خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک جوان خلاق و صاحب ایده اهل شهرستان مریوان با پرورش کرم ابریشم و احداث توتستان، صنعت نوغانداری و تهیه ابریشم را در استان کردستان احیا کرد.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در منطقه آسیا و البته ایران است که وضعیت آن در بیش از 2 دهه گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده بطوریکه اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور به سال 1379 باز می گردد و بعد از آن صنعت نوغانداری به خواب غفلت فرو رفت.
هر چند در کردستان این صنعت بدلیل نبود توتستان از سابقه طولانی برخوردار نیست اما محمد مجتبی زاده از جوانان خلاق و خوش ذوق در شهرستان مریوان با احداث توتستان و پرورش کرم ابریشم در صدد احیای این صنعت بر آمده است.
وی دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندس صنایع است و در روستای نژمار از توابع مریوان زندگی می کند و برای نخستین بار با احداث توتستانی با یک هزار و 500 نهال در صدد است شغلی پایدار با درآمد مکفی برای خود و خانواده اش ایجاد کند.
این جوان خلاق و کارآفرین روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مدتی قبل به کمک جهاد کشاورزی ایده تولید ابریشم را مطرح و عملیاتی کردم اما لازمه آن داشتن توتستان برای تهیه برگ مورد نیاز برای تولید و پرورش کرم ابریشم بود.
مجتبی زاده افزود: برای این منظور یک هزار و 500 نهال توت غیر مثمر را از جهاد کشاورزی مریوان تحویل گرفتم و در بخشی از مزرعه خود آنها را کاشتم و با راهنمایی های کارشناسان کشاورزی خرید چند جعبه نوغان (کرم ابریشم) که در استان های شمالی کشور تولید می شود، را سفارش دادم.
وی گفت: در هر جعبه نوغان سفارشی 24 هزار کرم بود که برای پرورش این کرم ها به 24 مترمربع فضا و حدود 800 کیلوگرم برگ توت نیاز بود.
این کارآفرین مریوانی تاکید کرد: 45 روز زمان نیاز است تا تخم های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش و به پیله های ارزشمند ابریشم تبدیل شوند و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری رونق بخش معیشت روستاییان باشد.
مجتبی زاده یادآور شد: از هر جعبه 20 کیلوگرم پیله تر تولید می شود ضمن اینکه امکان تبدیل این پیله های تر به نخ در کردستان وجود دارد و نخ های تولید شده برای فرآوری به کارخانجات نساجی ارسال می شود.
مدیر جهاد کشاورزی مریوان نیز با اشاره به برنامه های حمایتی این نهاد از ایده های برتر و خلاقانه گفت: از همه کسانی که تمایل به نوغانداری داشته باشند، حمایت کرده و نوغان و نهال رایگان توت در اختیار آنها قرار می دهیم.
عزیز هاشمی اعلام کرد: کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی نیز نظارت های مستمری بر کار و فعالیت پرورش دهندگان ابریشم تا تبدیل پیله دارند ضمن اینکه کسانی را که تمایل به دریافت تسهیلات بانکی برای توسعه و اجرای طرح های خود داشته باشند را نیز به بانک های عامل معرفی می کنند.
وی با بیان اینکه از مشکلات این حوزه نبود توتستان بزرگ است ضمن اینکه باغداران تمایلی به کاشت توت غیر مثمر ندارند، افزود: برخی باغدارانی که باغ توت دارند در این فصل اجازه نمی دهند برگ چینی درختان بخاطر میوه آن انجام شود و تمایل ها برای این صنعت سودآور در استان کم باشد.
هاشمی یادآور شد: خرید تضمیی نخ ابریشم توسط سازمان نوغانداری کشور از نکات مثبت و مورد توجه است ضمن اینکه انجام این کار به عنوان یک شغل جانبی در کنار کشاورزی و باغداری می تواند از نقاط قوت این صنعت باشد.
گفتنی است، در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعتی منحصربفرد و بازارپسند مطرح است و با تولید نخ های ابریشمی زمینه ساز تولید دست بافته های سنتی و هنری در قالب فرش ها و تابلو فرش های دستباف ابریشمی می شود که در حقیقت همان ارزش افزوده و سودآور در مرحله تولید ابریشم است.
استان کردستان بخاطر داشتن اراضی خوب و بارش مناسب باران540 میلی متر(2 برابر میانگین کشور) می تواند یکی از استان های مستعد برای پرورش کرم ابریشم در منطقه غرب و شمال غرب کشور باشد.
این استان با داشتن نیروی کار جوان و فعال کافی (حدود 30 درصد از جمعیت یک میلیون و 601 هزار نفری) و هنرمندان چیره دست بویژه در زمینه تولید فرش دستباف در صورت حمایت های دولت می تواند بازار مناسبی برای فرآوری نخ ابریشم نیز داشته باشد و بخشی از بیکاران را به سمت فعالیت و اشتغال در این بخش هدایت و راهنمایی کند.
سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و از این حیث در رتبه هشتم قرار دارد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید