خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نمونه‌های بسیاری را می‌توان از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق نام برد که از استارتاپ‌ها آغاز شده‌اند و امروز به درآمد بالایی رسیده‌اند گرچه در اشتغال‌زایی نیز اثرگذاری چشمگیری نیز داشته‌اند، در همین زمینه، رئیس بنیاد ملی نخبگان می‌گوید: اگر کسب و کارهای سنتی خودشان را با فضای جدید منطبق نکنند در مقابل استارتاپ‌ها محکوم به شکست هستند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم گسترش کارِ گروهی، می‌گوید: اگر کسب و کارهای سنتی خودشان را با فضای جدید منطبق نکنند در مقابل استارتاپ‌ها محکوم به شکست هستند. این موضوع حاکی از نقش تعیین‌کنندۀ استارتاپ‌ها در اقتصاد آینده جوامع بشری است. در همین راستا، نظرات مستعدان‌برتر در این رابطه مورد بررسی قرار گرفته است:

استارتاپ‌، زمینه‌ساز تشکیل گروه پژوهشی است
رضا باستانی‌نامقی؛ دانشجوی‌برتر کارشناسی‌ارشد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش مهم استارتاپ‌ها در ایجاد فضای کارآفرینی، می‌گوید: در برگزاری استارتاپ‌ها، مهارت کافی برای حضور در عرصه‌های کارآفرینی به مستعدبرتر منتقل می‌شود.

دانشجوی‌برتر کارشناسی‌ارشد حقوق همچنین با مناسب توصیف‌کردن حمایت‌های دولت از عرصه‌های کارآفرینی، می‌افزاید: برگزاری استارتاپ‌ها مهارت کافی برای حضور در عرصه‌های کارآفرینی را به مستعدبرتر منتقل می‌کند؛ بنابراین نیاز است که گسترش یابد. از سوی دیگر، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا نیز می‌تواند در ایجاد و گسترش انگیزه برای حضور مستعدان‌برتر را افزایش دهد.

وی ادامه می‎دهد: نمونه‌های بسیاری را می‌توان از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق نام برد که از استارتاپ‌ها آغاز شده‌اند و امروز به درآمد بالایی رسیده‌اند گرچه در اشتغال‌زایی نیز اثرگذاری چشمگیری نیز داشته‌اند.

تجمیع تخصص‌ها و مهارت‌های متنوع زمینه‌ساز ورود به کارآفرینی
محمدکاظم خانی خالیل‌اله؛ مخترع برگزیده جشنواره رویش نیز اعتقاد دارد: تجمیع تخصص‌ها و مهارت‌های متنوع و مرتبط می‌تواند هم زمان و هم هزینه را کاهش دهد و هم = زمینه را برای تولیدات باکیفیت فراهم کند.

خانی ادامه می دهد: دوره‌های بسیار خوبی در پارک‌های علم‌وفناوری برگزار می‌شود اما اگر زمان این دوره‌ها کاهش پیدا کند، فرد فرصت بیشتری برای تجاری‌سازی خواهد داشت.

وی می‎گوید: تجمیع تخصص‌ها و مهارت‌های متنوع و مرتبط می‌تواند هم زمان و هم هزینه را کاهش دهد و از سوی دیگر زمینه را برای تولیدات باکیفیت فراهم کند چراکه هر متخصص می‌تواند پشتیبان تخصصی یکی از ویژگی‌های اختراع تولید شده باشد؛ علاوه بر این، تبدیل اختراع به شرکت دانش‌بنیان در قالب کار گروهی فرایندی آسان‌تر است.

تشکیل هسته‌های پژوهشی یک ضرورت انکارناپذیر است
محمد محمدی‌باغملایی؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه خلیج‌فارس نیز با بیان اینکه امروزه، متخصصان و صاحب‌نظران معتقدند سرمایۀ‌انسانی بزرگترین دارایی و ثروت یک کشور است، حمایت از اجتماع نخبگانی را امری ضروری توصیف می‌کند.

دانشجوی‌برتر دکتری مهندسی‌شیمی تشکیل هسته‌های پژوهشی را گامی اساسی در حوزه نخبگانی برمی شمرد و تصریح می‌کند: حضور در نشست‌ها و همایش‌های تخصصی علاوه بر اینکه فرد را با اندیشه و نگاه دیگر فعالان آشنا کرده و دریچه‌های جدید را به روی او باز می‌کند، زمینه‌ساز تشکیل گروه و هسته‌های نخبگانی و پژوهشی است که این مهم حتی می‌تواند نگرش افراد به اشتغال را نیز تغییر دهد.

لزوم مهارت‌افزایی مستعدان‌برتر از طریق دوره‌های کارآموزی
ناصر اسماعیلی؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه خواجه‌نصیر نیز خاطرنشان می‎کند: دانشجویان در زمان تحصیل ارتباطی با صنعت و بخش‌های عملیاتی ندارند و همین موضوع یکی از سدهای بزرگ پیشروی آنان برای اشتغال است. فرد از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود بدون اینکه نگاه و دیدی نسبت به علم کسب‌شده در میدان عمل و کاربرد داشته باشد. از سوی دیگر صاحبان صنایع نیز نمی‌توانند در اشتغال صرفاً تحصیلات را ملاک قرار دهند.

وی تأکید می کند:  بنیاد ملی نخبگان می‌تواند با گسترش ارتباط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و فراهم‌کردن زمینه لازم برای حضور مستعدان‌برتر در این شرکت‌ها در قالب دوره‌های کارآموزی، کارورزی و یا حتی اشتغال‌های ساعتی، زمینه لازم برای مهارت‌افزایی عملیاتی در مستعدان‌برتر را ایجاد کند.

برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ راهی برای توان‌افزایی نخبگانی
محدثه وفایی؛ دانشجوی دکتری نانوتکنولوژی دانشگاه صنعتی‌شریف نیز می‎گوید: دانش‌آموختگان غالباً با فضای واقعی اشتغال آشنا نیستند و نمی‌توانند انتظارات را در این عرصه برآورده کنند که این مهم به دلیل حضور مداوم این افراد در دانشگاه است. از سوی دیگر بخشی از افراد تنها به دلیل سنگین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کردن رزومه‌کاری و تجربه‌اندوزی در فضای اشتغال، از دانشگاه خارج می‌شوند که این موضوع به کیفیت تحصیلی آنان ضربه می‌زند.

وفایی اضافه می‎کند: در شرایط موجود یکی از اقدامات مناسب بنیاد ملی نخبگان می‌تواند برقراری ارتباط بین دانشجویان دوره دکتری با شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی-پژوهشی و نهادهای آموزشی باشد. با این روند هم دانشجو پیش از ورود به بازارکار تجربه‌اندوزی کرده است و هم پتانسیل و داشته‌های او به‌منصۀ‌ظهور می‌رسد. از سوی دیگر این قبیل اقدامات، دید دانشجو را نسبت به واقعیات موجود باز می‌کند و سبب می‌شود فرد فعالیت‌های پژوهشی خود را با نیازهای موجود تطبیق دهد.

مهارت‌آموزی در عرصۀ کارآفرینی نیاز واقعی مستعدان‌برتر
جواد صدیقی‌هفشجانی؛ دانشجوی‌برتر دکتری ریاضی‌محض دانشگاه شهرکرد بیان می کند:: شناسایی نیاز واقعی اجتماع نخبگانی و طراحی تسهیلات مناسب برای رفع آنها، راهگشای مشکلات و تسهیل‌کنندۀ مسیر نخبگانی است.

وی با اشاره به لزوم حرکت مستعدان‌برتر به سمت اثرگذاری مثبت اقتصادی، دانشگاه را نهادی مؤثر در رونق‌ کارآفرینی می داند و می افزاید: فقدان مهارت‌های شغلی مناسب، عدم‌نهادینه‌شدن تفکر عملیاتی در جامعه علمی، فقدان‌ارتباط نظام‌مند دانشگاه و صنعت و همچنین علاقه اساتید به فعالیت‌های نظری و آماری ازجمله مواردی است که حرکت مستعدان‌برتر به‌سمت کارآفرینی و اثرگذاری مثبت آنان در شاخص‌های اقتصادی را مختل می‌کند.

صدیقی‌هفشجانی با بیان اینکه یکی از بارزه‌های شخصیتی مهم فرد کارآفرین، روحیۀ مخاطره‌پذیری است، تصریح می‌کند: در گام نخست دانشجو باید با پی بردن به ضرورت اقتصاد دانش‌بنیان، با ادبیات این نگرش آشنایی کامل داشته و به‌خوبی در دانشگاه و در دوران تحصیل مهارت‌های لازم را کسب کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید