خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

زنان کارآفرین دانشگاهی در شیراز، دو سالی است که در آستانه بهار بازارچه فروش محصولات نوروزی فن‌بازار را در هتل بزرگ شیراز برگزار می‌کنند. این زنان جوان برپایه یادگیری و تخصص‌آموزی در دانشگاه‌ها، موفق به کارآفرینی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، زنان فعال در عرصه تهیه و تولید صنایع دستی، طراحی و دوخت لباس ایرانی، ارائه محصولات هنری و تهیه مواد غذایی بومی و سنتی با برگزاری نمایشگاه و ارائه آثار خود به استقبال سال نو می‌روند. آنان با همکاری اتاق بازرگانی شیراز و همچنین حمایت مؤسسه کارآفرینی فراسان فرصتی برای معرفی آثار خود می‌یابند.
بازارچه یادشده با هدف تحقق خط‌ مشی‌های ابلاغی طرح اشتغال و کارآفرینی، برندسازی در حوزه مواد غذایی بومی ایرانی در حوزه ملی و مذهبی، کمک به شناسایی و احیای غذاهای بومی و صنایع دستی ایرانی برای تحقق اهداف توسعه پایدار در حوزه گردشگری، پرورش روحیه کار تیمی و پشتیبانی از مشاغل خانگی برگزار می‌شود.
عمده بازدیدکنندگان از این نمایشگاه زنان هستند، آنان که باور دارند محصولات ایرانی و سنتی با هیچ نمونه مشابهی در جهان قابل قیاس نیست و همچنین، معتقدند در این زمینه باید از دیگر زنان حمایت کنند.
طی 6 روز نمایشگاه برخی مسئولان فعال در حوزه زنان همچون سیده معصومه دستغیب مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری فارس و یلدا راهدار معاون اتاق بازرگانی شیراز درزمره بازدید‌کنندگان این نمایشگاه بوده‌اند.
برگزار‌کنندگان این نمایشگاه و غرفه‌داران، حضور مسئولان و آگاهی آنان از وضعیت معیشتی و اشتغال زنان را گامی مهم در زمینه سیاست‌گذاری‌های دقیق‌تر برای تولید اشتغال برای زنان و افزایش و تحقق نقش آنان در جامعه اقتصادی می‌دانند.
سمیه کیهان، از هنرمندان حاضر در نمایشگاه که چهار سال است در زمینه نقاشی روی شیشه و تولید محصولات چرمی دست‌ساز فعالیت می‌کند به ایرنا گفت: دغدغه اصلی هنرمندانی که هنر را به‌ مثابه راهی برای کسب درآمد برگزیده‌اند، نبود فضای دائمی نمایشگاهی برای ارائه محصولات است.
او ادامه داد: هنرمندان جوان در سطحی استاندارد و با کیفیت محصولات خود را تهیه می‌کنند و هزینه‌های تهیه مکان دائمی برای آن‌ها مانعی برای افزایش تولید و گسترش کسب‌و‌کارشان محسوب می‌شود.
این هنرمند با بیان اینکه نمایشگاه‌های فصلی و مناسبتی تنها فرصت معرفی محصولاتشان به‌شمار می‌رود، مهم‌ترین خواسته زنان جوان کارآفرین را نمایشگاه دائمی ارائه محصولات عنوان کرد.
محبوبه راستگو، طراح لباس که هفت سال است در این زمینه فعالیت می‌ کند نیز به ایرنا گفت: طی سال‌ها تلاش کرده‌ام فضایی دائمی برای ارائه محصولاتم بیابم اما اجاره ‌بها و تأمین هزینه‌های جاری باعث شد تنها به فضای نمایشگاهی اکتفا کنم.
او افزود: محدودشدن کسب‌ و‌کار و ازدست رفتن فرصت‌ها برای معرفی خود، کارگاه‌های کوچک و زودبازده را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند و استقبال مردم از این نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده ظرفیت بسیار و علاقه مردم به صنایع دستی و محصولات ایرانی است که نباید نادیده گرفته شود.
همچنین محدثه منشی، دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه که طراح لباس بانوان است.
این هنرمند چهار سال است که در این زمینه فعالیت می‌کند و لباس بانوان را با رویکرد الهام‌گیری از لباس‌های محلی اقوام و امروزی و کاربردی کردن آن‌ها طراحی و ارائه می‌کند.
او نیز معتقد است: ناشناخته ماندن هنرمند به ‌دلیل نبود حمایت کافی، کسب‌ و‌کارهای کوچک را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است و حمایت از زنان تحصیل‌کرده فعال در حوزه‌های هنری و صنایع دستی توسط ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال قشر دانشگاهی را حل کند و همچنین، بازار صنایع دستی را پررونق‌تر سازد.
این هنرمند گفت: هدف همه هنرمندان جوان فعال، تبدیل خرید صنایع دستی ایرانی به آیین و سنت است یعنی آنچه به ‌صورت روزمره در زندگی مردم وجود داشته باشد و جای هدایای نه‌ چندان با کیفیت خارجی و مشابه را در مناسبت‌های گوناگون بگیرد و وجود فضای دائمی نمایشگاهی، این رویه را پدید خواهد آورد.
خواسته دیگر این طراح لباس، به رسمیت شناختن مالکیت معنوی اثر برای هنرمندان است که در ایران چندان پذیرفته‌ شده نیست و کپی کردن آن ضرر و زیان فراوانی برای صاحب اثر به‌ همراه دارد.
با توجه‌ به اینکه شیراز در هنر و صنایع دستی از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است، همکاری سازمان‌ها، نهاد‌ها ارگان‌ها و مسئولان با هنرمندان باعث حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی مخصوصاً در حوزه زنان و شناخته‌شدن محصول ایرانی در عرصه‌های جهانی می‌شود.
همچنین در کنار هم بودن هنرمندان، کسب‌و‌کارهای کوچک آنان را به هم پیوند می‌دهد و آن‌ها را به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ‌ تری بدل می‌کند که می‌توانند کارآفرینی کنند و این رویه در نهایت به جذب سرمایه‌گذار می‌انجامد.
از سوی دیگر، برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب و مؤثر برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث حمایت بیش از پیش مردم و شناساندن قابلیت‌های زنان کارآفرین و نیز تشویق دیگر زنان به آغاز فعالیت در عرصه مشاغل خانگی می‌انجامد که ضروری است با هماهنگی‌های بیشتر در دوره‌های بعدی صورت گیرد.
دومین بازارچه فروش محصولات نوروزی فن‌بازار از 19اسفند در هتل بزرگ شیراز آغاز به کار کرد و جمعه 25 اسفند پایان یافت.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید