خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ورود استارت آپ(کسب و کار نوپا) درحوزه گردشگری سمنان به اعتقاد کارشناسان تحول آفرین بوده و به حل مشکلات فرارو ، افزایش اشتغالزایی و توسعه این بخش اقتصادی دارای ظرفیت فراوان استان منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، برگزاری نخستین استارت آپ در حوزه گردشگری در پارک علم و فناوری استان سمنان واقع درشاهرود، فرصتی مناسب برای جوانان و ایده پردازان است تا علاوه بر افزایش آگاهی خود برای ورود به این عرصه به شکلی نوآورانه، طرح های خود را به صاحبان سرمایه معرفی کنند.
در ایران دانش آموختگان و صاحبان ایده از طریق دانشگاه ها، مراکز رشد و یا پارک های علم و فناوری با عنوان جدیدی به نام 'استارت آپ'، آشنا شدند اما مفهوم استارت آپ در دنیا به مراتب پیشینه ای بیشتر و قوی تر از کشور ما دارد و شرکت های بزرگی را به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات می توان مثال زد که در ابتدای راه، شرکت هایی استارت آپی بوده اند، در ایران اسنپ، دیجی کالا و یا آژانس مسافرتی علی بابا در زمره استارت آپ های موفق هستند.
اما استارت آپ به چه معناست؟ به صورت کلی استارت آپ را نوعی کسب و کار کوچک می دانند که برای شکل گیری آن عده ای دور هم جمع شده و ایده ای نو ارایه می دهند، ایده ای که توان تولید محصول قابل رقابت در بازار و جذب سرمایه گذار داشته باشد، برخی هم می گویند، استارت آپ به معنای شروع حرکتی جدید برای خارج شدن از وضع موجود است.
به عبارتی دیگر استارت آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده ساده و اولیه شروع بکار می‌کنند و به سرعت رشد کرده و به درآمد می‌رسند.
در ابتدا، شکل گیری یک استارت آپ کار سختی نیست و سرمایه نخستینش نیروی انسانی جوانی است که فکری بکر با انگیزه کافی داشته باشند اما مهم این است که در پیچ و خم مسیر و سختی هایی که گاه بسیار نفس گیر شده و حتی ممکن است افراد کم تجربه را از ادامه راه منصرف کند، باز هم امیدوار بوده و برای انجام کاری که فرد به آن اعتقاد دارد، تلاش کرد.
گفته می شود که عمر یک استارت آپ به طور میانگین سه سال است و پس از آن در صورت رشد، دیگر از مرحله نخستین خارج شده و به راهش ادامه می دهد و در صورت رویارویی با شکست، از گردونه رقابت خارج می شود.
در این میان بهتر است که صاحبان ایده از ابتدا شناخت کلی از فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور داشته و راه های درست رسیدن به مقصد را بهتر بشناسند، در این خصوص، پارک های علم و فناوری استان ها بهترین مرجع برای دریافت اطلاعات و حتی حمایت های مادی و معنوی هستند.
کارشناسان می گویند در کشور های پیشرفته شاهد ظهور استارتاپ هایی در حوزه های مختلف علوم همچون شیمی هستیم و همین امر منجر به توسعه در فضای اقتصادی و علمی شده است ولی در ایران به دلیل بضاعت و ضرورت های موجود، موفق به نگاه میدانی در دیگر علوم نبوده ایم و فقط در حوزه دیجیتال پیشرفت هایی داشته ایم.
پارک علم و فناوری استان سمنان مدتی کوتاه پس از برگزاری رویداد استارت آپی مذهبی، دومین رویداد را به برگزاری نخستین استارت آپ ویکند گردشگری استان اختصاص داده است.
به این ترتیب که افراد متقاضی با نام نویسی در این رویداد، آخر هفته خود را به شرکت در کارگاه های آموزشی، ارایه ایده های جدید و رقابت گروهی با یکدیگر می پردازند تا در نهایت، با معرفی ایده های برتر در حضور برخی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری، شانس خود را برای ورود به بازار کار امتحان کنند.
رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان، استارت آپ را رویکردی جدید در کشور ما دانسته و می گوید: 65 درصد استارت آپ ها در ایران در مرحله تولید نمونه اولیه بوده و کمتر از 35 درصد آنان وارد بازار شده اند.
محمد اسماعیل جلالی با تاکید بر این که کشور در 2 بخش زیرساخت فیزیکی و پویایی داخلی در قیاس با بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت مطلوبی داشته و فرصت خوبی برای شرکت های نوپا فراهم می کند، افزود: در مقابل، در حوزه هایی چون برنامه های کارآفرینی ضعیف عمل شده و درخصوص آموزش کارآفرینی در مدارس و دانشگاه ها کار مطلوبی انجام نداده ایم.
وی با بیان این که در بیشتر کشورها شرکت هایی هستند که یک استارت آپ را از ابتدای تولید تا بالغ شدن در چهار حوزه شبکه سازی، آموزش، سرمایه گذاری و مشارکت حمایت می کنند، تصریح کررد: اما در ایران حمایت ها فقط در خصوص آموزش و شبکه سازی انجام می شود و به دلیل ضعف در 2 بخش دیگر و زمانی که یک شرکت نیاز به سرمایه گذاری و مشارکت دارد، با شکست رو به رو می شود.
جلالی ادامه داد : علاوه بر تامین مالی، کم اطلاعی از مسائل حقوقی و قانونی و کمبود مهارت نیروی انسانی نیز از مهم ترین مشکلات راه اندازی کسب و کار جدید است.
وی با بیان اینکه در ایران خرید و فروش برخط کالا، ارایه خدمات فنی به ویژه در حوزه ICT و مشاوره، آموزش و سرگرمی بیشترین سهم را در بین استارت آپ ها دارند، یادآور شد : با این حال، این گونه نیست که فعالیتی در زمینه گردشگری وجود نداشته باشد و این حوزه رتبه دهم را از نظر تعداد استارت آپ ها به خود اختصاص داده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ، حمایت این اداره کل از ایده های برتر این رویداد گردشگری خبر داد و گفت : متاسفانه سیستم کاغذبازی اداری جلوی پیشرفت بسیاری از کارها را گرفته و وجود قوانین مزاحم و نگاه سلیقه ای کارشناسان از دیگر چالش های پیش روی کارآفرینان است اما در همین قوانین ظرفیت هایی است که در صورت داشتن آگاهی می توان از امتیازاتی چون تسهیلات و معافیت های طولانی مدت بهره برد.
محمد جهانشاهی گردشگری را پرفرصت ترین فضا برای کار دانست و افزود: برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به گردشگری داشته و از آن جایی که نقش و سهم بخش خدمات در تولید ناخالص کشور هر روز در حال افزایش است، این صنعت می تواند مسیر اقتصادی ایران را تغییر دهد.
وی ادامه داد : حدود 10 درصد از تولید ناخالص دنیا در حوزه گردشگری بوده و آمارهای سال گذشته نشان می دهد بیشترین رشد مربوط به کشورهای در حال توسعه است، در کشور ما هم خوشبختانه در طول پنج سال گذشته شاخص های رقابت پذیری گردشگری در حال رشد است.
نخستین استارت آپ ویکند گردشگری از 16 تا 18 اسفند در پارک علم و فناوری استان سمنان مستقر در شاهرود در حال برگزاری است، حدود 80 جوان و دانش آموخته دانشگاهی در این رویداد شرکت کرده و برای تبدیل ایده های خود به کسب و کار 54 ساعت آموزش می بینند.
هم اینک سهم استارت آپ های ایرانی از بازار جهانی 6 درصد است که بسیار ناچیز محسوب می شود، بنابراین باید با اتخاذ برنامه ای مدون در کشور استارت آپ ها را در حوزه های مختلف توسعه داد.
یکی از ظرفیت‌های بزرگ برای اشتغالزایی، فناوری اطلاعات است بنا به گفته مسوولان در برنامه چهار ساله در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم تلاش می شود تا ۲۰ هزار استارت‌ آپ، ۱۰ هزار شرکت متوسط ، ۱۰۰ شرکت بزرگ و ۵ شرکت بین المللی ایجاد شود.
استان سمنان یکهزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده دارد و تاکنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
تعداد زیادی از آثار تاریخی استان سمنان در زمره مهم ترین آثار تاریخی کشور بوده ، معرفی آن ها و جذب گردشگر تحولی شگرف را در وضعیت اقتصادی مردم برجای خواهد گذاشت.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید