بهره مند می شود و از پرداخت حق بیمه نیز معاف خواهند بود.
خانجانی ادامه داد: سه کارآفرین که 2 نفر آنان از جامعه معلولان هستند با راه اندازی کارگاه های تولیدی برای 50 معلول خمین فرصت اشتغال فراهم کردند ضمن اینکه در این کارگاه ها برای 30 زن سرپرست خانوار نیز کارسازی شده است.
شهرستان خمین با 105 هزار نفر جمعیت دارای 2 هزار و 700 معلول جسمی و حرکتی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید